تبیان، دستیار زندگی
وی همچنین به روستای مرتضی گرد كه در حریم شهر تهران قرار دارد و ساخت و سازهای غیراصولی و غیررسمی در آن صورت می‌گیرد اشاره كرد و گفت: تا جایی كه در دست شهرداری است اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد اما در داخل روستا برای ساخت و سازها از دهیاری اجازه دریافت می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش حاشیه‌نشین ها در پایتخت

مدیر كل حریم شهرداری تهران گفت: بیش از یك میلیون حاشیه‌نشین در اطراف كلان شهر تهران وجود دارد.

حاشیه نشینی

سیدصباح الدین متقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس به حریم كلانشهر تهران اشاره كرد و گفت: طی هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است حریم تهران را ساماندهی كنیم.

مدیر كل حریم شهرداری تهران با بیان اینكه به تمام مناطق دارای حریم اعلام كردیم كه در مدخل‌های ورودی به منطقه پوشش فضای سبز و درختكاری داشته باشند، گفت: این كار به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه شهر انجام می‌شود.

متقی اضافه كرد: سه نقطه جمعیتی را براساس طرح تفصیلی آماده كرده تا آنها را ساماندهی كنیم.

* كمربند سبز پیرامون شهر تهران تكمیل نشده است

وی با اشاره به اینكه این نقاط جمعیتی منفصل از شهر تهران هستند ولی از خدمات شهرداری استفاده می‌كنند، گفت: قیام‌شهر، خاورشهر و مسگرآباد را در مرحله اول این طرح ساماندهی می‌كنیم.

مدیر كل حریم شهرداری تهران اضافه كرد: مدخل‌های ورودی شهر در این نقاط را درختكاری كرده و امیدواریم تا پایان سال كار آغاز شود.

متقی با تأكید بر این موضوع كه این اقدامات براساس طرح تفصیلی صورت می‌گیرد، گفت: با این فعالیت از تخلفات ساخت و ساز غیرقانونی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینكه باید از ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم شهر تهران جلوگیری شود، گفت: با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط در این زمینه جلساتی برگزار كرده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد كمربند سبز در اطراف شهر تهران این مشكل را برطرف كنیم.

متقی بیان كرد: طرح كمربند سبز شهر تهران هنوز تكمیل نشده است.

براساس قانون در روستاها نباید بیشتر از دو طبقه بر روی پیلوت ساخته شود اما در این روستا ساختمان‌های 10 طبقه در حال احداث است.

وی با اشاره به اینكه طول كمربند شهر تهران 100 كیلومتر است، گفت: این وسعت و همچنین به عرض 5 تا 20 كیلومتر را درختكاری می‌كنیم تا از ساخت و ساز غیرقانونی و افزایش بی‌رویه شهر جلوگیری شود.

* بیش از یك میلیون حاشیه‌نشین در اطراف تهران وجود دارد

مدیر كل حریم شهرداری تهران در بخش دیگر سخنانش به بحث حاشیه‌نشینی و اسكان‌های غیررسمی در اطراف شهر تهران اشاره كرد و گفت: متاسفانه بحث حاشیه‌نشینی در قالب كلانشهرها رخ داده است.

به گفته متقی، به محض اینكه كمربند فضای سبز در اطراف شهر ایجاد شود می‌توانیم بعد از آن چاره‌اندیشی كرده و مشكل اسكان‌های غیرقانونی را برطرف كنیم.

وی با بیان اینكه قطعاً جلوی ساخت و سازهای غیرقانونی گرفته می‌شود، گفت: با آنها برابر قانون رفتار می‌شود.

* افزایش بی‌رویه حاشیه نشینی در اطراف تهران

وی به آماری كه تا سال 88 به دست آمده اشاره كرد و گفت: براساس آمار به دست آمده میزان حاشیه‌نشینی در تهران نسبت به 30 سال گذشته خیلی زیاده شده است.

به گفته متقی این افزایش حاشیه‌نشینی در تمام نقاط شهر تهران است و حتی در مناطق شمالی مانند امامزاده قاسم نیز اسكان‌های غیررسمی وجود دارد.

