تبیان، دستیار زندگی
پادشاه عربستان در عین حال برای فرستاده بوش شرط گذاشت و از او خواست به رئیس جمهور آمریکا و مقامات مسئول در این کشور اطلاع دهد که وی خواهان هواپیمایی درست مانند هواپیمای رئیس جمهور آمریکاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکی مانند بویینگ اوباما می خواهم

اوباما

بخش سیاسی- دیپلمات های آمریکایی در سراسر جهان برای اقناع سران کشورها به خرید هواپیماهای بوئینگ آمریکا به جای ایرباس فرانسه تلاش می کردند.

به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، ملک عبدالله پاشاه عربستان سعودی شرط عقد قرارداد سه میلیارد دلاری خرید بوئینگ را ساخت هواپیمایی مانند هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا برای خودش اعلام کرده است.هواپیمای رئیس جمهور آمریکا

بر اساس این گزارش، دیپلمات های آمریکایی در سراسر جهان به عنوان  بازاریاب های بوئینگ فعالیت می کنند و پیشنهادات این شرکت را به سران کشورها و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی عرضه می کنند و حتی به واسطه ها نیز مبالغی را به عنوان رشوه پرداخت می کنند.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که دیپلمات های این وزارتخانه در سراسر جهان نقش مهمی را در کمک به بوئینگ ایفا می کنند.

دولت آمریکا معتقد است شرکت بوئینگ در زمینه ایجاد شغل برای آمریکایی ها نقش بسیار اصلی را دارد.

یکی از اسناد وزارت خارجه آمریکا نیز گزارش می دهد که "اسرائیل هرناندیز" مقام ارشد وزارت بازرگانی آمریکا نامه شخصی را از جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا تسلیم دفتر ملک عبدالله پادشاه عربستان در جده می کند.

پادشاه عربستان در عین حال برای فرستاده بوش شرط گذاشت و از او خواست به رئیس جمهور آمریکا و مقامات مسئول در این کشور اطلاع دهد که وی خواهان هواپیمایی درست مانند هواپیمای رئیس جمهور آمریکاست

بوش در این پیام ، ملک عبدالله را به نوسازی هواپیمایی عربستان با خرید 43 فروند هواپیمای جدید از نوع بوئینگ و خرید 12 فروند برای ناوگان هواپیماهای اختصاصی و ویژه خانواده حاکم دعوت می کند.

ملک عبدالله نیز پس از قرائت این نامه گفت که وی نیز هواپیماهای بوئینگ را ترجیح می دهد . وی همچنین خرید دو فروند هواپیمای جدید از نوع ایرباس را رد و در مقابل خرید دو فروند بوئینگ با سابقه کارکرد بسیارکوتاه را ترجیح داده است.

پادشاه عربستان در عین حال برای فرستاده بوش شرط گذاشت و از او خواست به رئیس جمهور آمریکا و مقامات مسئول در این کشور اطلاع دهد که وی خواهان هواپیمایی درست مانند هواپیمای رئیس جمهور آمریکاست. یعنی اینکه  تمامی فناوری هایی را که دوستش بوش در هواپیمای Air Force One (هواپیمای رئیس جمهور) دارد را می خواهد .

نمای داخلی هواپیمای رئیس جمهور آمریکا

اوباما

اوباما
اوباما

بقیه عکس های را می توانید اینجا ببینید.

هواپیمای رئیس جمهور آمریکا ؛ ملک عبدالله عاشق این هواپیما شده است.

وی به صراحت گفت: هنگامی که از طرف آمریکا هواپیمایی مجهز به جدیدترین فناوری ارتباطاتی و دفاعی را تحویل بگیریم ان شاء الله تصمیمی را خواهیم گرفت که شما (آمریکایی ها) را بسیار خوشحال خواهد کرد.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا نیز بدون ارائه جزئیات گفته است آمریکا چندین مرتبه هواپیمای اختصاصی پادشاه عربستان را به روز کرده است.

