تبیان، دستیار زندگی
مصرف مداوم هر نوع ماده اعیادآور این قابلیت شخص که بتواند به طور کامل حس کند و احساس داشته باشد را از او سلب می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر نامزد شما معتاد است...

اعتیاد

وقتی با کسی که اعتیاد دارد آشنا می شوید، در واقع مانند این است که آتش بازی می کنید و به احتمال قوی خواهید سوخت. همان طور که اگر خود را جلوی ماشین بیاندازید، حتماً زیر گرفته خواهید شد. بنابراین اگر با کسی آشنا شده اید و بعد متوجه شده اید که او الکل یا مواد مخدر مصرف می کند، مطمئن باشید که در صورت ادامه این رابطه صدمه خواهید دید. اگر شما خودتان کسی هستید که مواد مخدر مصرف می کنید، باید با این حقیقت روبرو شوید: شما به آنهائی که دوستشان دارید، لطمه می زنید.

اعتیاد چطور به روابط شما صدمه می زند؟

• آسیب روحی و روانی که «مواد اعتیادآور» در پی دارند، به خوبی توسط مدارک فراوان علمی و پزشکی تأیید شده است. به علاوه باید اول بدانید که لطمه و آسیب روانی به چه معناست؟ اولین مشکل این است:

وقتی که نامزد یا همسرتان معتاد است، شما در یک مثلث عشقی قرار گرفته اید: شما، نامزد یا همسرتان و آنچه که او به آن اعتیاد دارد. به عبارت دیگر، او به چیزی غیر از شما هم عشق می ورزد که آن ماده رقیب شماست. این ماده وقت او، توجه او و روح او را از شما منحرف می کند.

• عاشق یک معتاد بودن، به معنای عاشق یک «برده» بودن است: او برده مواد مخدر است که به شکل «ارباب» و سرکرده او درآمده. در حقیقت وقتی که با یک معتاد آشنا می شوید، آدمی را شناخته اید که آزاد نیست. مشکل بتوان کاری کرد که فرد معتاد، به اعتیاد خود، اعتراف کند و بپذیرد که یک «برده» است. چرا که اعتراف به اینکه معتاد است به معنای اعتراف به این واقعیت است که فردی ضعیف النفس است. این نیز به نوبه خود تجربه ی وحشت انگیز و تحقیرآمیزی است. واقعیت وحشتناکی که در رابطه با اعتیاد وجود دارد اینست که هرگونه تمایل به عاری از اعتیاد بودن را از فرد معتاد سلب می کند.

عاشق یک معتاد بودن، به معنای عاشق یک «برده» بودن است: او برده مواد مخدر است که به شکل «ارباب» و سرکرده او درآمده. در حقیقت وقتی که با یک معتاد آشنا می شوید، آدمی را شناخته اید که آزاد نیست

بی حسی

• سومین تأثیر مخرب و منفی اعتیاد بر روی روابط این است که با قابلیت صمیمیت همسر شما «تداخل» می کند. مواد اعتیادآور قابلیت «حس کردن» و به عبارتی احساسات او را کرخت می کنند. این یکی از دلایلی است که آنها به مصرف مواد مخدر و سیگار روی می آورند. چون احساس خوبی ندارند و می خواهند به احساس بهتری برسند و کلمه «بهتر» در اینجا فقط به معنای «بی حس تر» و «کرخت تر» است. مصرف مداوم هر نوع ماده اعیادآور این قابلیت شخص که بتواند به طور کامل حس کند و احساس داشته باشد را از او سلب می کند.

با یک معتاد چه کنیم؟

روابط، خود به تنهائی به اندازه کافی مشکل و دشوار هستند. دشوارتر از همه اینکه دانسته و از روی عمد نیز خود را درگیر کسی کنیم که اعتیاد او را به بردگی کشانده است. آیا این به این معناست که معتادان استحقاق دوست داشته شدن را ندارند؟ البته که نه. این گفته به این معناست که آنها باید بهبود یافته؛ اصلاح شوند و خود را از اعتیاد برهانند. مضاف بر این، قبل از آنه بتواند رابطه ای سالم را با کسی داشته باشند، باید درد و رنج نهفته در پشت اعتیادشان را درک کنند.

در حقیقت اگر به دنبال همسر هستید، هرگز خود را با کسی که هنوز معتاد است و یا در «ترک» به سر می برد، درگیر نکنید. او باید 100 درصد عشق و انرژیش را صرف خود کند تا التیام یابد. او قادر نیست که فعلاً به شما چیزی بدهد و اگر شما خود معتادید، لطفاً خود را دوست داشته باشید و کمکی را که به آن نیاز دارید، دریافت کنید؛ به طوری که بتوانید روزی دوباره سالم باشید و رابطه ای را که استحقاق آن را نیز دارید، خلق کنید.

اگر به دنبال همسر هستید، هرگز خود را با کسی که هنوز معتاد است و یا

در «ترک» به سر می برد، درگیر نکنید. او باید 100 درصد عشق و انرژیش را

صرف خود کند تا التیام یابد. او قادر نیست که فعلاً به شما چیزی بدهد

اگر پس از عقد متوجه شدید که همسرتان اعتیاد دارد:

ترک اعتیاد

1- به او بگوئید که با یک معتاد زندگی نخواهید کرد.

2- به او بگوئید که تنها به شرطی با او خواهید ماند که موافقت کند تا برای ترک، کمک بگیرد و فورا نیز اقدام کند.

3- به او بگوئید که اگر فورا کمک نگیرد او را ترک خواهید کرد و هرگز باز نخواهید گشت.

4- به گفته خود پایبند باشید و چنانچه فورا کمک نگرفت، فرصت دوباره ای به او ندهید. او را ترک کنید.

5- هرگز دوباره باز نگردید؛ مگر اینکه همسرتان سالم، عاری از اعتیاد و هشیار شده باشد و در برنامه بهبودی خود فعالانه شرکت کند. همچنین باید تغییرات قابل ملاحظه ای در رفتار، نگرش و طرز برخورد او قابل مشاهده باشد.


برگرفته از کتاب آیا تو آن گمشده ام هستی

گروه کلوب ازدواج سایت تبیان-

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.