تبیان، دستیار زندگی
تعطیلی یک ماهه برنامه نود آخرین پرده از تلاش برای بایکوت فردوسی پور بود. تلاش هایی که بر خلاف تصور عامه از درون صدا وسیما صورت می گیرد ..............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه دوستان و مخالفان فردوسی پور!

فردوسی پور در  میان هواداران

تعطیلی یک ماهه برنامه نود آخرین پرده از تلاش برای بایکوت فردوسی پور بود. تلاش هایی که بر خلاف تصور عامه از درون صدا وسیما صورت می گیرد.

یعنی هر چند همه تصور می کنند که فشارهای بیرونی به خاطر انتقادهای فردوسی پور سبب شایعات و بایکوت برنامه شده است اما در اصل جریانی در شبکه سوم سیما شکل گرفته که به این شایعات دامن می زند.

 خیابانی- علی فر

تا همین 2 سال پیش به غیر از جواد خیابانی و علی فر، گزارش گرهای مسابقات فوتبال مخالف دیگری برای عادل وجود نداشت. این دو گزارشگر اصولا فردوسی پور را رقیب خود می دانند و در برهه های مختلف تلاش کرده اند خود را برتر از فردوسی پور نشان دهند. هر چند در این چند سال اخیر تعقیب کنندگان فوتبال خوب از اخبار حاشیه ای متوجه شده اند که علی فر و خیابانی با عادل مشکل دارند اما همین یک ماه قبل این دو گزارشگر فوتبال به روزنامه نود رفتند و مشکلات خود را با فردوسی پور رسانه ای کردند.

متن مصاحبه ای که در روزنامه نود منتشر شد میزان اختلاف میان این دو نفر با فردوسی پور را نشان می داد چرا که اکثر قسمت های مصاحبه به جای اینکه در مورد توانایی و ناتوانی این دو نفر باشد به انتقاد تند و صریح از فردوسی پور تعلق گرفته بود.

اما جواد خیابانی پا را فراتر از این گذاشته. او بارها از مدیران شبکه 3 درخواست برنامه ای مانند نود کرده تا نشان دهد که چه توانایی بالایی دارد. حضور در برنامه 90 در 90 به عنوان مجری نشان می دهد خیابانی چقدر دوست دارد حتی یک روز صاحب برنامه نود باشد. مخصوصا که بدانیم حضور برنامه 90 د 90 ، برنامه نود را از کنداکتور جام جم خارج کرده و حتی شایعه شده چنین پروژه ای برای شبکه 3 هم در نظر گرفته شده است. با این همه جواد خیابانی و علی فر همان هایی هستند که در 10 سال قبل بوده اند و اگر کاری از دستشان بر می آمد حتما در مورد عادل انجام می دادند. در صورتی که اختلافات اخیر چیزی فراتر از دشمنی دو مجری است.

برنامه نود

دردسرهای دو ساله

برنامه نود طی 2 سال گذشته بارها تا مرحله تعلیق پیش رفته است . جدی ترین موردش هم در شروع فصل نهم دهم لیگ برتر بود. در هر کدام از این دو بازه فشار به برنامه نود اینقدر زیاد شد که در کوچه و خیابان هم شایعات حذف نود شنیده می شد.

در شروع فصل نهم لیگ برتر تاخیر چند هفته ای برنامه نود به همه ثابت کرد واقعا مشکل بزرگی علیه فردوسی پور وجود دارد. مشکلی که همه فکر می کردند از خارج از صدا وسیما هدایت می شود. برنامه نود شاید انتقادی ترین برنامه ای باشد که عملکرد دولت نهم و دهم را در پخش زنده زیر سوال برده است . برنامه هایی مانند برنامه ای که درمورد کمیته انتقالی با حضور محسن صفایی فراهانی روی آنتن رفت، برنامه ای که میهمانش دادگان بود و در همین اواخر برنامه ای که انتقال تیم نفت به اراک را مورد انتقاد قرارداد همه نشان می دادند که ممکن است چه کسانی از برنامه نود ضرر کنند.

