تبیان، دستیار زندگی
بلومبرگ با اشاره به تصمیم اخیر دهلی ‌نو درمورد مبادلات نفتی با ایران اعلام كرد این تصمیم موجب افزایش بدهی ‌های دولتی هند، رشد كسری تراز تجاری....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هند و واردات نفت از ایران

ایرن و هند

بخش اقتصاد- موسسه بلومبرگ با اشاره به تصمیم اخیر دهلی ‌نو درمورد مبادلات نفتی با ایران اعلام كرد این تصمیم موجب افزایش بدهی ‌های دولتی هند، رشد كسری تراز تجاری این كشور و كاهش شدید ارزش روپیه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس بلومبرگ در گزارشی تحلیلی به بررسی آثار و تبعات منفی تصمیم اخیر بانك مركزی هند در خصوص متوقف كردن مبادلات ارزی یورو و دلار با ایران بر اقتصاد دهلی نو پرداخت و نوشت این تصمیم موجب افزایش بدهی های دولتی هند، رشد كسری تراز جاری این كشور و بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به روپیه خواهد شد . بانك مركزی هند زیر فشار شدید آمریكا و اروپا هفته گذشته اعلام كرد كلیه شركتهای نفتی هند باید مبادلات نفتی خود با ایران را از این پس خارج از مكانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی انجام دهند . مبادلات ارزی این اتحادیه بر مبنای یورو و دلار انجام می شود .

بانسل رییس شركت ایندین اویل با انتقاد از این تصمیم اذعان كرد این مساله موجب افزایش هزینه های مالی شركتهای نفتی هند و افزایش قیمت سوخت خواهد شد .

موسسه مالی نومورا نیز پیش بینی كرد تصمیم اخیر بانك مركزی هند تاثیر منفی زیادی بر ارزش روپیه خواهد شد و ارزش آن را امسال چهار و نیم درصد كاهش خواهد داد .

روبرت پریور كارشناس ارشد موسسه مالی كردیت سوییس نیز تاكید كرد طی سه تا شش ماه آینده كسری تراز جاری هند بدتر خواهد شد و عامل اصلی آن مساله تنش در پرداخت پول نفت ایران است . ارزش روپیه در برابر نوسانات داخلی و بین المللی به شدت آسیب پذیر است. اگرچه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل فروش و صادرات نفت ایران را شامل نمی شود ولی آمریكا و اروپا در اقداماتی یك جانبه شركتهای نفتی بین المللی را از خریداری نفت ایران برحذر داشته و جریمه های سنگینی را بر ضد آنها وضع كرده اند . در عین حال مشتریان آسیایی ایران همچنان به واردات نفت از این كشور ادامه می دهند .

به اعتقاد كارشناسان اقتصادی اقدام اخیر بانك مركزی هند موجب افزایش قیمت نفت وارداتی این كشور از ایران خواهد شد و این مساله فشارهای تورمی را در پی خواهد داشت . هند هر سال حدود 21 میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می كند كه این رقم 14 درصد كل واردات نفت این كشور را تشكیل می دهد . عربستان با 18 درصد بزرگترین تامین كننده نفت هند به شمار می رود .

سوندرشان معاون وزیر نفت هند نیز بر حل هر چه زودتر این مساله تاكید كرد و گفت علی رغم بروز این مشكل هنوز واردات نفت هند از ایران ادامه دارد و واردات نفت كاهش پیدا نكرده است .

خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر