تبیان، دستیار زندگی
در شرایط بحرانی سفر ممکن است مجبور شوید از آب هایی استفاده کنید که اطمینانی از سلامتی آنها ندارید. در این شرایط تنها راه استفاده از آب، خالص سازی و قابل شرب کردن آن است. به خصوص که با رشد صنایع و گسترش بیماری ها، آلودگی آب های جاری و زیر زمینی بیشتر از هر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خالص سازی آب در سفر

آب


در شرایط بحرانی سفر ممکن است مجبور شوید از آب هایی استفاده کنید که اطمینانی از سلامتی آنها ندارید. در این شرایط تنها راه استفاده از آب، خالص سازی و قابل شرب کردن آن است. به خصوص که با رشد صنایع و گسترش بیماری ها، آلودگی آب های جاری و زیر زمینی بیشتر از هر زمان دیگری می تواند قربانی بگیرد.


یادتان باشد:

- از آب های نزدیک شهر ها و جاده ها ننوشید. دود اتومبیل ها و فعالیت کارخانجات همگی به هوا نمی روند و بخشی از آن روی زمین و آب ها می نشیند که این خود باعث سمی شدن آب ها خواهد شد.

- از نوشیدن آب های نزدیک به کارخانه ها و معادن خودداری کنید.

- آبهای عبوری از زمین های کشاورزی می توانند حاوی سموم و انواع کودها باشند، از آشامیدن اینگونه آب ها اجتناب کنید.

- از آب های خزه دار و جلبک دار اجتناب کنید.

- از آب های رنگ دار و بو دار نظیر مرداب ها و لجن زار ها اجتناب کنید.

- آب جاری، خالص تر و بهتر از آب راکد است.

- به طور کلی آبی که از دل زمین و چشمه ها بیرون می آید از آب های جاری خالص تر و قابل اطمینان تر است.

- همیشه به دنبال آب های شفاف و زلال بگردید.

روش های خالص سازی آب

1- جوشاندن: جوشاندن یکی از مطمئن ترین روش ها برای از بین بردن باکتری ها و میکروب ها است. آب آلوده باید در زمانی بین 5 دقیقه تا 20 دقیقه بجوشد هر چه این زمان بیشتر از 5دقیقه باشد آب از سلامت بیشتری برخوردار خواهد شد.

اگر ظرفی برای جوشاندن آب در اختیار ندارید، می توانید از تعدادی سنگ استفاده کنید. به این صورت که تعدادی سنگ را در داخل آتش بگذارید تا برافروخته و بسیار داغ شود و سپس به ترتیب آنها را در داخل ظرف حمل آب قرار دهید.

وقتی سنگ را داخل آب می اندازید بلافاصله حرارت آب بالا می رود و شما باید آماده باشید تا سنگ را در بیاورید و بلافاصله سنگ بعدی را در آب بیاندازید تا بجوش آید و 20 دقیقه بجوشد.

آب

2- فیلتر کردن:انواع مختلفی از فیلتر های تجاری در بازار موجود است. اما در شرایط اضطراری فیلترهای متفاوتی را می توانیم در طبیعت بسازیم. یکی از این فیلتر ها به روش زیر ساخته می شود:

- پوست درخت را بکنید و به صورت مخروطی در آورید.

- این مخروط را با لایه های مختلفی مثل شن، ذغال و علف پر کنید.

- شن و علف ذرات معلق را گرفته و ذغال به جذب باکتری ها و میکروب ها کمک می کند. به طور کلی فیلتر های بزرگتر با لایه های بیشتر مناسب ترند.

- در انتهای این مخروط سوراخ کوچکی تعبیه کنید و پشت آن را تعدادی سنگ کوچک قرار دهید تا از بیرون ریخته شدن لایه های مختلف جلو گیری کند. یادتان باشد که بهتر است آب چندین بار از این فیلتر عبور کند.

3- استفاده از زمین برای فیلتر کردن آب

این همان روش حفر چاه برای بدست آوردن آب است. برای این کار باید:

- یک حفره حدود 80 تا 120 سانتی متری از یک منبع آب مانند رودخانه حفر کنید.

- صبر کنید تا چاله پر از آب گردد. آب موجود در این حفره پس از ته نشین شدن ذرات معلق می تواند آبی خالص باشد اما در این روش هیچ گونه تضمینی برای قابل شرب بودن آن نیست.

آب

3- تقطیر آب توسط دستگاه تقطیر خورشیدی

این روش، یک راه بسیار عالی برای خالص سازی آب است که در صورتی که نور خورشید و ابزار مورد نیاز این روش را در اختیار داشته باشید می توانید آب آلوده در دسترس خود را قابل شرب کنید.

در این روش شما باید آب آلوده را در چاله بریزید و دستگاه را راه اندازی کنید و منتظر بمانید تا آب آلوده تقطیر شده و آب خالص درون ظرف جمع آوری شود.

برای نتیجه گیری بهتر شما می توانید یک ظرف و یا چند ظرف محتوی آب آلوده را دور تا دور ظرفی که آب تقطیر شده در آن جمع می شود قرار دهید و در صورتی که چنین ظروفی در اختیارتان نیست می توانید آب آلوده را با پارچه جمع آوری کرده و یا روی پارچه بریزید و سپس آن پارچه خیس را دور ظرف وسط دستگاه قرار دهید تا آب داخل پارچه تقطیر شده و به درون ظرف بریزد. (اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار: هیچ کدام از این روش ها برای خالص کردن آب آلوده به مواد شیمیایی مناسب نیستند و تنها در شرایط اضطرای کاربرد دارند. به شرطی که مطمئن باشید آب تهیه شده، به مواد شیمیایی آلوده نیست. یادتان باشد که هرگز از ظرفی که آبی آلوده را حمل کرده اید، برای حمل و ذخیره سازی آب خالص شده استفاده نکنید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی