تبیان، دستیار زندگی
: هنر بدون معنویت راه به جایی نمی برد  نگاهی به 3 اجرای متن های شکسپیر در بخش بین المللی جشنواره تئاتر فجر محسن چینی فروشان: هنر بدون معنویت راه به جایی نمی برد "نمایش اثر گذارترین هنری است که در حضور مخاطب خلق می ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر بدون معنویت راه به جایی نمی برد

"نمایش اثر گذارترین هنری است که در حضور مخاطب خلق می شود . "  مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب در مراسم پایانی ششمین جشنواره نمایش عروسکی در بوشهر به اثرگذار بودن هنر نمایش عروسکی اشاره کرد و خواستار توجه اولیا و مربیان به استفاده از این هنر برای تعلیم و تربیت فرزندان شد. محسن چینی فروشان افزود: دلیلی ندارد ما در مدارس خود برای تدریس تنها از گچ و تخته کمک بگیریم ؛ ایجاد تحول در روش های آموزشی نیاز به شرایط و امکانات خاصی ندارد ، می توانیم از هر چه در اختیار داریم ، استفاده کنیم و نمایش عروسکی از جمله این موارد است .

وی تاکید کرد : هنر و هنرمند ، بدون معنویت و اخلاق راه به جایی نمی برد و همه ما باید به این مهم توجه داشته باشیم .

گفتنی است ، در پایان این مراسم ، لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان ششمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی -  هنری به کانون پرورش فکری اهداء  شد. این جشنواره با حضور 15 گروه نمایشی از 19 استان کشور از 14 تا 17 بهمن در بوشهر برگزار شد.


نگاهی به 3 اجرای متن های شکسپیر در بخش بین المللی جشنواره تئاتر فجر

امسال 3 گروه از کشورهای اسکاتلند ، سوئیس و کانادا ، متن شکسپیر را در بخش بین المللی جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردند .

در اجرای آثار کلاسیک، اولین نکته ای که رخ می نماید ، تناقض میان زمان نوشته شدن این متنها و زمان اجرای آنها بر صحنه است . زدودن این تناقض به گفته بسیاری از کارگردان های مطرح تئاتر جهان کار بسیار دشواری است که باید از سوی گروه اجرای درامهای کلاسیک در ایران به روخوانی متن تبدیل  شود، نه اجرای آن. 3 گروه اسکاتلند، سوئیس، کانادا نیز در اجرای نمایشنامه های قصه زمستان، هملت و مکبث با توجه به این مهم کوشیده اند خوانش خود را از متنهای شکسپیر  به تماشا بگذارند و هر گروه نیز با رویکردهایی متفاوت به این متنها پرداخته است ، تا فاصله میان زمان نوشته شدن و زمان اجرای آنها را به روی صحنه حذف کنند . گروه اسکاتلند ، با تغییر ظواهر بیرونی اثر و نه روابط درون متنی "قصه زمستان" قرائت ویژه خود را  از این متن به تماشا گذاشت و گروه سوئیس با رویکرد کمیک ، تراژدی هملت شکسپیر را برصحنه میزانسن کرد. در این میان اما سهیل پارسا کارگردان ایرانی مقیم کانادا با استفاده از سبک اجرایی تعزیه ، روایتی امروزی از متن مکبث را به صحنه آورد، تا ما شاهد چند رویکرد متفاوت به آثار کلاسیک باشیم؛ رویکردهایی که هر کدام سعی در آزاد کردن ظرفیت های نهفته این متون دارند . دراین نوشتار، پیش از آن که به ارزش گذاری این رویکردها توجه شود، به چگونگی آنها پرداخته می شود.