تبیان، دستیار زندگی
روزنامه‌ی واشنگتن‌پست در واکنش به تغییر در برخی کتب درسی در ایران در گزارشی نوشت که ایران با این تغییرات در واقع در صدد است تا مانع از نفوذ غرب در این کشور شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واشنگتن‌پست و تغییر کتب در ایران

واشنگتن‌پست

روزنامه‌ی واشنگتن‌پست در واکنش به تغییر در برخی کتب درسی در ایران در گزارشی نوشت که ایران با این تغییرات در واقع در صدد است تا مانع از نفوذ غرب در این کشور شود.

این روزنامه به تازگی و در گزارشی مفصل گزارش کاملی از سخنان وزیر آموزش و پرورش ایران در خصوص تغییر جزئی در برخی از کتاب‌های درسی ایران را آورده و نتیجه گرفته است که: "ایران قصد دارد تا با تغییر محتوای کتب درسی، مانع نفوذ غرب در این کشور شود."

این روزنامه‌ی آمریکایی که این طرح را بسیار افراطی نامیده است گزارش می‌دهد: از اول مهرماه، تمامی دانش‌آموزان دبیرستانی با دروس جدیدی چون "آموزش سیاسی " و "مهارت‌های زندگی " آشنا می‌شوند که این دروس هشدارهایی در خصوص "جنبش‌های سیاسی گمراه " اعلام می‌کند.

واشنگتن‌پست ادامه می‌دهد: در دانشگاهها نیز، دروسی از قبیل: "قانون "، "روانشناسی"، "جامعه شناسی" تغییر می‌کند و تئوری‌های غربی حذف شده و تئوری‌های اسلامی جای آن را می گیرد.

در دانشگاهها نیز، دروسی از قبیل: "قانون "، "روانشناسی"، "جامعه شناسی" تغییر می‌کند و تئوری‌های غربی حذف شده و تئوری‌های اسلامی جای آن را می گیرد

نکته‌ی مهم در این ماجرا این است که این روزنامه در این گزارش به‌طور ضمنی پذیرفته است که مقوله‌ی کتاب، خصوصاً کتاب‌های درسی راه مناسبی برای نفوذ و رخنه‌ی فرهنگی در هر کشور است. و این همان چیزی است که امروزه در کشورهای تحت سیطره‌ی آمریکا به وقوع پیوسته است. القای فرهنگ غربی به جوانان از طریق کتاب و متون درسی.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یکی از اولین اقدامات مسولین امر، ایجاد تغییر در کتب درسی بود. این تغییرات که در سال‌های آغازین انقلاب(به دلیل وجود مشکلات مهم و اساسی) به شکل کامل و همه‌جانبه انجام نگرفت در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد و به مرور اتفاق افتاد.

اما حقیقت این است که هنوز کتاب‌های درسی ایران، خصوصاً در مقطع دانشگاه، مملو از نظریات و عقاید اندیش‌مندان غربی است که به خورد دانش‌جویان ایرانی داده می‌شود. این ماجرا وقتی فاجعه‌آمیزتر خواهد بود که بدانیم علوم انسانی دانشگاه‌های ایران نیز، که زیربنایی‌ترین رشته در میان علوم دانشگاهی به‌شمار می‌رود، دچار این آفت است.

دانش‌جویان که تا پیش از این در محیط‌هایی محدودتر و امن‌تر زیسته‌اند با ورود به دانشگاه، خود را در عرصه‌ای وسیع می‌بینند که به لحاظ علمی و فرهنگی، عاری از خوراکی مناسب و قابل‌اعتماد است

دانش‌جویان که تا پیش از این در محیط‌هایی محدودتر و امن‌تر زیسته‌اند با ورود به دانشگاه، خود را در عرصه‌ای وسیع می‌بینند که به لحاظ علمی و فرهنگی، عاری از خوراکی مناسب و قابل‌اعتماد است. آن‌چه در محیط دانشگاه در معرض جوانان ایرانی قرار می‌گیرد نظریات اندیش‌مندان غربی است که جای خود را در ذهن آن‌ها باز کرده و گاه مسیر زندگی‌شان را تغییر می دهد.

در هر حال، امید است تا مسوولین آموزشی کشور این نقص بزرگ را برای همیشه بر‌طرف کرده و راه نفوذ اندیشه‌های مخرب غربی را به طور کامل قطع کنند.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی