تبیان، دستیار زندگی
مارها دنیای پیچیده و مملو از ترس و هیجانی دارند. این حیوانات با تنوع زیستی خیره‌كننده‌شان همواره برای دانشمندان جای پرسش داشته‌اند، از ساختار بافت پوست بدنشان گرفته تا نحوه خزیدن روی سطوح مختلف.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز دندان‌های نیش مار

مارها دنیای پیچیده و مملو از ترس و هیجانی دارند. این حیوانات با تنوع زیستی خیره‌كننده‌شان همواره برای دانشمندان جای پرسش داشته‌اند، از ساختار بافت پوست بدنشان گرفته تا نحوه خزیدن روی سطوح مختلف. اكنون یكی از این معماها رمزگشایی شده است و آن چیزی نیست جز سرمنشا پیدایش و تكامل دندان‌های نیش این حیوان.

نیش مار

داستان از این قرار است كه گروهی از دانشمندان موفق به كشف چند سری دندان با قدمت حدود 200 میلیون سال شده‌اند كه به عقیده آنها مرتبط به نوعی حیوان از خانواده دایناسورها و كركدیل‌هاست. كشف این دندان‌ها موجب شده دانشمندان نظریه‌های جدیدی درخصوص چگونگی پیدایش دندان‌های نیش مار ارائه كنند. شناسایی این دندان‌ها دانشمندان را بر آن داشته تا بیش از پیش بر این باور باشند كه كانال‌های انتقال سمی كه درون دندان‌های نیش مار وجود دارد از شیارهای موجود روی این دندان‌ها تكامل یافته‌اند. نكته جالب توجه این است كه دانشمندان عمده اطلاعات خود درباره خزنده‌ای همچون Uatchitodon را كه در دوره ترازیك زمین‌شناسی زندگی می‌كرده است، صرفا با بررسی دندان‌های كشف شده آن به دست آورده‌اند. این دندان‌ها شباهت زیادی به دندان‌های دایناسورها یا كركدیل‌های غول‌پیكر دارند. در كشفیات اخیر دانشمندان تعدادی دندان به چشم می‌خورد كه دو سری از آنها از همه جوان‌تر بوده و به حدود 220 میلیون سال پیش مربوط می‌شوند. نكته حیرت‌انگیز این است كه این دندان‌ها دارای برجستگی‌هایی هستند كه شباهت بسیار زیادی به كانال‌های سمی دندان‌های نیش مار دارند. در این میان یك سری دندان قدیمی‌تر نیز دیده می‌شود كه شیارهایی با عمق‌های مختلف دارند، اما خبری از كانال‌های سمی در آنها نیست. اكنون دانشمندان به این یقین نسبی رسیده‌اند كه دندان‌های نیش مار به طور كامل مستقل از دندان‌های گونه‌ای دایناسور موسوم به Uatchitodon تكامل یافته است. با توجه به این كشفیات جدید، دانشمندان خود را در برابر دنیای جدیدی از اطلاعات می‌بینند كه با قرار دادن جزء به جزء آنها در كنار هم می‌توانند پازل‌های متعدد مربوط به ارتباط احتمالی دایناسورها با كركدیل‌ها و مارها را شناسایی كنند. همواره در پس چنین یافته‌هایی، این پرسش هیجان‌انگیز مطرح می‌شود كه آیا می‌توان گفت دایناسورها اجداد مارهای امروزی بوده‌اند؟

گردآوری: مرادی