تبیان، دستیار زندگی
مرداک از کجا آمده و به کجا می رود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لابی صهیونیسم در انگلیس

مقدمه

تا کنون مطالب بسیاری از لابی‌های صهیونیستی و نفوذ آنها در آمریکا نوشته شده است و کمتر کسی به نفوذ این لابی‌ها در کشور استعمار پیر دنیا "انگلیس" پرداخته است، چندی پیش در خبرها نامی از فردی به نام "رابرت مردوخ" برده شده که امپراطوری رسانه ای بزرگی در انگلیس تاسیس کرده که در خدمت رژیم صهیونیستی و اهداف این رژیم فعالیت‌ می‌کند، همین موضوع ما را بر‌ آن داشت تا نگاهی به لابی صهیونیسم در انگلیس و نفوذ  آن در این کشور با تمرکز بر فعالیت‌های مردوخ داشته باشیم که از نظر شما می‌گذرد:

مرداک

با گسترش انقلاب ارتباطات قدرت وسایل ارتباطی مانند رسانه‌ها افزایش بیشتری یافته است. صهیونیست‌ها كه همواره هدف نفوذ در مراكز قدرت در جهان را تعقیب می‌كنند، بخوبی از قدرت موجود در این عرصه آگاه هستند و با حاكمیت بر رسانه‌های گوناگون به یك قدرت مؤثر در این حوزه تبدیل شده‌اند.

"رابرت مردوخ " یكی از این یهودیان صهیونیست است كه كار خود را با مالكیت یك روزنامه كوچك در "ملبورن" استرالیا شروع كرد، اما پس از مدت كوتاهی توانست، یك امپراطوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری كند.

مردوخ با خرید روزنامه‌های ورشكسته و كوچك به مدیریت آنها می‌پرداخت و آنها را دوباره به سوددهی می‌رساند. او ابتدا به دنیای رسانه‌ای انگلیس وارد شد و توانست جایگاه مهمی در بین شبكه رسانه‌ای انگلیس كسب كند. اشتیاق سیری‌ناپذیر مردوخ وی را به سمت آمریكا كشاند و وی با كسب تابعیت آمریكایی توانست به گسترش دامنه امپراطوری خود نه تنها در آمریكا، بلكه در سراسر دنیا بپردازد. به دلیل اهمیت رسانه‌های تحت سلطه او و نقش و شبكه گسترده رسانه‌‌ایش در شكل‌دهی به افكار عمومی در جهت حمایت از صهیونیسم نگاهی کوتاه به زندگی، فعالیت‌ها و رسانه‌های تحت سلطه وی داریم.

مردوخ از قدرت رسانه‌ای خود برای جهت‌دهی به سیاستها و تاثیر در افكار عمومی در كشورهای گوناگون بویژه استرالیا، انگلیس، آمریكا و ... استفاده‌های فراوانی كرده است

زندگینامه

"كیث رابرت مردوخ " در 11 مارس 1931 در ملبورن استرالیا به دنیا آمد. پدر مردوخ یك روزنامه‌نگار كهنه‌‌كار بود كه كار خود را بعنوان خبرنگار بخش سیاسی  روزنامه "عصر ملبورن " استرالیا شروع كرد.

مردوخ پدر در تأسیس انجمن روزنامه‌نگاران استرالیا همكاری كرد و در سال 1933 سردبیر روزنامه‌ "سیدنی مورنینگ هرالد و بعدها مدیر گروه روزنامه‌ای هرالد اندویكلی تایمز استرالیا شد.

رابرت از همان اوایل كودكی در یك محیط آشنا با فنون روزنامه‌نگاری رشد كرد و در سال 1947 پس از پایان تحصیلات و پس از یك سال بیكاری وارد حرفه روزنامه‌نگاری شد..

مردوخ  پس از آن برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت و در دانشگاه آكسفورد مشغول تحصیل شد و از 1950 تا  1952 نیز با روزنامه "دیلی اكسپرس" همكاری كرد.

رابرت مردوخ پس از مرگ پدرش بلافاصله به استرالیا بازگشت و توقع داشت كه ثروت كلانی از پدرش به او برسد اما بر خلاف انتظار، ثروت بسیار اندكی از یك روزنامه به نام "آولاید نیوز " را تصاحب كرد.

مردوخ 22 ساله بلافاصله و با حرص و ولع نسبت به روزنامه و به محض افزایش تیراژ، اقدام به خرید روزنامه‌های كوچك و در سال 1954 امتیاز "آدلاید نیوز " را خریداری كرد.

او طی چند سال چند روز نامه سیدنی را خرید و در سال 1964 اولین روزنامه ملی استرالیا یعنی روزنامه "دیلی میل" را به آن ملحق كرد.

