تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی كه طرح وزارت ورزش و جوانان به تصویب‌نهایی مجلس شورای اسلامی رسیده، رئیس سازمان تربیت بدنی همچنان امیدوار است كه این مصوبه به مرحله اجرا نرسد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشكیل وزارت ،یعنی تعطیلی ورزش

سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی

در شرایطی كه طرح وزارت ورزش و جوانان به تصویب‌نهایی مجلس شورای اسلامی رسیده، رئیس سازمان تربیت بدنی همچنان امیدوار است كه این مصوبه به مرحله اجرا نرسد. علی سعیدلو كه به دنبال پیروزی پر شكوه در بازی‌های آسیایی گوانگجوی چین، رویاهای تازه‌ای را در سر می‌پروراند و حتی برای كسب نایب رئیسی كنفدراسیون فوتبال آسیا دورخیز كرده است، چنان از تصویب این طرح شوكه شده كه وزارت ورزش و جوانان را فاجعه‌ای برای ورزش ایران می‌داند.

اگر چه دیروز معاون اول رئیس‌جمهور نیز بصراحت اعلام كرد كه دولت مخالف تشكیل وزارت ورزش و جوانان است، اما به نظر می‌رسد كه تنها راه اجرا نشدن این مصوبه، مخالفت شورای نگهبان با وزارت ورزش و جوانان و برگشت دادن این مصوبه به مجلس شورای اسلامی است.

به هر حال و در شرایطی كه نامه روسای فدراسیون‌ها در مخالفت با طرح وزارت ورزش و جوانان، نتوانست روز یكشنبه بر رای نمایندگان كوچك‌ترین تاثیری بگذارد، روز گذشته نیز از كاركنان هر فدراسیون خواسته شد تا با امضای طوماری در مخالفت با آن، آخرین قدم‌ها نیز در جهت تاثیرگذاری بر نظر شورای نگهبان برداشته شود. در این فعل و انفعال‌ها، دیروز سعیدلو نیز در گفت‌وگو با ایسنا، به چالش‌های پیش روی ورزش در ارتباط با تشكیل وزارت ورزش و جوانان پاسخ گفت. ‌

وی با اشاره به این‌كه مصوبه وزارت ورزش و جوانان هنوز به صورت نهایی تصویب نشده و قطعی نیست، دلایل مخالفت خود را با اجرای آن چنین بر شمرد: این طرح نیاز به نظر كارشناسی دارد. ما اسناد و مدارك زیادی داریم كه تشكیل وزارت ورزش، به ورزش آسیب می‌زند. وزارت ورزش یعنی تعطیلی و فاجعه‌ای برای ورزش. با این ساختار و سازمان، امروز ما در اوج قدرت هستیم و شاهد بهترین شرایط ورزش كشور. در كشور همه از پیروزی‌ها خوشحال و شادابند. برای نمایندگان مجلس چه سندی بیش از این لازم است؟ موضع ما كار كارشناسی است. ما این موضع را اعلام می‌كنیم. اگر موضع ما اشتباه است، چرا جامعه میلیونی ورزش دو روز است كه مرا كلافه كرده‌اند و می‌خواهند مخالفت خود را اعلام كنند؟

سعیدلو با تاكید بر این‌كه تشكیل وزارت ورزش چیزی به ورزش اضافه نمی‌كند، تصریح كرد: دولت با اجرای طرح، صددرصد مخالف است و از نمایندگان مجلس خواهش می‌كنیم این طرح تا مرحله آخر نرود و متوقف شود.

رئیس سازمان تربیت بدنی در حالی چنین درخواستی را مطرح می‌كند كه طرح یاد شده به تصویب نهایی مجلس رسیده و اكنون باید شورای نگهبان در مورد انطباق آن با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام نظر دهد اما اگر این شورا مصوبه را تایید نكند، آن‌گاه مصوبه یاد شده به مجلس بازگردانده خواهد شد تا نمایندگان دوباره درباره آن نظر دهند. تایید این مصوبه ازسوی شورای نگهبان نیز آن را تبدیل به قانون خواهد كرد و دولت باید آن را اجرا كند. به عبارت دیگر، اكنون سرنوشت تشكیل وزارت ورزش و جوانان در دست شورای نگهبان است.

علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی

سعیدلو پاسخگو نبودن سازمان ورزش در مقابل مجلس را رد كرد و افزود:چنین چیزی را قبول ندارم، پاسخگویی یعنی چه؟ ما خیلی بیشتر از وزارتخانه‌ها پاسخگو بودیم. نمایندگان مدارك خود را بیاورند و نشان دهند و بگویند كه تاكنون چند سوال از سازمان تربیت بدنی پرسیدند كه ما پاسخ ندادیم. سوالی نداشتند، چرا كه اوضاع ورزش خوب است. نمایندگان با ما ارتباط خوبی دارند و می‌آیند و می‌روند. اگر كسی اعلام كرده كه سندی دارد بیاید و آن را نشان دهد و بگوید كه در فلان تاریخ نامه‌ای رسمی زده و ما جواب ندادیم. پاسخگو بودن مگر فقط به ایجاد وزارتخانه است؟

رئیس سازمان تربیت بدنی، تشكیل وزارت ورزش و جوانان را تاثیرگذار برنتایج كاروان ایران در بازی‌های المپیك لندن دانست و گفت: اگر وضع به همین منوال پیش برود نباید انتظار داشت كه جامعه ورزش با روحیه‌ای با نشاط كارش را ادامه دهد. با تصویب نهایی تشكیل این وزارت ، دولت باید یكی دو سال درگیر حل و فصل مساله ادغام، جذب نیرو و... باشد.

وی افزود: من مسوول ورزش هستم و 99 درصد جامعه ورزش با این طرح مخالف هستند. اگر راه قانونی طی و طرح تشكیل وزارت ورزش نهایی شود، دیگر باید آن را اجرا كرد. ولی اینجا این مساله مطرح است كه آیا یك میلیون عضو جامعه ورزشی نمی‌فهمند؟! ما نظر خود را اعلام می‌كنیم، ولی اگر تشكیل وزارت ورزش قانون شد نتیجه‌اش را 2 سال دیگر خواهید دید. این نتایج، تمام كار سازمان تربیت بدنی را مختل می‌كند.

سعیدلو در پاسخ به این سوال كه آیا نامزد وزارت ورزش و جوانان می‌شود یا خیر، گفت: من وارد این مساله نمی‌شوم. اصل كار چیز دیگری است. برخی‌ها به فكر 6 ماه دیگر هستند. این مسائل را هم كسانی مطرح می‌كنند كه دنبال چیزهای دیگری هستند.

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی