تبیان، دستیار زندگی
فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون در سینماهای چین به روی پرده رفت و با کسب فروش 207 میلیون دلاری موفق ترین فیلم خارجی تاریخ سینمای چین نام گرفت. سینماهای چین در ‌9 ماهه منتهی به سپتامبر حدود یک و نیم میلیارد دلار درآمد بلیت فروشی داشت که بیشترین میزا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترین رویدادهای سینمای 2010

آواتار

گزارش هالیوود ریپورتر

رکوردشکنی فیلم «آواتار» در سینمای چین، مخالفت سوئیس با استرداد رومن پولانسکی به آمریکا، اعطای نخل طلای کن به یک کارگردان تایوانی و... از مهم‌ترین رویدادهای سینمای جهان در سال گذشته میلادی بودند

به گزارش ایسنا، نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر در گزارشی به مناسبت پایان سال 2010 میلادی، فهرست مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال 2010 در سینمای جهان روی داد را براساس توالی زمانی منتشر کرد که در ذیل می‌خوانیم:

چهارم ژانویه؛ چین دومین بازار فیلم جهانی برای «آواتار»

فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون در سینماهای چین به روی پرده رفت و با کسب فروش 207 میلیون دلاری موفق ترین فیلم خارجی تاریخ سینمای چین نام گرفت. سینماهای چین در ‌9 ماهه منتهی به سپتامبر حدود یک و نیم میلیارد دلار درآمد بلیت فروشی داشت که بیشترین میزان فروش متعلق به فیلم «آواتار» بود. «آواتار» که جایزه بهترین کارگردانی جوایز گلدن گلوب ‌2009 را برای جیمز کامرون به‌همراه آورد، برنده جایزه‌ اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین فیلم‌برداری است که ساخت آن یکی از مهم‌ترین رویداد‌های هنری و سینمایی سال ‌2009 نام گرفت. «آواتار» با هزینه ساخت ‌500 میلیون دلار عنوان پرهزینه‌ترین تولید تاریخ سینما را یدک می‌کشد و مسؤولان فوکس سعی دارند با بودجه‌ای نزدیک به این مبلغ پیش‌تولید بخش دوم آن را آغاز کنند.

29 مارس؛ «آواتار» رکورد سینماهای کره‌جنوبی را شکست

آواتار

فیلم «آواتار» بیش از 13 میلیون قطعه بلیت در سینماهای کره‌جنوبی فروخت تا رکورد پرببینده‌ترین فیلم تاریخ سینمای این کشور را به خود اختصاص دهد. این فیلم سه‌بعدی محصول کمپانی "فاکس قرن بیستم" 87 میلیون دلار در کره فروش به‌دست آورد. انیمیشن «آواتار» که سال گذشته رکورد فروش جدیدی در تاریخ سینمای جهان به ثبت رساند، در سال ‌2010 بالاترین میزان تکثیر غیرمجاز یک فیلم را به خود اختصاص داد. این فیلم بیش از 16 و نیم میلیون بار در اینترنت به‌صورت غیرقانونی ازسوی کاربران دانلود شد که این بیشترین میزان تکثیر غیرمجاز فیلم در سال جاری بوده است.

24 می؛ اعطای نخل طلا به کارگردان تایوانی

شصت‌ویکمین جشنواره فیلم کن با اعطای جایزه نخل طلا به فیلم «عمو بونمی که می‌تونه زندگی گذشته‌اش را به‌یاد بیاره» پایان یافت. این فیلم به کارگردانی «آپیچاتپونگ ویراستاکول» نماینده سینمای تایوان در جوایز اسکار 2011 است. «ویراستاکول» در سال 2002 جایزه‌ بهترین فیلم بخش نوعی نگاه کن را گرفت و در سال 2004 جایزه‌ هیات داوران را دریافت کرد. وی در سال 2002 جایزه اسکندر طلایی جشنواره‌ تسالونیکی و در سال 2004 جایزه‌ منتخب منتقدین را از جشنواره‌ سائوپائولو گرفته است.

12 جولای؛ رومن پولانسکی آزاد شد

رومن پولانسکی

هفت ماه پس از آن که در آستانه برگزاری جشنواره زوریخ از سوی پلیس سوئیس به اتهام رسوایی اخلاقی دستگیر شد، رومن پولانسکی با نظر مقامات قضایی این کشور آزاد شد.‌ کارگردان فیلم «پیانیست» و برنده نخل طلای کن به اتهام پرونده‌ای که 32 سال پیش علیه وی در آمریکا به جریان افتاد، از روز چهارم دسامبر پس از آزادی از زندان، در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد. با وجود حکم آزادی پولانسکی، وی به‌علت "پیگرد قانونی" همچنان قادر به سفر به آمریکا نخواهد بود، هرچند می‌تواند به فرانسه که سال‌ها در آنجا زندگی کرده، برگردد. «پولانسکی» که طی سه دهه گذشته در فرانسه اقامت داشته است، در سال 2002 برای فیلم «پیانیست» موفق به کسب جایزه اسکار و نخل طلای کن شد. وی که خالق آثار معروفی چون «چاقو در آب»، «بچه رزماری»،«محله چینی‌ها» و «مرگ و مستخدم» است، برای جدیدترین فیلم‌اش بانام «روح‌نگار» موفق به کسب خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از شصتمین جشنواره برلین شد.

18 جولای؛ اجبار چین به نمایش گسترده فیلم‌های هالیوودی

دولت چین سرانجام مکلف به نمایش گسترده فیلم‌های محصول هالیوود در سینماهای این کشور شد. سازمان تجارت جهانی به دولت چین دستور داد، تا روز 19 مارس فرصت خواهد داشت که قانون نمایش فیلم‌های محصول هالیوود در سینماهای این کشور را بپذیرد. چین که روزانه دو سالن سینما راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌کند، طی دو دهه گذشته مقاومت زیادی برای نمایش فیلم‌های هالیوودی داشت و این تغییر رویه، با استقبال فراوان تهیه‌کنندگان هالیوود قرار گرفته است. پس از آنکه چین در سال 2001 به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد، مکلف شد تا بازار فیلم خود را برروی محصولات خارجی، به‌ویژه فیلم‌های هالیوودی باز کند و اکنون تا 19 مارس فرصت دارد تا به این قانون تن دهد. سینماهای کشور چین در سال گذشته ‌56 درصد از سالن‌هایشان را به نمایش آثار سینمای ملی‌شان اختصاص داده بوده‌اند، اما امسال فقط 5 هزار سالن به این مقوله اختصاص خواهند یافت.

21 جولای؛ رشد 86 درصدی فروش سینماهای چین در شش ماهه اول سال

آلیس در سرزمین عجائب

سینمای چین در شش ماهه اول امسال با رشد 86 درصدی همراه بود و 714 میلیون دلار از بابت بلیت فروشی به‌دست آورد. فیلم‌های «آواتار»، «آلیس در سرزمین عجایب»، «مرد آهنی2» و «نبرد تیتان‌ها» از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای این کشور بودند. درآمد سینمای چین در سال 2010 درحالی به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است که سال گذشته میزان فروش سینماهای این کشور 920 میلیون دلار بود و این رشد 60 درصدی را نشان می‌دهد. در این میان فیلم «آواتار» ساخته‌ی جیمز کامرون با 210 میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم خارجی سینمای چین در سال 2010 بود و پس از آن فیلم «آغاز» به کارگردانی «کریستوفر نولان» و «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آکادمی سینمای چین پیش‌بینی کرده است، درآمد گیشه‌ سینمای این کشور تا سال ‌2015 به چهار و نیم میلیارد دلار خواهد رسید که در این صورت این کشور به دومین بازار فیلم بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

11 سپتامبر؛ اعطای شیر طلای ونیز به «سوفیا کوپولا»

شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم ونیز به‌عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان با اعطای شیر طلا به فیلم «جایی» ساخته «سوفیا کوپلا»، دختر فرانسیس فورد کوپلا پایان یافت. سوفیا کوپولا در سال 2004 برای فیلم «گمشده در ترجمه» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی بود و جایزه بهترین فیلم‌نامه را گرفت. وی در سال 2005 جایزه بهترین فیلم خارجی را از جوایز سزار فرانسه و جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز فیلم آلمان را کسب کرد. این کارگردان موفق در سال 2004 جایزه بهترین فیلم‌نامه جوایز گلدن گلوب را گرفت و در جشنواره وایادولید اسپانیا بهترین کارگردان جوان شناخته شد و جایزه فیپرشی را کسب کرد. وی در سال 2006 نامزد نخل طلای جشنواره کن بود.

12 سپتامبر؛ درگذشت «کلود شابرول»، کارگردان مطرح موج نو سینمای فرانسه

«کلود شابرول»، کارگردان مطرح موج نو سینمای فرانسه در این روز درگذشت. این فیلم‌ساز مطرح سینمای جهان که در دهه 50 میلادی در اوج بود و به‌عنوان پرکارترین فیلم‌ساز موج نو و سینمای مولف شناخته می‌شود، در 80 سالگی با هنر هفتم وداع گفت. وی که از اساتید سینمای جهان و متخصص ساخت فیلم‌های جنایی بود، در سال 1973 برای فیلم «عروسی در خون» جایزه فیپرشی را از جشنواره برلین گرفت و در سال 1959 برای فیلم «پسر عموها» جایزه خرس طلای برلین را گرفت. وی با فیلم‌های «عروسی در خون» (1973)، «گل شیطان» (2003) و «کمدی قدرت» (2006) به بخش‌ رقابتی جشنواره‌ی برلین را یافته بود. «شابرول» در پنجاهمین سال دریافت جایزه‌ی خرس طلا، فوریه 2009 طی مراسمی که همراه با نمایش آخرین ساخته‌اش «بلامی» بود، جایزه‌ی «دوربین برلیناله» را دریافت کرد. از دیگر آثار شابرول می‌توان به «محکم‌کاری» (1959)، «زن‌های خوش‌قلب» (1960) و «گاوبازان جوان» (1961) اشاره کرد.

24 سپتامبر؛ مخالفت استرالیایی‌ها با ساخت «هابیت» در این کشور

هابیت

ساخت پروژه فیلم «هابیت» بعد از جنجال‌های به‌وجود آمده میان اتحادیه بازیگران نیوزلند و «پیتر جکسون »، کارگردان فیلم متوقف شد و این اتحادیه در اعتراض به این‌که بازیگری از این کشور در فیلم جدید پیتر جکسون حضور ندارد، خواستار تحریم این فیلم ازسوی بازیگران استرالیایی حاضر در این پروژه شده بود. اما پس از آنکه جکسون در نامه سرگشاده‌ای تهدید کرد این پروژه را به کشور دیگری در شرق اروپا منتقل خواهد کرد، نخست‌وزیر نیوزلند وارد ماجرا شد و حمایت قاطع خود را از این پروژه اعلام کرد. فیلم جدید پیتر جکسون پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان خواهد بود که بودجه آن بالغ بر ‌500 میلیون دلار برآورد شده است. اقتصاد‌دانان نیوزلند هشدار داده بودند، چنانچه «پیتر جکسون» تصمیم بگیرد در کشوری غیر از نیوزلند «هابیت» را بسازد، این کشور با یک و نیم میلیارد دلار ضرر مواجه خواهد شد.

11 نوامبر؛ درگذشت کارگردان مطرح سینمای ایتالیا

«دینو دی لاورنتیس»، تهیه‌کننده صاحب‌نام سینمای ایتالیا و برنده اسکار و از بزرگ‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایتالیا که بیش از 500 فیلم را به پرده سینماها آورد، در سن 91سالگی درگذشت. وی تهیه‌کننده تعدادی از آثار مشهور سینمای ایتالیا از جمله «جاده» (1954) ساخته «فدریکو فلینی» بود که جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را کسب کرد. «سه روز کندور» (1975) به کارگردانی «سیدنی پولاک» و «سرپیکو» (1973) به کارگردانی «سیدنی لومت» با نقش‌آفرینی «آل پاچینو» از دیگر فیلم‌های سرشناسی هستند که «لاورنتیس» تهیه‌کننده آن‌ها بود. در کارنامه سینمایی این تهیه‌کننده سرشناس ایتالیا فیلم‌هایی چون «شب‌های کابریا» ساخته «فدریکو فلینی»، ‌برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی، و نسخه بازسازی‌شده «کینگ کنگ» (1976) به چشم می‌خورد. «دینو دی لاورنتیس» متولد هشتم اوت 1919 در شهر ناپل بود که انتظار می‌رفت همانند پدر وارد صنعت پاستا شود؛ اما به رم رفت و در رشته بازیگری مشغول به تحصیل شد و در 20 سالگی اولین‌بار تهیه‌کنندگی یک فیلم را به‌عهده گرفت. وی در سال 2001 جایزه یادبود «اروینگ تالبرگ» را از آکادمی اسکار به پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرد و در سال 2003 جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به وی اعطا شد.

20 دسامبر؛ «داستان اسباب‌بازی 3»، پرفروش‌ترین فیلم سال 2010 سینمای جهان

داستان اسباب بازی 3

انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ‌3» محصول کمپانی دیسنی پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در سال ‌2010 نام گرفت. سومین قسمت از انیمیشن پرطرفدار «داستان اسباب‌بازی» با فروش ‌1/1 میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم سال 2010 نام گرفت. این فیلم که هم‌زمان عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای جهان را به خود اختصاص داده است، به کارگردانی «لی اونکریچ» براساس فیلم‌نامه‌ای از «مایکل آرنت» ساخته شده است. این انیمیشن ماجراجویانه براساس ماجراهای دو شخصیت اصلی خود با نام «وودی» و «بوز» و دوستان جعبه اسباب‌بازی‌ها آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود. «داستان اسباب‌بازی ‌3» عنوان بهترین فیلم سال سینمای جهان را از نگاه هفته‌نامه "تایم" کسب کرده و بازیگرانی چون «تام هنکس»، «تیم آلن»، «مایکل کیتون»، «جان کوزاک» و «جودی بنسون» به‌عنوان صداپیشه در آن ایفای نقش داشته‌اند. این اثر انیمیشن که توانست در سال ‌2010 هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان نام بگیرد، در فصل تابستان امسال پرفروش‌ترین فیلم سینماهای جهان بود که در افزایش فروش کمپانی دیسنی نقش بسزایی داشت.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی