تبیان، دستیار زندگی
در حالیکه جشنواره فیم و تئاتر فجر به سی‌امین دوره نزدیک شده‌اند جشنواره هنرهای تجسمی فجر سومین دوره را برگزار می‌کند اما ظاهرا برگزارکنندگان این جشنواره به شدت در تلاش هستند تا این سالهای عق مانده را جبران کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره تجسمی بین المللی می شود؟

محمود شالویی

بخش هنر تبیان: در حالیکه جشنواره فیم و تئاتر فجر به سی‌امین دوره نزدیک شده‌اند جشنواره هنرهای تجسمی فجر سومین دوره را برگزار می‌کند اما ظاهرا برگزارکنندگان این جشنواره به شدت در تلاش هستند تا این سالهای عق مانده را جبران کنند و به همین جهت در این دوره آثار جشنواره را در پنج کشور دیگر هم به نمایش می گذارند.

یکی از برنامه های جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دوره های گذشته این بوده که علاوه بر تهران استانهای مختلف کشور هم درگیر این جشنواره شوند. از همین رو در هر دوره آثار جشنواره در استانهای مختلف کشور به نمایش در می‌آمده و امسال نیز قرار است همزمان با تهران بیست استان کشور میزبان آثار جشنوارهای هنرهای تجسمی فجر باشند.

در سومین دوره این جشنواره به جز بیست استان کشورمان، آثار رسیده به جشنواره سوم همزمان در کشورهای ایتالیا، هلند، اتریش، سوریه و لبنان نیز در معرض تماشا قرار خواهند گرفت. به عبارتی مجموعه نمایشگاهی ایران در ونیز ایتالیا و مجموعه نمایشگاهی ایران در روتردام هلند مکان‌های برگزاری نمایشگاه هستند. رایزنان فرهنگی کشورمان در اتریش، لبنان و سوریه هم در برگزاری نمایشگاه همکاری دارند.

شکی نیست که جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصت مغتنمی است برای شناسایی استعدادهای جوان در سراسر کشور و معرفی  این هنرمندان و نمایش آثارشان. امسال به دلیل نمایش این آثار در پنج کشور دیگر، هنرمندان عرصه تجسمی این فرصت را دارند که اثارشان در دیگر کشورها هم دیده شود اما آیا این نکته می‌تواند به معنای بین المللی شدن جشنواره سوم هنرهای تجسمی فجر باشد.

شکی نیست زمانی جشنواره هنرهای تجسمی مانند جسنواره فیلم و تئاتر فجر و برخی جشنواره های تجسمی دیگر از جمله جشنواره پوسترهای اسماء الحسنی، بین‌المللی خواهد بود که از هنرمندان سایز کشورهای دنیا نیز آثاری در این جشنواره به نمایش گذاشته شود.

شکی نیست که جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصت مغتنمی است برای شناسایی استعدادهای جوان در سراسر کشور و معرفی  این هنرمندان و نمایش آثارشان. امسال به دلیل نمایش این آثار در پنج کشور دیگر، هنرمندان عرصه تجسمی این فرصت را دارند که اثارشان در دیگر کشورها هم دیده شود اما آیا این نکته می‌تواند به معنای بین المللی شدن جشنواره سوم هنرهای تجسمی فجر باشد.

طبیعی است نمایش آثار هنرمندان خارجی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نیازمند ایجاد پیش زمینه هایست. شاید نمایش آثار هنرمندان شرکت کننده در سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دیگر کشورهای دنیا یکی از همین پیش زمینه ها باشد و راه را حضور هنرمندان خارجی در این جشنواره باز کند اما این نکته منوط به این است که آثار منتخب جشنواره هنرهای تجسمی فجر از چنان کیفیتی برخوردار باشد که توجه هنرمندان خارجی را جلب کند.

خوشبختانه در بخش کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی فجر این اتفاق رخ داده و این بخش به صورت بین المللی برگزار می شود. هرچند این مقوله بیش از هرچیز نتیجه حضور و فعالیت کاریکاتوریست‌های ایرانی در عرصه جهانی است.

محمود شالویی رویس مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است این جشنواره با سه دوره برگزاری توانسته جایگاه خود را در میان سایر جشنواره‌ها پیدا کند و زمینه را برای آشتی هنرمندان با سلیقه و دیدگاه‌های هنری مختلف را فراهم کرده است.

او همچنین معتقد است این جشنواره در آینده نزدیک نمایشگاه‌ها و اکسپوها را تحت پوشش دهد و نمایشگاه‌های فروش آثار هنری نیز مانند سال گذشته برگزار کند. اما با همه اینها شاید هنوز تا بین المللی شدن جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه درازی در پیش باشد.

سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، نگارگری، عکاسی، پوستر و کاریکاتور از  12 بهمن تا 12 اسفند موزه هنرهای معاصر تهران، خانه هنرمندان، فرهنگسرای نیاوران و موسسه صبا، موزه هنرهای معاصر فلسطین و مرکز فرهنگی، هنری انقلاب اسلامی به همراه 20 استان کشور برگزار می‌شود.

موضوع همه رشته‌ها آزاد است و تنها در رشته عکاسی موضوع " ایران‌شناسی" انتخاب شده است. برای نفر اول چهار میلیون تومان، نفر دوم سه میلیون تومان و نفر سوم دو میلیون تومان درنظر گرفته شده است. در رشته کاریکاتور که به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، به سه نفر برتر هزار یورو اهدا می‌شود.


آذر مهاجر