تبیان، دستیار زندگی
جواد زرینچه مدافع پیشین و محبوب تیم ملی و استقلال ضمن ابراز امیدواری برای قهرمانی در جام ملتها گفت : ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال مانند زندگی است

جواد زرینچه یکی از بازیکنانی است که با وجود گذشت یک دهه، همچنان چهره ای محبوب در میان هواداران فوتبال به شمار می رود.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، با توجه به شروع پانزدهمین دوره جام ملتهای آسیا تصمیم گرفتیم تا به سراغ مدافع پیشین و خوش اخلاق سالهای نه چندان دور تیم ملی برویم تا از شرایط و اوضاع تیم ملی و فوتبال کشورمان برایمان بگوید که ماحصل این گفتگو را می خوانید:

اوضاع تیم ملی قبل از آغاز جام ملتها را چطور ارزیابی می کنید؟

تیم ایران همواره جز تیم هایی است که به عنوان یک تیم مدعی به آن نگاه می کنند اما به نظر من فوتبال امروز مانند زندگی است و نمی شود آن را پیش بینی کرد. موفقیت تیم ملی به شرایط بازیکنان و تیم بستگی دارد که چگونه ذهن خود را برای مسابقات آماده کرده اند اما امیدوارم بازیکنان بتوانند نتیجه ای را که در خور نام کشورمان ایران است کسب کنند.

به نظر شما اتفاقات قبل از جام ملتها و عقد قرارداد افشین قطبی با باشگاه ژاپنی چه میزان می تواند بر روحیه بازیکنان تاثیر گذار باشد؟

خب به نظر من جنبه مثبت این اتفاق بیشتر خواهد بود چرا که افشین قطبی تلاش خواهد کرد تا با کارنامه ای موفق ضمن ترک ایران به کشور ژاپن سفر کند و هدایت این تیم را بر عهده بگیرد.

پس شما حرکت افشین قطبی را حرفه ای می دانید ؟

به نظر من با توجه به این که افشین قطبی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و این پیشنهاد مناسب را دریافت کرد و در حالی که شرایط از قبل مشخص شده است که باید پس از پایان رقابت ها تیم ملی را ترک کند طبیعتا با پاسخ دادن مثبت به این پیشنهاد آینده کاری خود را مشخص کرده است تا با خیال راحت تری در جام ملتها حضور داشته باشد.

کارنامه افشین قطبی در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

همانند سایر مربیان دیگری که وارد کشورمان شدند؛ به نظر من پس از انقلاب مربی درخشانی نداشتیم که آن اقتدار لازم را داشته باشد. به جز مرحوم پرویز دهداری سایر مربیان شرایط یکسانی داشتند و نتایج یکسانی گرفتند.

زرینچه و قلعه نویی

تفاوت تیم حال حاضر با تیم گذشته که هدایت آن را امیر قلعه نویی بر عهده داشت چگونه است و کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارند؟

تیم حال حاضر از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار خواهد بود چرا که بازیکنان حرفه ای تر از گذشته شده اند و می دانند باید چه رفتارهایی در اردوهایی تیم ملی از خود نشان دهند. به نظر من این تیم نسبت به گذشته می تواند شرایط حال حاضر فوتبال ایران را بهتر درک کند.

جواد آقا با توجه به اینکه شما یک مدافع بودید خط دفاعی تیم ملی مقابل قطر خیلی باز بازی می کردند. نقاط ضعف و قوت تیم ملی را چطور می ببنید؟

به نظر من تیم ملی مدافعان خوبی دارد ولی یک مقدار کند حرکت می کنند و آسیب پذیر نشان می دهند که این در دیدارهای دوستانه و گذشته کاملا مشخص بوده است. به نظر من اگر تمام خطوط تیم ملی زمانی که می خواهد کار دفاعی انجام دهد هماهنگ تر باشند بهتر این امر میسر خواهد شد مثلا اگر هافبک های تیم ملی جنگندگی لازم را نداشته باشد و همچنین خط دفاع با سایر خطوط فاصله زیادی داشته باشد کار دفاع را مشکل تر از گذشته می کند. این فاصله باید از بین برود تا مدافعان تیم ملی بتوانند راحت تر فضا ها را پوشش دهند.

به نظر شما تیم ملی می تواند حسرت 35 ساله را پایان دهد و با جام قهرمانی به کشورمان برگردد؟

به نظر من هر چقدر تیم ما برای قهرمانی شانس دارد به همان میزان تیم های دیگر نیز از این شانس برخوردار هستند. فوتبال واقعا ورزش پیچیده ای است مثلا اگر انسان با پیچ و مهره سر و کار داشته باشد می داند که کجا باید پیچ را باز یا بسته کند اما ما باید بنشینیم و ببینیم که آیا روز بازی روز بچه های تیم خواهد بود یا خیر و به همین دلیل است که فوتبال رشته ای پرطرفدار در جهان به شمار می رود. اما در هر حال امیدوارم اینگونه شود و پس از سالها آبروی ریخته شده فوتبال ایران را پس بگیرند.

مصاحبه از رضا سیگاری