تبیان، دستیار زندگی
پارلمان یمن در نشست روز شنبه خود بر اساس اصل ایجاد اصلاحات قانونی، ابقای علی عبدالله صالح در پست ریاست جمهوری تا پایان عمرش را تصویب کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دموکراسی در روز و شب روشن!

یمن

بخش سیاسی- در این روزها در اکثر کشورها ادعا به دموکراسی می شود اما وقتی اندکی به ساختارهای آنها نگاه می کنیم موارد نقض جالبی به چشم ما می خورد. مطلب جالبی که پشت این ادعاهای زبانی وجود دارد بهانه هایی است که برای نقض دموکراسی می آورند. نیازی نیست ما علوم سیاسی خوانده باشیم و یا سیاستمدار باشیم، زیرا از هر کسی بپرسیم دموکراسی به چه معنایی است حداقل می گوید مردم در اداره حکومت بر خود حق داشته باشند.

اما آیا مردم در نظام های پادشاهی و موروثی می توانند نقش داشته باشند؟ وقتی پادشاهی هرچند مقبولیت مردمی نداشته باشد تا زمانیکه نفسی از آن بر آید بر مردم صاحب حق است چگونه دموکراسی داریم؟ حقوق بشر چه معنایی می یابد؟ امریکا که مدعی مهد دموکراسی است و همواره پشت تریبون حمایت از حقوق بشر و دموکراسی ایستاده چه جالب از حکومت هایی پادشاهی همانند عربستان سعودی حمایت می کند. حال در یکی دیگر از کشورها نوای طنین انگیز دموکراسی اما از جهت عکس به گوش می رسد. زمانیکه برای بار اول خبر مادام العمر شدن رئیس جمهور یمن را می خوانیم بی اعتنا از کنار آن می گذریم، شاید بار اول فکر می کنیم به قولی بازی رسانه ای است و یا تیتری جنجالی برای افزایش بازدید کاربران زده شده است، اما واقعیت جدای از افکار ما است و بعدی وسیعتر دارد. در کشور یمن که شمار بسیار زیادی از آنها شیعه هستند مردم سالاری به اوج خود رسیده است. هنوز درگیری های چند ساله میان دولت و شیعیان پایان نیافته است که پارلمان یمن که اکثریت کرسی های آن را حزب حاکم این کشور برعهده دارد، با موروثی شدن حکومت در یمن و ابقای «علی عبدالله صالح» به طور دایمی در پست ریاست جمهوری موافقت کرد.

پارلمان یمن در نشست روز شنبه خود بر اساس اصل ایجاد اصلاحات قانونی، ابقای "علی عبدالله صالح " در پست ریاست جمهوری تا پایان عمرش را تصویب کرد

علی عبدالله صالح از 17 ژوئن سال 1978 تا سال 1990 قدرت در حکومت شمال یمن را در دست داشت، از آن پس تا کنون رئیس جمهوری یمن یکپارچه شده است و قدرت را در دست دارد. وی از هم پیمانان جدی دولت آمریکا و دولت عربستان سعودی است که به بهانه مبارزه با تروریسم و گروهک القاعده میدان عملی وسیع و اختیاری کامل به نیروهای آمریکایی در این کشور داده است. چندی پیش نیز به دستور آمریکا اعلام شد که دولت یمن قصد دارد به دلیل آنچه مبارزه با گروهک القاعده اعلام شد، در چند شهر این کشور پایگاه های نظامی تاسیس کند. دولت علی عبدالله صالح با هم پیمانی آمریکا و دولت سعودی بشدت شیعیان این کشور را تحت فشار قرار می دهند و پیش از این نیز در شش جنگ متوالی، رزمندگان شیعه شمال این کشور را به خاک و خون کشیده و خانواده های آنان را آواره کرده است. مدتی قبل نیز محتوای آنچه اسناد ویکی لیکس خوانده می شود نشان داد که علی عبدالله صالح در توطئه ای علیه مردم خود، به آمریکا اختیار عمل کافی داده است تا برخی نقاط در یمن را بمباران کند.

علی عبدالله صالح

پارلمان یمن در نشست روز شنبه خود بر اساس اصل ایجاد اصلاحات قانونی، ابقای "علی عبدالله صالح " در پست ریاست جمهوری تا پایان عمرش را تصویب کرد. این جلسه پارلمان در حالی برگزار شد که  نمایندگان احزاب اپوزیسیون و تعدادی از شخصیت های مستقل در پارلمان با این امر و موروثی شدن حکومت در یمن مخالفت کرده‌ بودند و از شرکت در پارلمان خودداری کردند و در مقابل پارلمان تجمع کرده و اعتراض خود را با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود "اول ژانویه؛ روز نابودی قانون اساسی جمهوری یمن " نشان دادند.

از سوی دیگر هزاران نفر از شهروندان یمنی به نمایندگان احزاب اپوزیسیون پیوستند و در اعتراض به اقدام جدید پارلمان این کشور مبنی بر تصویب اصلاحات قانون اساسی و لغو جمهوریت، در مقابل پارلمان تحصن کردند. تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود "نمایندگان آزاده ما! حرکت کنید! ملت پشت شماست!" یا "نمایندگان آزاده خداوند و ما در پشت شما هستیم" از اقدام احزاب اپوزیسیون و نمایندگان مستقل پارلمان یمن حمایت کردند. آنها همچنین شعارهایی مانند "نه به تمدید! نه به مورثی شدن حکومت!" و "نه به ظلم و فساد" سر دادند.

موافقت حزب حاکم یمن در پارلمان با ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور به معنای از بین بردن نظام جمهوری در این کشور و لغو قانون گردش پست ریاست جمهوری در میان شخصیت های مختلف است. به این ترتیب حاکمیت در این کشور مانند قبل از انقلاب 26سپتامبر در دست یک نفر خواهد بود.

مخالفان و احزاب مخالف حزب حاکم در یمن این اقدام دولت یمن را کودتایی علیه دموکراسی اعلام و به شدت از آن انتقاد کردند. عبدالرزاق الهجری، نماینده پارلمان یمن از حزب "دیدار مشترک " این مسئله را بازگشت نظام دیکتاتوری دانست و گفت این اقدام به معنای نابودی مبارزه مردان یمنی و فرزندان رشید آن است که برای برپایی نظامی جمهوری خواه و دموکرات قیام کردند.

پریسا چیذری

گروه جامعه و ارتباطات تبیان