تبیان، دستیار زندگی
استشمام بوی بهار در جاده، این فصل دل انگیز را رویایی‌تر و زیباتر می‌سازد. خیلی از مردم از تعطیلات نوروز برای مسافرت استفاده می‌کنند و به جاده می‌زنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از این که به جاده بزنید تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید


استشمام بوی بهار در جاده، این فصل دل انگیز را رویایی‌تر و زیباتر می‌سازد. خیلی از مردم از تعطیلات نوروز برای مسافرت استفاده می‌کنند و به جاده می‌زنند.

تغذیه در سفر

اگر شما هم قصد دارید با خودروی شخصیتان به مسافرت بروید مطالعه‌ی این مطلب به دردتان می‌خورد. علاوه بر رعایت سرعت مناسب و موارد ایمنی جاده‌ای، تغذیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع سؤال اینجاست که برای جلوگیری از کاهش هوشیاری و خواب آلودگی آیا لازم است قبل از حرکت غذا بخورید و یا این که در بین راه توقف کرده و چیزی میل کنید؟ چه غذاهایی بهتر است و چه نوع خوراکی‌هایی مناسب نیست؟ با چه مواد غذایی می‌توان با هشیاری کامل پشت فرمان نشست؟ برای پاسخ به این سؤالات و آشنایی با توصیه های غذایی مناسب برای جاده با ما همراه باشید.

خوب بخورید و خوب برانید

اگر قصد دارید صبح زود به جاده بزنید هیچ چیز به اندازه‌ی زود خوابیدن شما را سرحال نمی‌آورد. پس زود بخوابید. شب از نوشیدن، چای یا قهوه‌ی غلیظ خودداری کنید. مواد غذایی سرشار از گلوسید مثل سیب زمینی، پاستاها، برنج و غیره میل کنید که باعث خواب راحت می‌شوند.

خانم‌ها، آقایان صبحانه‌ی قبل از عزیمت را ج – د - ی بگیرید. اگر می‌خواهید شاداب و سرحال پشت فرمان قرار بگیرید با شکم خالی نباشید و حتماً صبحانه میل کنید. چون احتمال دارد در بین راه هم به بهانه‌ی زود رسیدن توقف نکنید و تا وقت نهار همچنان گرسنه رانندگی کنید که این مسئله روی تمرکزتان تأثیر منفی می‌گذارد.

حواستان باشد که بین ساعت 2 تا 3 نیمه شب بسیار خواب آلود خواهید بود. برای

این که هشیارتر باشید شام سبکی میل کنید. از مصرف مواد غذایی سنگین و چرب اکیداً خودداری بکنید

پس به هیچ عنوان از صبحانه صرف‌نظر نکنید. این بار به فکر گلوسیدهای پیچیده باشید، مثل نان سبوس دار، بیسکوییت و غلات کامل. مصرف مواد قندی زود جذب را کاهش دهید چون به سرعت فشار خونتان را بالا می‌برند.

مواد غذایی خیلی چرب مثل کره‌های پرچرب را نیز کمتر مصرف کنید. چای یا قهوه بنوشید. سعی کنید قهوه یا چایتان خیلی غلیظ نباشد. توجه داشته باشید که قهوه با شیر یا شکلات کمی سنگین و دیر هضم است.

اگر قصد دارید بعد از روز کاری و عصر راه بیافتید قبل از هر کاری زمانی را برای استراحت و رفع خستگی و استرس‌های آن روز اختصاص دهید.

نوشیدن آب در سفر

در پیچ جاده

مهم‌ترین چیزی که در جاده باید همراهتان باشد آب است. آب و مایعات در ماشین داشته باشید. در واقع به ازای هر فرد و برای هر 4 ساعت راه باید حدوداً یک لیتر آب داشته باشید. اگر با بچه مسافرت می‌کنید و هوا گرم است بیشتر از این میزان آب همراه خود بردارید. چون امکان دارد به ترافیک بخورید و جایی برای تهیه‌ی آب نداشته باشید.

اجازه ندهید تشنگی هلاکتان بکند تا یک لیوان آب یا چای میل کنید. به طور مرتب آب یا چای کم رنگ بنوشید.

میوه های تازه و یا آجیل با خود داشته باشید و میل کنید. مصرف زیاد شکلات، آب نبات و شیرینی‌جات شما را تشنه تر می‌کند. بهتر است در مصرف این قبیل تنقلات زیاده‌روی نکنید. میوه بهترین گزینه است. همین طور توجه داشته باشید زیاده‌روی در جویدن آدامس و یا خوردن آب نبات‌های بدون قند ممکن است مشکلات گوارشی برایتان ایجاد کند.

اگر شب رانندگی می‌کنید

حواستان باشد که بین ساعت 2 تا 3 نیمه شب بسیار خواب آلود خواهید بود. برای این که هشیارتر باشید شام سبکی میل کنید. از مصرف مواد غذایی سنگین و چرب اکیداً خودداری بکنید. هر دو ساعت یک‌بار توقف کنید. عضلاتتان را بکشید، به اصطلاح کش و قوسی بیاید و آب بخورید. توجه داشته باشید در مصرف قهوه نیز زیاده‌روی نکنید. نباید بیش از 5 فنجان قهوه نوشید زیرا بیش از این میزان امکان دارد شما را عصبی کند.

در رستوران‌های بین راه توقف کنید

شام را فراموش نکنید اما توجه داشته باشید که غذای سنگین و چرب باعث خواب آلودگی‌تان می‌شود. اگر بیرون غذا می‌خورید غذای سنگین سفارش ندهید. کباب‌های چرب، سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای سرشار از سس و غیره مناسب رانندگی در شب نیستند.

اگر می‌خواهید شاداب و سرحال پشت فرمان قرار بگیرید با شکم خالی نباشید

و حتماً صبحانه میل کنید. چون احتمال دارد در بین راه هم به بهانه‌ی زود رسیدن

توقف نکنید و تا وقت نهار همچنان گرسنه رانندگی کنید که این مسئله روی

تمرکزتان تأثیر منفی می‌گذارد.

ماهی کباب شده، سبزیجات بدون سس‌های چرب گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شوند. یک فنجان قهوه را فراموش نکنید و همان طور که گفتیم در مصرف آن نیز زیاده‌روی نکنید. الکل ممنوع.

چند توصیه‌ی کلی

* هر چند ساعت یک‌بار توقف کنید.

* نفس عمیق بکشید.

* راه بروید.

* بدن و عضلاتتان را بکشید.

* اگر خوابتان می‌آید چند ساعتی بخوابید و یادتان باشد با چند ساعت دیر رسیدن هیچ اتفاقی نمی‌افتد. توجه داشته باشید هوشیاری بهترین ضامن یک سفر ایمن و لذت بخش است. در نهایت سفر خوبی برایتان آرزو می‌کنیم.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پرسش هایی درباره تغذیه در ایام نوروز

نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

میوه را جایگزین شیرینی و تنقلات كنید

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(1)

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(2)

کنترل وزن در تعطیلات نوروز

تعطیلات عید چاق تان نکند!

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

بهداشت مواد غذایی در نوروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.