وی همچنین به روستای مرتضی گرد كه در حریم شهر تهران قرار دارد و ساخت و سازهای غیراصولی و غیررسمی در آن صورت می‌گیرد اشاره كرد و گفت: تا جایی كه در دست شهرداری است اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد اما در داخل روستا برای ساخت و سازها از دهیاری اجازه دریافت می‌كنند.

مدیر كل حریم شهرداری تهران اضافه كرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از یك میلیون حاشیه نشین در اطراف شهر تهران وجود دارد.

* در روستاهای اطراف تهران به صورت بادكنكی جمعیت زیاد می‌شود

وی تصریح كرد: نه فقط در شهر تهران بلكه در روستاهای نزدیك تهران نیز به صورت بادكنكی حجم زیاد شده و در آنجا اسكان‌های غیررسمی صورت گرفته است.

متقی ادامه داد: احیاناً مجوزهایی نیز برای ساخت گرفته شده كه همین برای شهر ناهمگونی ایجاد كرده و باعث توسعه نامتوازن شده است.

حاشیه نشینی

* بعضی از روستاها به تهران وصل شده‌اند

مدیر كل حریم شهرداری تهران بیان كرد: متأسفانه بعضی از روستاها به شهر وصل شده و به نظر می‌رسد مسئولان باید برای رفع این موضوع چاره‌اندیشی كنند.

وی با بیان اینكه 21 نقطه جمعیتی در اطراف شهر تهران شناسایی شده است گفت: سه نقطه آن را در مرحله اول ساماندهی می‌كنیم.

متقی با بیان اینكه حاشیه‌نشین‌ها غالبا از شهرستان‌ها آمده و در اطراف تهران سكونت كرده‌اند، گفت: این افراد اصولاً قطعه زمینی را بسیار ارزان خریداری كرده و بعد سكونت كرده‌اند و سپس همشهری‌ها و هم روستاهایی خود را برای اسكان دعوت كرده و در آنجا ماندگار شده‌اند.

وی با اشاره به اینكه در فصل سرما در روستاها اشتغال كمتر است، گفت: این افراد به دلیل اشتغال‌زایی وارد شهر شده و در حاشیه شهر سكونت می‌كنند.

به گفته مدیر كل حریم شهرداری تهران، غالب این افراد با یك گاری لبو فروشی كرده و همچنین با مشاغل كاذب امرار معاش می‌كنند.

* ستون‌های ساختمان 4 طبقه در حاشیه شهر با نبشی ساخته شده است

متقی به مخاطراتی كه حاشیه‌نشینی برای كلان‌شهر تهران دارد اشاره كرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته اسكان‌های غیررسمی غیر اصولی ساخته شده و بحث‌های فنی و ضوابط شهرسازی در آنها رعایت نشده است به عنوان نمونه در تپه امامزاده قاسم مشاهده كردیم كه ستون‌های یك ساختمان چهارطبقه با نبشی ایجاد شده است و در صورتیكه زلزله رخ دهد این نقاط به شدت آسیب‌پذیر خواهند بود.

مدیر كل حریم شهرداری تهران تأكید كرد: باید جلوی اسكان‌های غیررسمی گرفته شود.

وی به روستای مرتضی گرد اشاره كرد و گفت: در حال حاضر ساخت و سازهای غیررسمی در آنجا صورت گرفته است. این روستا آب، برق و گاز نیز دارند و به شهر تهران تحمیل شده است.

* احداث ساختمان 10 طبقه در روستاها

مدیر كل حریم شهرداری تهران همچنین به ساخت و سازهای غیررسمی در سولقان اشاره كرد و گفت: براساس قانون در روستاها نباید بیشتر از دو طبقه بر روی پیلوت ساخته شود اما در این روستا ساختمان‌های 10 طبقه در حال احداث است.

وی تأكید كرد: باید جلوی اقدامات غیرقانونی صورت گرفته و اوضاع ساماندهی شود.

به گفته متقی پشت دیوارهای شهر مثل بادكنك شده و افزایش جمعیت را داریم امیدواریم هر چه سریعتر برای رفع این مشكل چاره‌اندیشی شود.

ارائه کننده:هنگامه سهرابی/گروه جامعه و ارتباطات

منبع/خبرگزاری فارس