تبیان، دستیار زندگی
زمین‌لرزه یا زلزله، لرزش و جنبش خفیف یا شدید زمین است که به علت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی کوتاه به وقوع می‌پیوندد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زلزله‌ها چگونه شکل می گیرند؟

زمین‌لرزه یا زلزله، لرزش و جنبش خفیف یا شدید زمین است که به علت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی کوتاه به وقوع می‌پیوندد.

وحشت از زلزله یا زمین لرزه در حالی وجود دارد که دانشمندان معتقدند هر روز هزاران مورد زمین لرزه در کره زمین اتفاق می‌افتد بدون اینکه ما حتی از آنها مطلع شویم.

80 درصد زلزله‌های جهان در سواحل اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد و به آنها عنوان "زنگ آتش" داده شده است چرا که به‌دلیل فعالیت‌های آتشفشانی منطقه بسیار مهم تلقی می‌شوند. بسیاری از زمین لرزه‌ها در مناطق گسل روی می‌دهند. در این مناطق صفحات تکتونیک (tectonic plates) که قشر خارجی زمین را تشکیل می‌دهند، در امتداد هم لغزیده و با یکدیگر برخورد می‌کنند. اگرچه فشار زیادی بین این صفحات ایجاد می‌شود ولی این امر بسیار آهسته و نامحسوس اتفاق می‌افتد. با رها شدن سریع این فشار، لرزه‌های متعددی از اعماق هزاران کیلومتری به سطح زمین فرستاده می‌شود. این لرزه‌ها ممکن است با فواصل بسیار زیاد از محل تماس و برخورد صفحات اتفاق بیافتند.

زلزله

دانشمندان زلزله‌ها را بر حسب قدرت و مدت بدینگونه تقسیم بندی می کنند: 3 تا 5 ریشتر زلزله‌های مینور یا ضعیف، 5 تا 7 ریشتر زلزله‌های متوسط، 7 تا 8 ریشتر زلزله‌های بزرگ و مخرب، 8 ریشتر به بالا زلزله‌های عظیم. به طور متوسط هر سال زلزله‌ای به بزرگی تقریبا 8 ریشتر در نقطه‌ای از جهان اتفاق می‌افتد و هر سال حدود 10 هزار نفر در اثر زلزله جان خود را از دست می‌دهند. بیشترین آسیب در اثر ویرانی ساختمان‌ها و زیر آوار ماندن افراد ایجاد می‌شود اما عوارض جانبی زلزله مانند سیلاب، آتش سوزی، طوفان و زلزله‌های دریایی نیز خسارات زیادی وارد می‌کنند.

گردآوری:محسن مرادی

منابع: ویکیپدیا،ستنا