مرداک

رابرت در سال های دهه 1950 دیدارهایی از آمریكا داشت. او با آگاهی و دید ویژه‌ای نسبت به آمریكا بزرگ شده بود و زمانی كه در آكسفورد تحصیل می‌كرد با پیچیدگی‌های "جنگ سرد " دست‌وپنجه نرم كرد و اذعان می‌كرد كه زمان آن فرارسیده كه موقعیت آمریكا را بعنوان یك قدرت بزرگ جهانی به رسمیت بشناسیم. او به زودی دلباخته آمریكا به ویژه شهر "نیویورك " شد.

مردوخ  در سال 1960 به "كوبا " سفر كرد و تحت تأثیر "فیدل كاسترو " مقاله‌ای نوشت كه بحث اصلی‌اش این بود كه آمریكا باید دست از مخالفت خود با كوبا بردارد و آینده "آمریكای لاتین " در خطر است.

او در اوایل دهه 1970 دامنه كارهای مطبوعاتی خود را به آمریكا كشاند و سهام زیادی از چندین روزنامه‌ آمریكایی خریداری كرد. اوایل 1980 تصمیم گرفت به حضور خود در آمریكا ثبات بیشتری ببخشد، به همین دلیل در سال 1985 تابعیت آمریكایی كسب كرد.

او با "مارگارت تاچر " روابط خوبی داشت و هنگامی‌ که در واشنگتن بود همه جا در كنار "رونالد ریگان " بود، لذا روابط خود با كاخ سفید را مستحكم‌تر و روابط دوستانه‌ای با "ریچارد نیكسون " برقرار كرد.

هم‌اكنون رابرت مردوخ با داشتن یك امپراطوری رسانه‌‌ای و ریاست چندین رسانه معتبر و مشهور جهان در نیویورك آمریكا زندگی می‌كند.

ریشه‌‌های صهیونیستی - یهودی مردوخ

رابرت مردوخ درباره مذهبش می‌گوید: روزنامه‌ها درباره تولد دوباره من به عنوان یك مسیحی و كاتولیك چیزهایی می‌نویسند. واقعیت این است كه من مانند یك مسیحی عبادت می‌كنم و گاهی به كلیسای كاتولیك می‌روم زیرا همسرم یك كاتولیك است، اما من به طور رسمی تغییر مذهب نداده‌ام و یك فرزند مذهبی شدید نیستیم.

نه خود رابرت مردوخ از یهودی بودنش چیزی می‌گوید و نه رسانه‌های تحت سلطه‌ او، اما آنچه واضح است نام رابرت از نام یهودی پدر بزرگ مادری او برگرفته شده و مردوخ همیشه سعی كرده این واقعیت كه مادر مذهبی او، وی را به صورت یك یهودی بزرگ كرده است، پنهان كند.

پنهان‌كاری مردوخ در حالی صورت می‌‌گیرد كه وی آشكارا از شاخه صهیونیست "راست افراطی" صهیونیستی و افرادی مانند "بنیامین نتانیاهو" و "آریل شارون" حمایت می‌‌كند.

علاوه بر این، رابطه تنگاتنگ مردوخ با سازمانهای صهیونیستی مانند "انجمن ضدافترا "، "موزه میراث یهودی " و غیره دلیل بر این مدعاست، لذا صراحتاً باید گفت كه مردوخ علاوه بر یهودی بودن یك صهیونیست تندرو است، اما مانند سایر یهودیان منتقد در مراكز رسمی و غیر رسمی قدرت از فاش كردن هویت یهودی خود امتناع كرده و حتی خود را یك "مسیحی ارتدوكس " معرفی می‌كند.

بنابراین می‌توان نتیجه‌گرفت، با اینكه مردوخ همچنان در دین یهودی باقی مانده ولی به ظاهر به خاطر منفعت‌طلبی‌های فردی، ادای یك مسیحی ارتدوكس را درمی‌آورد و برای جلب‌نظر اكثریت مسیحی آمریكا مجبور می‌شود، گهگاهی به كلیسا برود و دعای مسیحی بخواند و در رسانه‌ها و مجامع عمومی خود را یك مسیحی معرفی كند یا اینكه خود وی اذعان می‌‌دارد، اصولاً یك فرد مذهبی و در قیدوبند مذهب نیست و به راحتی توانسته از مذهب یهودیت خود دست بكشد و به مسیحیت تغییر آیین دهد.

نگاه مردوخ به لندن باعث شد كه وی به این فكر بیافتد كه به برترین قدرت انتشاراتی انگلیس تبدیل شود و به خاطر همین هدف اقدام به خرید روزنامه‌های، سان و تایمز و ساندی تایمز تا جایی كه در اواسط دهه 1980 موفق شد اولین طراح انتشار روزنامه بصورت تمام رایانه‌ای در دنیا در لندن باشد

فعالیت‌ها

مردوخ اولین كار جدی خود در حرفه روزنامه‌نگاری را در حین تحصیل در دانشگاه آكسفورد و در روزنامه دیلی اكسپرس در سال 1950 شروع كرد، اما بعلت مرگ پدرش به ملبورن بازگشت و در همان سال بخشی از روزنامه آدلاید نیوز بعنوان ارث پدرش به وی رسید و مالك آن شد.

مردوخ كه در فكر بنا نهادن یك امپراطوری رسانه‌ای بود در سال 1958 اقدام به سرمایه‌‌گذاری در روزنامه‌ "ساندی تایمز " كرد. در سال 1960 نیز دیلی میرور در سیدنی را خریداری كرد، رابرت 2 سال بعد، 25 درصد سهام ایستگاه شبكه 9 استرالیا در سیدنی و ملبورن و ایستگاه تلویزیونی "ولانگونگ" را خریداری كرد.

جاه طلبی‌های مردوخ تا آنجا پیش رفت كه وی در سال 1964 اولین روزنامه‌ ملی استرالیا را تأسیس و منتشر كرد و طی مدت كوتاهی روزنامه‌های مردوخ، استرالیا را تحت سلطه خود گرفتند و او به فكر افتاد كه از رسانه‌های خود برای تأثیرگذاری بر جریانات سیاسی استفاده كند. زیرا روزنامه "استرا لاین" یك روزنامه با كیفیت بسیار بالا و برای نخبگان بود و مردوخ را به یكی از صاحبان اصلی قدرت در استرالیا تبدیل كرد. در همین حال، وی شروع به گسترش امپراطوری خود در سطح بین‌المللی كرد و نگاه از به انگلیس معطوف شد.

فعالیت پر رنگ مردوخ در انگلیس
مرداک

نگاه مردوخ به لندن باعث شد كه وی به این فكر بیافتد كه به برترین قدرت انتشاراتی انگلیس تبدیل شود و به خاطر همین هدف اقدام به خرید روزنامه‌های، سان و تایمز و ساندی تایمز تا جایی كه در اواسط دهه 1980 موفق شد اولین طراح انتشار روزنامه بصورت تمام رایانه‌ای در دنیا در لندن باشد.

در سال 1970 در تلویزیون هفتگی لندن سرمایه‌گذاری اندكی كرد و در سال 1972، 2 روزنامه ساندی تلگراف و دیلی تلگراف و 46 درصد از شبكه 10 تلویزیون سیدنی را خرید.

فعالیت مردوخ در آمریكا

مردوخ علاوه بر مالكیت چندین رسانه‌ در استرالیا و انگلیس به دنبال جای پایی در بازار رسانه‌‌ای آمریكا بود و كار خود را با خرید روزنامه سان آنتونیو نیوز شروع كرد.

مردوخ با اشتهای سیری‌ناپذیری اقدام به تأسیس "نشنال استار " كرد و روزنامه "نیویورك پست " و میلیونها دلار صرف خرید چندین نشریه دیگر كرد.

در اوایل دهه 1980 مردوخ متوجه قدرت و گستردگی رسانه‌های صوتی و تصویری شد و در سال 1980 با بنیانگذاری شركت رسانه‌ای "نیوز كورپروشین" قدم به این حوزه رسانه‌ای گذاشت. او با تأسیس این شركت جدید توانست به رویای امپراطوری رسانه‌ای خود عینیت بخشد، با این حال هیچ‌گاه از دنیای انتشارات فاصله نگرفت و در سالهای 1981 تا 1983 چندین نشریه دیگر از قبیل "هرالد امریكن " را با یك میلیون دلار و "سان - تایمز " شیكاگو را به مبلغ 90 میلیون دلار خرید. وی در سال 1985 با خرید 7 ایستگاه تبعه‌های خارجی بر رسانه‌های آمریكا، تابعیت آمریكایی كسب كرد تا آزادی عمل بیشتری داشته باشد و برای گسترش امپراطوری نوپای خود هیچ مانعی بر سر راه خود ببیند.

مهم‌ترین اقدام مردوخ راه‌اندازی شبكه تلویزیونی "فاكس‌ " در آمریكا بود. او در طول دهه 1980 مرتبا اقدام به خرید شبكه‌های تلویزیونی متعدد می‌كرد.

در اوایل دهه 1990 اقدام به توسعه امپراطوری رسانه‌ای خود در انگلیس و آسیا نمود و چندین شبكه ماهواره‌ای را خرید یا تأسیس كرد.

مردوخ مبلغ 225 میلیون دلار برای خرید 63 درصد از "استارتی وی " و یك میلیارد دلار برای حق پخش فوتبال از شبكه فوکس پرداخت كرد و همزمان خدمات "اینترنت دلفی" را در سال 1993 صاحب شد.

او برای اینكه بتواند تمام نقاط دنیا را زیر چتر امپراطوری خود بگیرد، در نیمه اول دهه 1990 به ایران هم سفر كرد كه با سروصدای خبری بسیاری هم همراه بود و منجر به این شد كه علی‌رغم پیش‌بینی او و دعوت کنندگانش هیچ قراردادی برای خرید یا ساخت مراكز رسانه‌ای بین آنها منعقد نشد.

وی با كسب تابعیت آمریكایی توانست به گسترش دامنه امپراطوری خود نه تنها در آمریكا، بلكه در سراسر دنیا بپردازد

فعالیت مردوخ در اسرائیل

مردوخ در سال 2006 اقدام به خرید 9 درصد از كانال 10 رژیم صهیونیستی كرد و در سال 2007 خرید جنجالی شركت "داو جونز " را انجام داد.

براساس طبقه‌بندی نشریه "فوربس" از 400 آمریكایی پولدار در سال 2006، رابرت مردوخ در رده 32 قرار داشت.

مردوخ هیچ وقت از سلطه بر رسانه‌های كشورهای دیگر غافل نمانده و حضور او در كشورهایی همچون فرانسه،  آلمان، هند ، چین، ژاپن و كانادا، ایتالیا، اندونزی، سوئد، دانمارك و هلند بلغارستان، جمهوری چك ، لهستان، رومانی، اوكراین و در نهایت در رژیم صهیونیستی محسوس است.

نتیجه‌گیری:

قدرت رسانه‌ها در شكل‌دادن به سیاستها و افكار عمومی در سراسر جهان، یك موضوع انكار‌ناپذیر است، از طرف دیگر سلطه صهیونیستها بر رسانه‌ها در تمام نقاط دنیا و مالكیت آنها بر رسانه‌های پر تیراژ جهان امری بدیهی است.

مردوخ به عنوان یك صهیونیست، كار خود را از یك روزنامه كوچك از استرالیا كه از پدرش به ارث برده بود، شروع كرد و رویای بنیان نهادن یك امپراطوری رسانه‌ای در سراسر جهان را پس از طی 5 دهه عینیت بخشید.

مرداک

وی نیز مانند سایر یهودیان با نفوذ در مراكز قدرت در دنیا، از ابراز هویت یهودی خویش خودداری كرده و حتی پا را از این فراتر گذاشته و با حضور در كلیساها، خود را یك مسیحی ارتدوكس معرفی می‌كند.

مردوخ با خریدن روزنامه‌های ورشكسته و مدیریت آنها و استفاده از حربه‌های گوناگون توانست پایه‌های امپراطوری رسانه‌ای خود را در استرالیا بنیانگذاری كند و پس از چند سال آن را به سمت ماورای دریاها یعنی انگلیس و سپس آمریكا بكشاند. او حتی در دهه 1990 میلادی با سفر به ایران درصدد خرید یا ایجاد پایگاهی رسانه‌ای برآمد كه با ناكامی روبرو شد.

او در ابتدا كار خود را روی روزنامه‌ها و مجلات متمركز كرد، ولی پس از اینكه به اهمیت و نقش رسانه‌های (دیداری - شنیداری ) پی برد، بی‌درنگ به این حوزه قدم گذاشت و امروزه با دارا بودن بیش از 300 رسانه در سراسر جهان، یك امپراطوری رسانه‌ای را تشكیل داده است.

مردوخ از قدرت رسانه‌ای خود برای جهت‌دهی به سیاستها و تاثیر در افكار عمومی در كشورهای گوناگون بویژه استرالیا، انگلیس، آمریكا و ... استفاده‌های فراوانی كرده است.

مردوخ با بهره‌گیری از رسانه‌های تحت سلطه خود، نقش زیادی در ترغیب و وارد كردن آمریكا به جنگ با عراق داشت و پس از آغاز جنگ نیز به حمایت سرسختانه خود از این مسئله ادامه داد و با ناچیز نشان دادن شمار كشته‌شدگان آمریكایی و انتشار تصویری آرام و رویایی از عراق، واقعیتهای این بحران را پنهان می‌كند.

وی با ایجاد امپراطوری رسانه‌ای در نقاط مختلف دنیا با هدف هدایت سیاستها و راهبردهای كشورها و كنترل افكار عمومی دنیا در جهت اهداف و مقاصد صهیونیستی گام برداشته است.


ترجمه: قبس زعفرانی

گروه جامعه و ارتباطات