تبیان، دستیار زندگی
«مسلم البراك» پس از ارائه درخواست استیضاح نخست وزیر کویت، تاكید كرده است كه در آینده با دولت كنونی همراهی نخواهد کرد و تاكنون حمایت 21 نماینده پارلمان از جمع 50 نماینده برای استیضاح نخست‌وزیر را به دست آورده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنش در کویت

ناصر المحمد الاحمد الصباح

بخش سیاسی- کویت پس از تلاش نمایندگان مخالف برای سقوط دولت «شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح» عضو با نفوذ خاندان حاکم، شاهد بحران جدید و جدی شده است. این کشور نفت خیز حوزه خیلج فارس از زمان تصدی پست نخست وزیری به وسیله ناصر الصباح در سال 2006 چندین بارشاهد درگیری های سیاسی بوده است که به نظر می رسد بحران کنونی جدی ترین آنها باشد.

بحران سیاسی در کویت از 17 آذرماه گذشته با ضرب و شتم شماری از مخالفان و شش نفر از نمایندگان فراکسیون مخالف دولت توسط پلیس ضد شورش شروع شد. این تجمع در حالی صورت می گرفت که دولت این کشور پیشتر اعلام کرده بود که اجازه هیچگونه تجمع عمومی و راهپیمایی در فضای آزاد را نخواهد داد و مخالفان تنها می توانند در سالن های بسته تجمع کنند. معترضان به روند اجرای دموکراسی و محدودیت های دولت برای مخالفان در این کشور معترض هستند.

اما پس از آنکه مخالفان به هشدار های دولت توجهی ننمودند و تجمع اعتراض آمیز خود را برگزار کردند با اقدام خشونت آمیز پلیس این کشور مواجه شدند.

به همین دلیل، هفته گذشته جلسه استیضاح شیخ «ناصر المحمد الصباح»، نخست‌وزیر كویت به درخواست «مسلم البراك»، ‌»جمعان الحربش» و «صالح الملا» برگزار گردید. به نقل از منابع خبری، جلسه پرسش و پاسخ بین نمایندگان و نخست‌وزیر این کشور هشت ساعت پشت درهای بسته به طول انجامیده است و بدون هیچ گونه تنش و با احترام متقابل به پایان رسیده است.

با این حال استیضاح شیخ ناصر المحمد تازگی ندارد زیرا وی از سال 2006 كه به عنوان نخست وزیر زمام امور را به دست گرفته تا كنون با هشت طرح استیضاح رو به روشده و طرح اخیر دومین طرح استیضاح وی طی سال جاری میلادی است

مردم كویت نیز به رغم تدابیر امنیتی شدید وزارت كشور در زمان استیضاح نخست‌وزیر در اطراف مجلس كویت به خیابان‌ ها آمدند. در این راهپیمایی مردم با سر دادن شعارهای ملی و ضد حكومتی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و تشكیل دولت مردمی شدند. البته در طول این جلسه شمار زیادی از نیروهای امنیتی این کشور با تجمع در مقابل پارلمان سعی می کردند از تعرض به آن جلوگیری کنند که البته موفق هم شدند.

با این حال استیضاح شیخ ناصر المحمد تازگی ندارد زیرا وی از سال 2006 كه به عنوان نخست وزیر زمام امور را به دست گرفته تا كنون با هشت طرح استیضاح رو به روشده و طرح اخیر دومین طرح استیضاح وی طی سال جاری میلادی است. در این مدت بالاگرفتن تنش میان قوای مقننه و مجریه، سه بار به انحلال مجلس و پنج بار نیز به استعفای دولت انجامیده كه هر بار شیخ ناصر المحمد از سوی امیر کویت مامور تشكیل كابینه شده است.

به دلیل درخواست استیضاح نخست وزیر، منابع پارلمانی اعلام كرده اند دولت از بین سه گزینه باید یكی را برگزیند، نخست اینكه در جلسه پنجم ژانویه حاضر شود و بار دیگر با تفاوت اندك رای اعتماد بگیرد دوم اینكه نخست‌وزیر استعفا دهد و دولت جدید تشكیل شود، سوم اینكه پارلمان منحل شود و دعوت به برگزاری انتخابات پس از دو ماه آینده شود.

مسلم البراک

اظهارنظر های مخالفان و موافقان

«مسلم البراك» پس از ارائه درخواست استیضاح نخست وزیر کویت، تاكید كرده است كه در آینده با دولت كنونی همراهی نخواهد کرد و تاكنون حمایت 21 نماینده پارلمان از جمع 50 نماینده برای استیضاح نخست‌وزیر را به دست آورده است. البته باید گفت که از جمع 16 وزیر کابینه دولت کویت 15 نفر از آنها اعضای پارلمان محسوب می‌شوند، در جلسات آن حضور می‌یابند و همچون نمایندگان پارلمان از حق رای‌دادن برخوردار هستند.

«احمد السعدون»، نماینده جناح مخالف در پارلمان كویت نیز درباره احتمال انحلال پارلمان گفته است: اگر تصمیمی مبنی بر انحلال غیرقانونی پارلمان صادر شود مردم ساكت نخواهند نشست و این دولت است كه كشور را نابود كرده است.

همچنین «انور الرشید» تحلیلگر کویتی معتقد است بحران کنونی در راستای درگیری مداوم میان دو جبهه است؛ یکی به دموکراسی پایبند است و دیگری اعتقادی به آن ندارد. این بار اوضاع خاصی است، زیرا دولت اکثریت پارلمانی دراختیار دارد و می تواند هر قانونی حتی مغایر با قانون اساسی را تصویب کند.

امیرقطر: من در جایگاه فرمانده کل قوا، مسئول این اتفاق هستم و اقدام نیروهای امنیتی، اجرای دستورات ما بود و اگر کسی سوالی دارد باید با من روبه‌رو شود

اما نمایندگان وابسته به دولت هرگونه اقدام مخالفان را مبارزه طلبی با امیر کویت قلمداد کرده اند. در همین راستا «حسین القلاف» معتقد است هر کسی که به امیر کویت احترام می گذارد از استیضاح نخست وزیر حمایت نمی کند.

«سلوی الجسار» یکی دیگر از موافقان دولت، طرح مخالفان برای استیضاح نخست وزیر را به قصد راه انداختن جنگ داخلی در کویت دانست.

در کنار مواضع موافقان و مخالفان باید گفت که امیر کویت چند روز پیش در اعتراض به تجمع مخالفان خارج از پارلمان و حمله نیروهای پلیس اظهار کرده بود: من در جایگاه فرمانده کل قوا، مسئول این اتفاق هستم و اقدام نیروهای امنیتی، اجرای دستورات ما بود و اگر کسی سوالی دارد باید با من روبه‌رو شود پس نه نخست‌وزیر و نه وزیر کشور مسئول نیستند، استیضاح حق قانونی است اما درباره این اتفاق [ضرب و شتم نمایندگان] استیضاح نادرست است.

سید محمد صادق لواسانی

گروه جامعه و ارتباطات

منابع:

• «نگاهی به استیضاح های مكرر در كویت»، خبرگزاری ایرنا

• «کویت؛ چالش دائمی به نام استیضاح»، خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی

• خبرگزاری فارس