تبیان، دستیار زندگی
ازآنجاكه ماكروویو می تواند از مه، ابر بارانی، برف، باران و دود عبور كند بنابراین در آسمان می توان به كمك آن زمین را مشاهده كرد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماكروویو چه چیزی به ما نشان می‌دهد؟

ماكروویو چه چیزی به ما نشان می‌دهد؟

ازآنجاكه ماكروویو می‌تواند از مه، ابر بارانی، برف، باران و دود عبور كند بنابراین در آسمان می‌توان به‌كمك آن زمین را مشاهده كرد. ماهواره ERS-1 امواجی به طول 5/7 cm ارسال می‌كند و بر اساس آن تصویر برداری می‌كند. در تصویر مقابل شكسته شدن یخ‌ها را در سواحل آلاسكا می‌بینید.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

ماكروویو چه چیزی به ما نشان می‌دهد؟

ماهواره JERS از امواجی به طول 20cm استفاده می‌كند. تصویر سمت راست، از رودخانه آمازون در برزیل برداشته شده‌است.

تصویرسمت چپ از راداری توسط فضاپیمای شاتل برداشته شده‌است. در این تصویر برداری از امواجی به طولِ‌موج (در حدود) 20cm استفاده شده‌است. در این تصویر كه توسط كامپیوتر بازسازی و تقویت شده نواحی كوهستانی به خوبی نمایان است.

ماكروویو چه چیزی به ما نشان می‌دهد؟

در سال ١٩٦٠ یك كشف تكان دهنده به طور كاملاً اتفاقی به‌دست آمد. دو دانشمند در آزمایشگاهی متوجّه امواج ماكروویوی شدند كه توسط آنتن‌های كوتاه دریافت می‌شد. این امواج در تمامی جهات صادر می‌شدند و شدّت شان در تمام راستاها تقریباً یكسان بود. این امواج نمی‌توانست منشاء زمینی داشته باشد زیرا در آن صورت جهت مشخص می‌داشت و شدّت آن به تدریج از مبداء كاهش می‌یافت. دانشمندان به سرعت متوجّه شدند كه این امواج منشاء آسمانی دارند و احتمالاً به‌ واسطه پدیده انفجار بزرگ (big bang) در ابتدای خلقت حاصل شده‌اند.

ماكروویو چه چیزی به ما نشان می‌دهد؟

تصویر فوق كه توسط COBE گرفته شده نشانگر ریز موج‌های كیهانی است رنگ های صورتی و آبی تغییرات جزئی در شدّت موج را نشان می‌دهند.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: مریم فروزان کیا