تبیان، دستیار زندگی
دادیار اجرای احكام دادسرای امور جنایی تهران از اجرای حكم متهم جنایت سعادت‌آباد در روز چهارشنبه خبر داد. قاضی عصمت‌الله جابری در این زمینه به خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: حكم قصاص متهم پرونده جنایت سعادت‌آباد بامداد چهارشنبه ـ 15
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متهم سعادت آباد اعدام شد

سعادت آباد

ماجرای تاسف بار میدان کاج را حتما به خاطر دارید همین دو ماه پیش بود درست صبح روز ۶ آبان‌ماه سال جاری رهگذران در میدان کاج با فریادهای مرد جوانی روبه‌رو شدند که با التماس از مردم کمک می‌خواست. «یعقوب» دیوانه‌وار با چاقو به پسری ضربه می‌زد هیچ‌کس حتی ۲ مامور پلیس نتوانستند کاری انجام بدهند، چرا که عامل جنایت ،چاقو روی شکم خود گذاشته و تهدید می‌کرد که خود را خواهد کشت.

۳۵ دقیقه طول کشید تا ناله‌های «محمدرضا» خاموش شد. وقتی در بازجویی‌های پلیس قضایی مشخص شد این درگیری خونین اختلاف بر سر زنی به نام «کیمیا» بوده است، زن جوان بازداشت شد.

روز دوشنبه، 1 آذر (22 نوامبر)، به نقل از قاضی شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران گزارش شد که فرد متهم به قتل مردی در میدان کاج، منطقه سعادت آباد تهران، به قصاص نفس محکوم شده و حکم اعدام در ملاء عام به اجرا گذاشته می شود.

براساس این گزارش، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده فردی به نام یعقوب را به اتهام قتل عمد به مجازات قصاص، به اتهام داشتن رابطه نامشروع با یک زن مجرد به تحمل یکصد ضربه شلاق و به اتهام قدرت نمایی با استفاده از چاقو به دو سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم کرده است.

در این گزارش آمده است که قضات رسیدگی کننده به این پرونده، زنی را که ظاهرا انگیزه اصلی بروز درگیری منجر به قتل بوده است از اتهام معاونت در قتل تبرئه کرده اما برای وی به جرم ارتباط نامشروع با یعقوب، حکم یکصد ضربه شلاق صادر شده است.

نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی تامین کننده امنیت موظف بود برای پیشگیری از جرم عکس العمل مناسبتری نشان دهد برهمین اساس قصور پلیس در این حادثه بر کسی پنهان نیست.

پرونده متهم به قتل در سعادت‌آباد به دیوانعالی کشور ارسال شد که حکم دادگاه کیفری را تایید کرده و قابل اجرا دانست.

14 دی ماه دادیار اجرای احكام دادسرای امور جنایی تهران از اجرای حكم متهم جنایت سعادت‌آباد در روز چهارشنبه خبر داد.

سعادت آباد

قاضی عصمت‌الله جابری گفته بود:حكم قصاص متهم پرونده جنایت سعادت‌آباد بامداد چهارشنبه ـ 15 دی‌ماه سال جاری ـ به مرحله اجرا در خواهد آمد.جابری تصریح کرد: صبح روز 14 دی ماه با انتقال متهم از زندان اوین به دادسرای جنایی حکم 74 ضربه شلاق وی اجرا شد و متهم پس از اجرای حکم عنوان کرد اگر فرصت دوباره پیدا کند زنی را که به خاطر او مرتکب جنایت شده به قتل خواهد رساند.

وی با بیان این‌كه تمام تشریفات قانونی برای اجرای حكم طی شده است، خاطرنشان كرد: حكم صادره در محل وقوع جنایت اجرا خواهد شد.

سرانجام حكم قصاص «یعقوب.ج» معروف به مهدی متهم به قتل «محمدرضا.ح» معروف به یزدان، بامداد امروز در تقاطع بلوار دریا، روبه‌روی مسجد قدس محله سعادت‌آباد با اصرار اولیای دم مبنی بر قصاص، به مرحله اجرا درآمد.

کلام پایانی

در حادثه سعادت آباد مردم و نیروی انتظامی هیچ کدام انگیزه ای برای دخالت و نجات جان یک انسان را نداشتند برهمین اساس باید بررسی شود چه عللی در کشور موجب شده تا جامعه جرات و نیروی انتظامی انگیزه دخالت در چنین حوادثی را نداشته باشد.

در این حادثه حتی نیروهای امدادی نیز عجله ای برای نجات جان یک انسان نداشتند و به این موضوع مانند انجام یک کار اداری نگاه می کردند.

این هشداری به انسانهاست چرا که جامعه و مردم در حال پیشروی به سمتی هستند که ارزشهای انسانی در آن کمرنگ شده است.

نیروهای امدادی نیز عجله ای برای نجات جان یک انسان نداشتند و به این موضوع مانند انجام یک کار اداری نگاه می کردند.

نیروی انتظامی به عنوان یک نیروی تامین کننده امنیت موظف بود برای پیشگیری از جرم عکس العمل مناسبتری نشان دهد برهمین اساس قصور پلیس در این حادثه بر کسی پنهان نیست.

اما در رابطه با اجرای علنی در ملاعام باید گفت قانوناً احکامی را علنی اجرا می کنند که موجب هتک حرمت به نظام یا سوء استفاده دشمنان نشود و در ضمن موجب بازدارندگی جامعه از ارتکاب آن جرم شود و در این ماجرا تصمیم به جایی اتخاذ شده بود .

فرآوری: ندا پاک نهاد

منابع:ایسنا،مهر، ایران، تابناک

گروه جامعه و ارتباطات