تبیان، دستیار زندگی
ایران برای كسب اولین قهرمانی پس از سه دهه تحت فشار زیادی قرار دارد تا افتخار و شكوه دهه 1960 و 70 را بار دیگر تكرار كند. ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش خبرگزاری فرانسه از تیم ایران

تیم ملی ایران

"ایران برای كسب اولین قهرمانی پس از سه دهه تحت فشار زیادی قرار دارد تا افتخار و شكوه دهه 1960 و 70 را بار دیگر تكرار كند." این تحلیل خبرگزاری فرانسه از وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در فاصله دو روز مانده به آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحلیلی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران نوشت: « ایران در گروه D با تیم‌های عراق، كره شمالی و امارات هم‌گروه است. افشین قطبی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده دارد و می‌خواهد به قحطی 35 ساله ایران در جام ملت‌های آسیا پایان دهد. ایران یكی از قدرت‌های فوتبال آسیاست اما در سال‌های اخیر توفیقی در این رقابت‌ها نداشته است.

افشین قطبی با امیدواری به تاریخ فوتبال ایران اشاره می‌كند و می‌گوید: كشوری مانند ایران با تاریخچه غنی فوتبال فقط باید به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا فكر كند. ما 35 سال صبر كرده‌ایم اما اكنون می‌توانیم به موفقیت برسیم. ایمان دارم كه این كیفیت و توانایی را داریم كه در این رقابت‌ها قهرمان شویم. تاریخ فوتبال ایران گواه این مدعاست.

تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا مقابل قطر، میزبان رقابت‌ها، با تساوی بدون گل متوقف شد.

قطبی به وجود فشار بر روی تیم ملی فوتبال ایران كه سابقه سه قهرمانی در سال‌های 1968، 1972 و 1976 را در كارنامه دارد، اعتراف می‌كند. تیم ملی ایران در آخرین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با شكست مقابل كره جنوبی در مرحله یك چهارم نهایی از دور رقابت‌ها كنار رفت.

افشین قطبی به نتایج ضعیف تیم ملی ژاپن پیش از آغاز جام جهانی اشاره می‌كند و با تكیه بر موفقیت تیم ملی فوتبال ژاپن در جام جهانی، نتایج ضعیف در دیدارهای دوستانه پیش از آغاز تورنمنت‌های حساس و بزرگ را ملاك نمی‌داند.

افشین قطبی می‌گوید: ژاپن در دیدارهای دوستانه خود كه به منظور آمادگی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی انجام داد نتایج بدی گرفت اما در جام جهانی درخشید.

افشین قطبی

قطبی كه فصل آینده هدایت تیم شیمیزو اسپالس را در لیگ ژاپن بر عهده خواهد داشت، نخستین ایرانی است كه در ژاپن كار مربیگری می‌كند اما تصمیم او برای جدایی از تیم ملی باعث شده در فوتبال ایران به این مساله متهم شود كه كاملا روی تیم ملی تمركز ندارد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره وضعیت آمادگی تیمش در آستانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا می‌گوید: ما تیم خوبی داریم و برنامه‌های تمرین و اردوهای خوبی را در قطر پشت سر گذاشتیم. معتقدم تیم برای 11 ژانویه و اولین بازی‌اش مقابل عراق، كاملا آماده خواهد بود.

ایران برای صعود به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا كار دشواری پیش رو نداشت و به راحتی با صدرنشینی در گروه خود برای دوازدهمین بار به مرحله نهایی رقابت‌ها قدم گذاشت.

جواد نكونام و مسعود شجاعی دو بازیكن لژیونر ایران هستند كه در تیم اوساسونا اسپانیا توپ می‌زنند. آندرانیك تیموریان هم سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس در تیم‌های بولتون و فولام را در كارنامه دارد. افشین قطبی گروه D رقابت‌ها را سخت‌ترین گروه جام ملت‌های آسیا می‌داند: در گروه ما عراق حضور دارد كه مدافع عنوان قهرمانی است. آن‌ها با اعتماد به نفسی بالا پا به رقابت‌ها می‌گذارند كه از قهرمانی‌شان در دوره گذشته نشات گرفته است. عراق بازیكنان باكیفیتی داشت كه توانست در دوره گذشته قهرمان شود. آن بازیكنان اكنون هم در تركیب تیم حضور دارند. كره شمالی هم كه می‌تواند كار را برای هر تیمی مشكل كند و همان طور كه دیدید برزیل را هم در جام جهانی به دردسر انداخت. امارات هم تیم سرسخت گروه ماست.

ایران روز پانزدهم ژانویه مقابل كره شمالی قرار می‌گیرد و چهار روز بعد آخرین دیدار خود را در مرحله گروهی مقابل امارات برگزار می‌كند.»

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی