تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت استاد علی اشرف والی هنرمند برجسته كشورمان را تسلیت گفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی‌اشرف والی هنرمندی مؤمن

رهبر

علی‌اشرف والی هنرمند مؤمن، اهل معنی و اهل دل بود

به گزارش فارس: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت استاد علی اشرف والی هنرمند برجسته كشورمان را تسلیت گفتند.

متن پیام، به این شرح است:

بسمه‌تعالی

درگذشت هنرمند مؤمن و اهل معنی و اهل دل، جناب آقای علی‌اشرف والی رحمةالله علیه را به آن خاندان محترم و به جامعه‌ هنری كشور و به آشنایان باهنر آن مرحوم تسلیت می‌گویم؛ و رحمت و مغفرت الهی و علو درجات را برای آن مرد صالح كه نشانه‌های ایمان و تعهد را در مدت سی‌وپنج ساله‌ آشنائی با ایشان بارها مشاهده كرده‌ام، از خداوند متعال مسألت می‌كنم. سیدعلی خامنه‌ای 89.10.12

گفتنی است كه استاد علی اشرف والی به سال 1299 شمسى در حوالى كرج دیده به دنیا گشود؛ اما از اوان كودكى، زندگى و تحصیلات خود را در تهران گذراند و آنگاه كه به دانشكده هنرهاى زیبا راه یافت از تجربیات اساتیدى چون علی‌محمد حیدریان، رفیع حالتى و ابوالحسن بهره‏ها جست، هر چند خود تربیت هنرى خویش را وام‌دار مرحوم استاد آشتیانى مى‏داند.

چهل سال كار به شیوه كلاسیك سبب شده است كه او طرح‌ها و رنگ‌ها را در حدى از تكامل و پختگى به‌كار گیرد كه گویى چهره‏هایى كه توسط وى نگار یافته‏اند، جاودانه و نامیرا خواهند ماند.

با وجود آنكه آثار علی‌اشرف والی تنها یك بار در سال 1342 در معرض دید عمومى قرار گرفته، توجه علاقه‏مندان بسیارى را در كشورهاى اروپا و برخى ملل آسیاى غربى و شبه قاره هند به خود جلب كرده است.

وی كه علاوه بر نگارگرى به چندین هنر دیگر از جمله خوش‌نویسى و تذهیب و صفحه‌آرایى نیز آراسته‏ است، در كار خوش‌نویسى شیوه مرحوم استاد زرین‌خط را مى‏پسند و از آن پیروى مى‏كند.

از جمله كارهایى كه این مرحوم تاكنون ارائه كرده‏ است، گذشته از تابلوهاى زیبا و بسیار، باید طرح‌هاى كتاب، ترجمه الصلوة عالم نامى مرحوم ملامحسن فیض‌كاشانى را نام برد كه همراه با خوش‌نویسى مرحوم زرین‌خط انتشار یافته است.

برجسته‏ترین ویژگى وی جست‌وجو و تفحص در بیكرانه عرفان و ادب است كه سالهاى بسیار بدان پرداخته‏ و تفسیر و تبیین مقالات شمس تبریزى، ره‌آورد این جذبه و شور عارفانه است.

وی مفسر مقالات شمس تبریزی و استاد نقاشی و آخرین شاگرد مكتب كمال‌الملك بود. یكی از نفیس‌ترین آثار وی تمثال مبارك مولای متقیان علی(ع) است كه در موزه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس نگهداری می‌شود.

این هنرمند هنرهای تجسمی روز شنبه بر اثر بیماری در سن 90سالگی دارفانی را وداع گفت.


بخش هنر تبیان