تبیان، دستیار زندگی
یکی از وسایلی که از ایرانیان است و در طول تاریخ ساخت آن دستخوش تحریف شده است وسیله کوچکیست به نام پیل الکتریکی که همه فکر می کنند لوئیجی گالوانی در سال ۱۷۸۶ میلادی برای اولین بار آنرا اختراع کرده است .ولی واقعیت اینست که این وسیله برای اولین بار توسط ایرا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختراع الکتریسیته توسط ایرانیان

فلزی مایع
آیا می دانید اولین ملتی که الکتریسیته را اختراع کرد ایرانیان بودند؟

دانستنی های علمی

یکی از وسایلی که از ایرانیان است و در طول تاریخ ساخت آن دستخوش تحریف شده است وسیله کوچکی است به نام پیل الکتریکی که همه فکر می کنند لوئیجی گالوانی در سال ۱۷۸۶ میلادی برای اولین بار آن را اختراع کرده است. ولی واقعیت این است که این وسیله برای اولین بار توسط ایرانیان زمان اشکانی ( و شاید قدیم تر از آن) ساخته شده است.

برای نخستین بار یک باستانشناس آلمانی به نام ویلهلم کونیک یک پیل الکتریکی اشکانیان را بیست سال پیش در مرز ایران و عراق کشف کرد و هنگامی که آن را به موزه برلین برد، مشاهده نمود دوستانش هم قطعات شکسته و خرد شده مانند این پیل را قبلاً به موزه آورده اند.

الکتریسیته جاری

این باستان شناس پس از مدتی در خرابه های شهر سلوکیه ابزارآلات دیگری کشف کرد که ثابت می کرد این وسیله یک پیل الکتریکی است. این وسایل کشف شده شامل چند میله برنزی بود که عمل سیم رابط را انجام می داده و در آخر به یک دستگاه دیگر متصل می شده اند.

پس از کشف پیل الکتریکی یک مهندس آمریکایی به نام ویلارد گری ثابت کرد که این دستگاه عجیب اشکانیان برای آبدادن فلزات مخصوصاً دستبندهای طلا و نقره بوده است(؟).

در آن زمان کیمیاگران و جواهر سازانی (؟) که به این کار می پرداخته اند ساختمان پیل را نیز مانند سایر معلومات خود به عنوان یک راز تلقی کرده و جز به اهل فن به کسی نمی گفته اند در نتیجه از این اختراع جز کاهن ها ،کیمیاگران و جواهر سازان (؟) دیگران اطلاعی نداشته اند.

نحوه کارکرد این پیل همانند روشی بود که گالوانی ۱۸۰۰ سال بعد مورد استفاده قرار داد یعنی گذاشتن دو فلز در محلول آب نمک و ایجاد برق.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: نسرین صادقی