تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال رنگ و بوی دیگری را به مصلی امام خمینی (ره) بخشیده بود. در قلب شلوغی ها و هیاهوی کلان شهر تهران جای بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته ای از جنس پژوهش، نمایشگاهی از جنس دانش

نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال رنگ و بوی دیگری را به مصلی امام خمینی (ره) بخشیده بود. در قلب شلوغی ها و هیاهوی کلان شهر تهران جای بود که گویی همگان به کارهای دیگر مشغول بودند و فکر و ذهن شان معطوف به امری باشد که چون نیروی محرکه پیشرفت یک کشور می ماند.

نمایشگاه امسال بیش از هر چیز توجه آدمی را به عنصر طراوت و شادابی جلب می کرد چرا که در نگاه اول به سادگی می توان دریافت که رد این گردهمایی عرصه بیش از هر کس در دست جوانان است..

هفته ای از جنس پژوهش، نمایشگاهی از جنس دانش

در بدو ورود به سالن نمایشگاه بی شک این غرفه بزرگ و متنوع دانشگاه علمی کاربردی است که توجه مخاطبان را به خود جلب می کرد. چیدمان، فعالیت و تنوع غرفه دانشگاه علمی کاربردی نشان از آن دارد که مسولان این دانشگاه صنعت محور برنامه های ویژه ای را برای شرکت در هفته پژوهش امسال در دست داشته و برای حضور هر چه پر رنگ تر و قوی تر در کنار دیگر شرکت کنندگان آماده شده اند.

بخش اعظمی از غرفه این دانشگاه مربوط به اختراعات و پژوهش های علمی دریایی مرتبط با رشته دریانوردی است که بیش از هر کس مرهون زحمات کاپیتان روزبه نخستین است که بیش از 50 اختراع مختلف را در زمینه تاسیسات دریایی به ثبت رسانده است.

از این مخترع دریانورد همچنین می توان آثار ارزشمند دیگری را در سایر غرفه های مربوط به دانشگاه های تخصصی دریانوردی چون دانشگاه دریانوردی چابهار مشاهده کرد. بدین ترتیب کاپیتان روزبه نخستین را باید از فعال ترین چهره های هفته پژوهش و فناوری سال جاری دانست.

هفته ای از جنس پژوهش، نمایشگاهی از جنس دانش

اما از دیگر غرفه ها که به شکل عجیبی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند غرفه دانشگاه شهید بهشتی است که به لطف گروه معماری خلاق یک خانه چوبی تحسین برانگیز را در غرفه خود به نمایش گذاشته است. البته بی شک این دانشگاه کهن در بخش های دیگر همچون پژوهش های مرتبط با علم شیمی نیز دستاوردهای در خور توجهی را به نمایش گذاشته است اما این خانه چوبی بیش از هر چیز دیگر مخاطبان را به خود فرا می خواند.

هفته ای از جنس پژوهش، نمایشگاهی از جنس دانش

از نکات جالب دیگر نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال حضور پر رنگ ماشین های الکتریکی است که در جای جای نمایشگاه با رنگ ها و طرح های مختلف بیننده را به سمت خود جلب می کند. این همه نشان از از آن دارد که برنامه های پژوهشی سال های گذشته در زمینه ماشین های الکترونیکی و خورشیدی به وضوح کارآمد بوده و به بار نشسته است. توجه صنایع به این طرح های دانشگاهی به طور حتم می تواند به توسعه خودروهای الکتریکی بیانجامد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با خودروی آراز ، دانشگاه خواجه نصیر طوسی با ماشین قاصدک و دانشگاه علمی کاربردی با خودروی الوند و ... به نمایشگاه امسال رنگ و بوی دیگری بخشیده اند.

هفته ای از جنس پژوهش، نمایشگاهی از جنس دانش

در کنار این همه علم و فناوری فنی و مهندسی نکته جالب این نمایشگاه حضور همزمان نهادها و دانشگاه های مختلف در زمینه های پژوهش های علوم انسانی است. دستاوردهای علمی و پژوهشی و تحقیق های گوناگون در زمینه های ادبیات ودین و اندیشه همگی در کنار اختراعات و فرآورده های فنی جذابیتی ویژه را به وجود آورده اند و این نکته را گوشزد می کند که نباید از پژوهش های علوم انسانی غافل شد. بی شک این همان امری است که رهبر فرزانه انقلاب نیز بر آن تاکید ویژه ای دارند.

حضور فعال نهادهایی چون فرهنگستان زبان فارسی در این بخش البته رویداد غریبی نیست اما اتفاق دور از انتظار این است که یکی از قوی ترین شرکت کنندگان در زمینه پژوهش های علوم انسانی دانشگاه نیروی انتظامی است که حجم قابل توجه پژوهش های دینی و اندیشه نگاری غرفه این دانشگاه توجه و تعجب بازدیدکنندگان را برمی انگیزد.

در کل به نظر می رسد نمایشگاه هفته پژوهش امسال نسبت به سال های گذشته از یک رشد و بلوغ محسوسی برخوردار است که این مهم نشان از به ثمر نشستن سیاست های پژوهشی کشور طی سال های اخیر دارد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه و گودرزی