تبیان، دستیار زندگی
اگر بدون تعصب به مطالعه تاریخ بپردازیم، بسیاری از مسایل برای ماحل و تکلیف روشن خواهد شد؛ بنابراین نباید چشممان را بر تاریخ ببندیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ آیت‌العظمی مکارم‌شیرازی به اعتراض علمای مصر

مکارم شیرازی

اگر بدون تعصب به مطالعه تاریخ بپردازیم، بسیاری از مسایل برای ماحل و تکلیف روشن خواهد شد؛ بنابراین نباید چشممان را بر تاریخ ببندیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی، امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم خطاب به علمای مصر و برخی از علمای اهل سنت، اظهار داشتند: برخی از عالمان سنی اعتراض کرده‌اند که برخی از برنامه‌های تاریخی صدا و سیما اهانت به صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است حال آن که باید توجه کنند که اهانت با نقل یک مسأله و حکایت تاریخی فرق دارد.

ایشان افزودند: ما نمی‌گوییم اهانت صورت بگیرد، اما نباید تاریخ را هم نگفت، آیا کسی می‌تواند منکر جنگ جمل باشد یا این که کسی شک دارد طلحه و زبیر، با امام زمان خود عهد شکستند؟

چشمانمان را بر تاریخ نبندیم

این مرجع تقلید تاکید کردند: چشمانمان را بر تاریخ نبنیدیم؛ شما در ردیف علما هستید و باید بدانید که تحقیر و تحقیق دو مسئله مجزا از همدیگر هستند.

ایشان اضافه کردند: اشکال دیگری که در نقد علمای اهل سنت در بیان مسایل تاریخی می‌توان ذکر کرداین است که چرا قرآن تاریخ را ذکر کرده است؟

تاریخ فراموش نمی‌شود

حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی با بیان این که علمای اهل سنت عنوان می‌کنند که قرآن تنها تاریخ قبل از اسلام را ذکر کرده است باز هم می‌گوییم مسایل تاریخی را نمی‌توان فراموش کرد؛ چرا که بیان مسایل تاریخی در کتاب‌ها پر است؛ اصلا کتب شیعه را کنار می‌گذاریم و کتب اهل سنت را در مورد اشخاصی چون عبدالله‌بن زبیر و غیره حکایت می‌کنیم.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نباید نسبت به برادر مؤمن خود اهانت کرد:‌گفتند: کمترین اهانت به برادر مسلمان موجب خارج شدن از ولایت ایمانی و اخوت اسلامی است.

حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی در ادامه با بیان اینکه نسبت کفر به د یگری دادن سبب خارج شدن انسان از ایمان خواهد شد، افزودند: خداوند هیچ عملی را از کسی قبول نمی‌کند در حالی‌که نسبت بدی به برادر مسلمان خود داده باشد.

نمی‌توان به دیگران نسبت ارتداد داد.

معظم‌له افزودند: تکفیر کردن افراد و نسبت دادن حکم ارتداد به دیگری به راحتی نیست و نمی‌توان کسی را به راحتی متهم به ارتداد کرد؛ مانند برخی وهابی‌ها یا سلفی‌ها که حکم ارتداد را می‌دهند!

ایشان با اشاره به سخنی از پیامبر‌(صلی الله علیه و آله و سلم) اظهار داشتند: جایز نیست کسانی که رو به قبله نماز می‌خوانند و در این مسئله مشترک هستند، نسبت به تکفیر و ارتداد به یکدیگر دهند.

حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی افزودند: نباید نسبت به دیگران که کاری نکرده‌اند، نیت بدی در ذهن داشت؛ زیرا در این صورت اعمال مورد قبول واقع نخواهد شد.

شرط قبولی اعمال

این مرجع تقلید با بیان این‌که انجام اعمال دینی راحت، اما شرایط قبول آنها سخت است، گفتند: لازمه قبولی اعمال پاکی دل و روح است؛  بنابراین روح باید پاک باشد و از دروغ و تهمت دوری کند.