اصل ماجرا هم همین . صدا وسیما همیشه به خاطر این برنامه ها مورد فشار قرار می گرفت اما مساله اساسی فشار هایی بود که از داخل شبکه به کمک نیروهای بیرونی می آمدند. جریانی که در داخل سازمان صدا وسیما و شبکه 3 پیشنهاد برگزاری جلسه نقد نود را می دادند ، در بحران ها علیه برنامه نود شایعه درست می کردند و البته در صدا و سیما و هرجا که می رسیدند عملکرد فردوسی پور را حاشیه ساز معرفی می کردند. جریانی که با آمار سازی در صحبت های خصوصی آمار بینندگان برنامه نود را فقط 10 درصد عنوان می کردند.

آجورلو و افشاگری فردوسی پور

"هیچ کس نمی تواند در مورد من تصمیم بگیرد که حرف نزنم" این جمله علی کریمی علیه اجورلو بود که عادل فردوسی پور هیچوقت نتوانست در برنامه اش به تصویر بکشد. فردوسی پور در برنامه ای که به ماجرای کریمی می پرداخت وقتی با مخالفت مدیران برای پخش این آیتم مواجه شد شروع کرد به توضیحات افشاگرانه :" نمی دونم وقتی که این مصاحبه در همه بخش های خبری پخش می شه در شبکه 1 ، 5 ، 6 ، 2 چرا ما اینجا نمی تونیم پخشش کنیم "

این جملات اشاره ای داشت به موضع متفاوت شبکه 3 در باره علی کریمی . یعنی در حالی که همه شبکه ها موضوع را فقط بررسی می کردند و همه اخبارش را انتشار می دادند شبکه 3 دست به سانسور مصاحبه کریمی زده بود و در هیچ کدام از بخش های خبری اش هم او را نشان نداد . بدتر اینکه در متن های اخبار به صورت یک طرفه به نقد از شماره 8 استیل آذین پرداخته بود. حلقه مفقوده این ماجرا دوستی قدیمی آجورلو با چند مدیر صداوسیما بود که از قرار همه شان در شبکه 3 بودند.

عادل فردوسی پور

عادل ؛ فقط مجری

یک پیشنهادبزرگ همیشه برای نود وجود داشت که رد هم می شد . از داخل شبکه 3 این طور استناد می کردند که فردوسی پور حاشیه درست می کند ؛ پس باید تهیه کنندگی برنامه دست فرد دیگری باشد تا او را کنترل کند.این پیشنهاد دومین سرنخ رسیدن به جریان بود . در وحله اول به نظر می رسد که این پیشنهاد خیرخواهانه برای کنترل فردوسی پور با کمترین هزینه است که هم عادل روی آنتن باشد و هم کمی رفتارش را کنترل کنند . اما در اصل همه این ماجرا نه برای کنترل که برای تصاحب پر بیننده ترین برنامه زنده تلویزیونی بود. برنامه ای که حجم آگهی هایش هر تهیه کننده ای را وسوسه می کرد تا جای عادل را بگیرد.

در شروع فصل جاری لیگ برتر تقریبا این اتفاق رخ داده بود. این که مدیران ارشد شبکه سوم در مورد تهیه کنندگی تصمیمشان را گرفته بودند و بنا نداشتند نود را با عادل شروع کنند. اما انگار که مانند همیشه دستی از غیب به کمک فردوسی پور آمد.

مثلث پرنفوذ شبکه 3

در شبکه 3 کمتر برنامه ورزشی تولید می شود که نامی از " محمد آقا زمانی ، مهدی هاشمی و حسین ذکایی " در آن نباشد. حسین ذکایی، گوینده اخبار معمولا تهیه کنندگی برنامه های خارجی را بر عهده می گیرد مانند برنامه ای که برای جام جهانی ساخته شد و مهدی هاشمی هم تهیه کننده برنامه هایی است که برای بازی های داخلی تولید می شوند. آقازمانی هم مدیر ورزش شبکه سه است و همسو با آن ها قدم بر می دارد. اما فقط این برنامه نود است که خارج از اراده این مثلث اداره می شود. برنامه ای که می تواند تهیه کنندگی اش بسیار جذاب باشد. مصاحبه تند هاشمی و ذکایی علیه عادل فردوسی پور بعد از برنامه اخراج علی کریمی قابل تامل است.

تعطیلی نود چه سودی دارد؟

تعطیلات یک ماهه برنامه نود مثال خوبی برای اعمال قدرت مثلث پرنفوذ است. این دو در مصاحبه هایشان دلایل تعطیلی برنامه نود را اعلام کردند. این که اولا قرار نیست از تیم ملی انتقاد شود و برنامه نود معمولا نقد تندی دارد دوما که برنامه نودفقط به بررسی لیگ برتر تعلق دارد و لیگ برتر هم تعطیل است . طبق اخباری که از راهروهای شبکه سوم به بیرون درز کرده این مثلث به بهانه انتقاد موفق شده اند عادل فردوسی پور را از گردونه خارج کنند. مهدی هاشمی تهیه کننده برنامه پخش مستقیم بازی می شود و حسین ذکایی تهیه کنندگی برنامه نقد بازی تیم ملی را با فاصله یک روز در اختیار می گیرد. سود تولید این برنامه ها را حساب کنید ....نبودن عادل واقعا برایشان لذت بخش است . با این همه این اولین بار نیست که این مثلث فردوسی پور را مورد تفقد قرار می دهند از قرار تهیه کنندگی برنامه نود امسال قرار بوده که به حسین ذکایی برسد که منجی فردوسی پور دوباره کمکش کرده.

ارزیابی نظر سنجی برنامه نود

چرا در نود تخته نمی شود؟

دو تئوری در این مورد وجود دارد. اول اینکه مدیران صدا وسیما به داشتن چنین برنامه ای افتخار می کنند . برنامه ای تخصصی و زنده که مخاطبان زیادی را پای تلویزیون ایران می نشاند. این برنامه علی رغم سودی که از تبلیغات به جیب صدا وسیما می ریزد به بهبود چهره تلویزیون کمک می کند. یعنی هر چقدر برنامه های تولیدی صدا وسیما به درد نخور باشند حضور چنین برنامه ای عملکرد صدا وسیما را توجیه می کند و خوب جلوه می دهد.

اما خب تعطیلی برنامه هایی مانند شب شیشه ای و کوله پشتی نشان می دهد که صدا وسیما چندان هم اهل این حرف ها نیست مخصوصا که چهره های زیادی مانند فرزاد حسنی ، رضا رشید پور و مهران مدیری به خاطر کارهایی کوچک تر از آن چه عادل انجام می دهد برنامه شان از بیخ بریده شده.

پورمحمدی؛ تنها دوست عادل

می گویند او اگر مواظب فردوسی پور نباشد مخالفان عادل را نابود می کنند.همشهری فردوسی پور از رفسنجان، تا امروز جلوی همه فشارها ایستادگی کرده است . اگر قرار باشد در این شبکه یک دوست را برای فردوسی پور در نظر بگیرید مطمئن باشید او پورمحمدی است. مدیری که قدرت زیادی در شبکه سوم دارد و هیچ کس نمی تواند بالاتر از او در مورد نود تصمیم گیری کند. البته قدرت او دردسرهایی را هم برای نود درست کرده.

رییس بزرگ و دشمنی کوچک

ظاهرا ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما هم چندان از نود راضی نیست. او از طرفی روابط حسنه ای با دولت دارد و از نقدهای بی پایان فردوسی پور خسته شده است . دوم هم اینکه او از قدرت زیاد پور محمدی در شبکه 3 ناراضی است و به همین دلیل کمرنگ کردن عادل را فرصتی برای قدرت نمایی خودش می داند. حمایت از تولید ورزش از نگاه دو با حضور جهانگیر کوثری که سال ها از صدا و سیما دور مانده بود از نشانه های نارضایتی ضرغامی از شرایط حمایت از فردوسی پور است.

با وجود تلاش های ضرغامی، استمرار نود با مشی منتقدانه نشان می دهد که پورمحمدی همچنان تصمیم گیرنده اصلی در شبکه سه سیماست. اگر چه گاه و بی گاه شایعه می شود دوران این مدیر اهل رفسنجان به پایان نزدیک شده است. این پایان بر اساس بسیاری از پیش بینی ها می تواند پایان عصر طلایی نود و فردوسی پور باشد

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی

منبع: جهان