تبیان، دستیار زندگی
کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد رحلت آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1390 در قم برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سال 1390؛

کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی در قم برگزار می‌شود

اخوند خراسانی

کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد رحلت آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1390 در قم برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد صاحبی، دبیر کنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های عمومی گفت: کنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد کاظم خراسانی در سال 1390 در قم برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: آخوند خراسانی از مفاخر ملی و رهبر جنبش مشروطیت ایران به شمار می رود، از این رو توقع داریم صدمین سالگرد وفات ایشان در سراسر ایران به صورت ویژه گرامی داشته شود.

صاحبی اظهار داشت: زندگی و شخصیت آخوند خراسانی ، عصر آخوند خراسانی و اوضاع تاریخی آن، اندیشه های فقهی و اصولی، فلسفی و کلامی این مجتهد، اندیشه های قرآنی، سیاسی و اجتماعی و اندیشه های اخلاقی آخوند خراسانی و نقد ادبی آثار ایشان از محور های فراخوان مقالات این کنگره است.

وی با اشاره به راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی خاطر نشان کرد: پژوهشگران تا اول اسفندماه سال جاری می توانند مقالات خود را به پایگاه اینترنتی کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی به نشانی http://akhondekhorasani.ir ارسال کنند.

دبیر کنگره بزرگداشت آخوند خراسانی برنامه های مقدماتی برگزاری این کنگره را تشریح کرد و گفت: برگزاری نشست های علمی در اصفهان، قم و مشهد، انتشار کتاب شناسنامه آخوند، نامه ها و اسناد سیاسی، اندیشه نامه سیاسی آخوند از برنامه های مقدماتی برگزاری این نشست است.

وی ادامه داد:‌ طرح علمی فقه فتوایی آخوند خراسانی در حاشیه این کنگره اجرا می شود و همه فتواهای ایشان در دو یا سه جلد تدوین شده و منتشر خواهد شد.

قابل ذکر است؛ آخوند ملامحمد‌کاظم خراسانی مرجع تقلید شیعه و برجسته‌ترین رهبر سیاسی عصر مشروطیت در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری به شمار می‌رود. وی کوچک‌ترین پسر ملا‌حسین واعظ هراتی بود که در 1255 ق در مشهد متولد شد.

منبع: خبرگزاری رسا