تبیان، دستیار زندگی
كپی اجناس صنایع دستی بدون كمترین كیفیت بازار را اشباع كرده و جایگزین اجناس اصیل شده است. متولیان حفظ و توسعه صنایع دستی با دوره های آموزشی 3 ماهه افرادی را روانه بازار كار می كنند كه به جای كار، كپی كردن یاد گرفته اند و همین امر باعث می شود اجناسی با حداق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیكاری استادکاران صنایع دستی

صنایع دستی

در حال حاضر بسیاری از هنرمندان صنایع دستی و صنعتگران اصفهانی به مشاغلی روی آورده‌اند كه كاملا خارج از حوزه صنایع دستی است برخی از آنها با داشتن بیش از 40 سال سابقه در حوزه صنایع دستی الان در شركت های خصوصی و خدماتی مشغول به كار هستند. این درحالی است كه گفته می‌شود اصفهان مهد صنایع‌دستی ایران است.

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت: درحالیكه متولیان حفظ و توسعه صنایع دستی در اصفهان مستقر و تبلیغات اساسی درخصوص حمایت از صنایع دستی انجام می دهند، اما هنوز مشكلات و معضلات این قشر پابرجاست به طوری كه بسیاری از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی كه سالهای متمادی از عمر و زندگی خود را صرف یادگیری، آموزش و پیشبرد صنایع دستی كرده اند، در حال حاضر به دلیل تامین هزینه های زندگی، تورم و فشار اقتصادی و نبودن بازار كار به مشاغلی روی آورده اند كه كاملا خارج از حوزه صنایع دستی است.

كپی اجناس صنایع دستی بدون كمترین كیفیت بازار را اشباع كرده و جایگزین اجناس اصیل شده است. متولیان حفظ و توسعه صنایع دستی با دوره های آموزشی 3 ماهه افرادی را روانه بازار كار می كنند كه به جای كار، كپی كردن یاد گرفته اند و همین امر باعث می شود اجناسی با حداقل كیفیت وارد بازار شود وقیمت ها را خراب كند

محمد نوریان خاتم ساز اصفهانی كه بیش از 40 سال سابقه دارد و درحال حاضر در شركت خصوصی مشغول به كار است به خبرنگار CHN می‌گوید: با 40 سال سابقه صنایع دستی 4 سال است كه بیكارم و درحال حاضر در یك شركت خصوصی كه اصلا مرتبط با صنایع دستی نیست مشغول به كار هستم.

وی می گوید: چند دوره عضو و رئیس اتحادیه صادرات صنایع دستی بوده‌ام ولی به دلیل عدم حمایت و كارشكنی های موجود و همچنین هزینه های بالا مجبور شدم صنایع دستی را برای همیشه رها كنم.

نوریان با تاكید بر اینكه تاكنون نامه های بسیاری به ارگان ها و مسئولین زده شده ولی هیچ نتیجه یی در بر نداشته ادامه داد: با توجه به هزینه های بالا و نداشتن بیمه مجبور به ترك حوزه كاری ام شدم چرا كه 16 درصد از حق بیمه را باید خودمان پرداخت می كردیم و حق درمان نیز جداگانه باید پرداخته می شد. در این خصوص نامه های بسیاری به ارگان ها و متولیان صنایع دستی زده شد كه هیچ نتیجه یی نداشت.

عضو اتحادیه خاتم سازان می گوید: 12 ساله بودم كه پشت میخ كار نشستم و الان 56 سالم است كه نه كارگاهی برای آموزش دارم نه بیمه ای كه بعد از 40 سال حداقل بازنشستگی داشته باشم.

وعده های متولیان صنایع دستی، طبل توخالی!!

در حال حاضر صنایع دستی با دارا بودن قابلیت و پتانسیل بالقوه ای كه برای صادرات دارد درحال حاضر حتی قسمت عمده ی احتیاجات مردم و منطقه را تامین نمی كند. صنایع دستی اصفهان با توجه به برخورداری از امكانات مناسبتر نسبت به شهرهای همجوار و دیگر استان ها همچنان درگیر مشكلات و معضلاتی هستند كه صنعتگران را وادار به تغییر شغل می كند. اتفاقی كه با سرایت به دیگر شهرها باعث خواهد شد صنایع دستی از بحران خارج و كاملا نابود شود. چرا كه شهرهای دیگر نه شهرت و معروفیت اصفهان را در زمینه صنایع دستی دارند نه متولی صنایع دستی درآنجا مستقر است تا با طبل و وعده های توخالی به كمك آن ها بشتابد.

مجید اخوان هنرمند میناكار اصفهانی نیز كه درحال حاضر جنس های متفرقه می فروشد و ساخت و فروش صنایع دستی را كنارنهاده در گفت‌وگو با CHN یادآور می‌شود: صنایع دستی از ساماندهی مناسبی برخوردار نیست. كپی اجناس صنایع دستی بدون كمترین كیفیت بازار را اشباع كرده و جایگزین اجناس اصیل شده است. متولیان حفظ و توسعه صنایع دستی با دوره های آموزشی 3 ماهه افرادی را روانه بازار كار می كنند كه به جای كار، كپی كردن یاد گرفته اند و همین امر باعث می شود اجناسی با حداقل كیفیت وارد بازار شود وقیمت ها را خراب كند.

وی در ادامه می گوید: كالاهای بی‌كیفیت با قیمت های متفاوت باعث شده بازار صنایع دستی اصفهان از نظم و قاعده‌ای برخوردار نباشد. به عنوان مثال به محض اینكه بازار مینا بالا می رود خاتم ساز هم به تولید مینا می پردازد. این مسائل گره های گمشده یی در بازار صنایع دستی اصفهان است.

اخوان با اشاره به اینكه بسیاری از صنعتگران بدهكارند، می گوید: صنایع دستی وابسته به توریست است. اگر خریدار و توریست نباشد صنایع دستی هم نیست. در این میان اگر خریداری هم پیدا شود وقتی با قیمت های متفاوت و جنس بی كیفیت مواجه شود اعتمادش از بین می‌رود و خریدی نخواهد كرد