همچنین عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در سال 2004 به سفیر آمریکا گفت که امان به رغم پیشنهاد مناسب تر ایرباس، تصمیم سیاسی برای خرید هواپیما از بوئینگ اتخاذ کرده است.

درسال 2007 نیز دولت آمریکا فشارهایی را علیه بحرین اعمال کرد تا قرارداد این کشور با ایرباس را لغو کند. این در حالی است که مبلغ قرار داد با ایرباس در مقابل بوئینگ 400 میلیون دلار کمتر بود.

هواپیما

مقامات آمریکایی همچنین مسئولان بحرینی را قانع کردند که در صورت پذیرش قرارداد با بوئینگ شخص جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در سفر به بحرین آن را امضا خواهد کرد. پس از این اتفاق نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز به مقامات بحرینی اطلاع داد که آماده است در صورت پذیرش قرارداد با ایرباس، پس از بوش به منامه سفر کند ولی با امضای قرارداد با بوئینگ، سفر سارکوزی به بحرین را لغو کرد.

همچنین بنگلادش نیز خرید بوئینگ از آمریکا در مقابل ایرباس فرانسه را مشروط به دراختیار گرفتن امتیاز نشست و برخواست هواپیماهای بنگلادشی در فرودگاه جان اف کندی نیویورک کرد.

شرط ترکیه نیز برای خرید بوئینگ در مقابل ایرباس، دریافت کمک های آمریکا در زمینه برنامه فضائی خود و اعزام یک فضانورد از ترکیه به فضا توسط ناسا بود.

هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا

ریاست جمهوری آمریکا سه فروند هواپیما در اختیار دارد که دو فروند آن یعنی BOING 747 TAIL NU 92-9000  و BOING 747 - TAIL NU 82-8000 مورد استفاده رئیس جمهور و سومین فروند یعنی BOING 747 - TAIL NU 74-0787 مورد استفاده مقامات ارشد کاخ سفید است.

Air Force One  عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد.

دو هواپیمای ویژه که بیشتر توسط رئیس جمهور آمریکا استفاده می‌شوند دارای ویژگی های خاصی هستند تا بتوانند به منظور مقابله احتمالی با حمله تروریستی علیه شخص رییس جمهور توانمند باشند. این هواپیماها قابلیت سوختگیری در هوا را داشته و دارای تجهیزات ضد موشکی هستند.

هواپیمای حامل معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را دوم نیروی هوایی (Air Force 2 ) گویند.کارخانه بوئینگ

بوئینگ

هواپیما

بوئینگ (Boeing) شرکت هوافضا و دفاعی آمریکایی است. این شرکت پس از ایرباس دومین شرکت بزرگ سازنده هواپیما در جهان است.

مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل شعبه مهمی دارد. شرکت بویینگ با ناسا در طرحهای فضایی متعددی شراکت دارد.

بوئینگ در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد و امروزه نزدیک به ۱۵۹ هزار نفر در استخدام دارد.

همچنین بوئینگ در لیست 500 شرکت بزرگ آمریکا قرار دارد.

ایرباس

ایرباسایرباس (Airbus) شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز فرانسه واقع و فعالیت‌های شرکت در سراسر اروپا گسترده است. ایرباس بزرگترین شرکت هواپیماسازی دنیا است و تقریباً نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند.

این شرکت دارای ۵۷ هزار کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام می‌پذیرد. این شرکت همچنین دارای شعبه هایی درآمریکا، ژاپن و چین است.

ایرباس بطور مشخص شاخه هواپیماسازی شرکت دفاعی هوافضایی اروپا (EADS) است. شرکت ایرباس نخست به صورت کنسرسیومی از تولیدکنندگان هوافضا بنیان گذاشته شد. در سال ۲۰۰۱ میلادی، این موسسه تبدیل به شرکتی با سهام مشترک شد که در آن ۸۰ درصد سهام متعلق به EADS و ۲۰ درصد سهام متعلق به شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز در بریتانیا بود. در اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی، بی‌ای‌ئی سیستمز تمامی سهام خود را به EADS واگذار کرد.

منبع:عصر ایران

تنظیم: مسلم حقیقی