تبیان، دستیار زندگی
وجود بیاورد و این بخش كوچكی از كمك بزرگ فردوسی‌پور و 90 است. این هم تقریبا حرف همه است كه 90 با فردوسی‌پور دیدنی است و نمی‌توان تصور كرد كه این برنامه بدون اجرای فردوسی‌پور به روی آنتن برود. به یاد آوردن یكی،‌دو برنامه‌ای كه فردوسی‌پور غایب بود و مجریان د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا 90 دیشب پخش نشد؟

90

بخش ورزشی_بر خلاف هر هفته، دیشب خبری از برنامه 90 نبود. عادل فردوسی‌پور بدون وقفه دوشنبه‌های هر هفته برنامه "پولسازی" را برای صدا و سیما به روی آنتن می‌برد و اگر هم قرار باشد هفته‌ای به صورت استثنایی این برنامه در كنداكتور برنامه‌های شبكه سوم قرار نگیرد، هم فردوسی‌پور این را در برنامه‌اش به مخاطبان پر تعدادش می‌گوید و همین كه شبكه سوم مدام تاریخ جدید برنامه را به بینندگان تلویزیونی اعلام می‌كند؛ اما این بار چنین اتفاقی نیفتاد و به یك باره به جای برنامه محبوب 90 برنامه دیگری روی آنتن رفت، ان هم بدون اطلاع‌رسانی قبلی.

پس از این اتفاق ذهن كنجكاو مخاطبان به دنبال این بود كه دلیل پخش نشدن این برنامه را پیدا كنند اما نه صدا و سیما در این‌باره اطلاعی داد و نه اینكه كسی می‌توانست فردوسی‌پور را پیدا كند. تنها حرف‌‌های كه بتوان به آن استناد كرد،‌صحبت‌های حسین آقازمانی مدیر گروه ورزش شبكه سوم بود كه به یكی از روزنامه‌های ورزشی گفت كه پخش نشدن 90 تعجبی ندارد چرا كه به گفته او با توجه به تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر این برنامه و فردوسی‌پور سوژه‌ای نداشتند كه به آن بپردازند. آقازمانی همچنین گفته كه تعطیلی 90 تنها به خاطر جام ملت‌های آسیا بوده و پس از سه هفته و بعد از اینكه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به پایان رسید، ‌پخش مجدد 90 از سر گرفته می‌شود. اگرچه از حرف‌های مدیر گروه ورزش شبكه سوم می‌شود فهمید كه تعطیلی 90 موقتی است و نه همیشگی اما شایعاتی كه به گوش می‌رسد چندان برای هواداران میلیونی برنامه 90 خوشایند نیست.

فردوسی پور

مخاطبان 90 به خوبی به یاد دارند كه هفته پیش فردوسی‌پور پس از برنامه جنجالی سه هفته قبل و صحبت‌هایی كه بین او و احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس رد و بدل شد،‌گفت كه صحنه‌های متعددی را از واكنش هواداران نفت به خاطر انتقال به اراك در بازی با استیل آذین در دست دارد كه "با صلاحدید" مدیران شبكه سوم به این صحنه‌ها در برنامه ویژه‌ای كه در رابطه با بررسی موضوع انتقال تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها خواهد بود، رسیدگی می‌كند.گفته می‌شد قرار است این برنامه ویژه شب قبل و با حضور تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف انتقال تیم‌ها برگزار شود كه در لحظات پایان تصمیم گرفته شد كه این برنامه روی آنتن نرود. حالا با این اتفاقات شایعه شده كه مسوولان شبكه سه قصد داشته‌اند فضای عمومی را پس از تعطیلی موقت این برنامه پر سابقه بسنجند. اگر فضا عادی بود و كسی به این اتفاق واكنش جدی نشان نداد كه درباره ایجاد تغییرات مدنظر فكر می‌كنند و اگر فشارها زیاد شد با كمترین اصلاح و شاید چند تذكر برنامه پرطرفدار 90 را دوباره پس از جام ملت‌ها روی آنتن می‌برند. به هر حال هنوز ساعاتی از پخش نشدن 90 بیشتر نمی‌گذرد اما پیش‌بینی می‌شود كه جامعه فوتبال به این اتفاق واكنش نشان دهند. اگرچه در دو سال اخیر انتقادهای زیادی از سوی برخی از اعضای جامعه فوتبال به این برنامه وارد شده اما بدون تردید تعداد مخالفان این برنامه كه موافق قطع شدن پخش آن با این شیوه هستند،‌ شاید به تعداد انگشتان یك دست هم نرسد.

90

همین دیروز بود كه محمدرضا ساكت مدیرعامل باشگاه فولاد مباركه سپاهان در خلال حضورش در یكی از رسانه‌ها با وجود انتقادهای فراوانی كه به فردوسی‌پور و برنامه‌اش وارد كرد،‌ این را هم گفت كه فردوسی‌پور و 90 خدمات بسیار بزرگی را به فوتبال ایران كرده‌اند. به هر حال این نظر بسیاری از اهالی فوتبال است كه برنامه 90 كمك زیادی به فوتبال ایران كرده و اگر بعضی از بحث‌های سبكی كه بعضا در این برنامه مطرح می‌شود را كنار بگذاریم،‌ پخش 90 اتفاق بزرگی برای فوتبال پر حاشیه ایران است و توانسته جلوی بسیاری ازناهنجاری‌ها را در فوتبال ایران بگیرد. وقتی یك بازیكن یا یك مربی و حتی یك داور بداند كوچكترین حركت‌اش از دید تیزبین فردوسی‌پور و دست‌اندركاران برنامه‌اش پنهان نمی‌ماند، ‌قطعا سعی می‌كند در رفتار و حرف‌های خود اصلاحاتی را به وجود بیاورد و این بخش كوچكی از كمك بزرگ فردوسی‌پور و 90 است. این هم تقریبا حرف همه است كه 90 با فردوسی‌پور دیدنی است و نمی‌توان تصور كرد كه این برنامه بدون اجرای فردوسی‌پور به روی آنتن برود. به یاد آوردن یكی،‌دو برنامه‌ای كه فردوسی‌پور غایب بود و مجریان دیگری جای او این برنامه را اجرا كردند، به خوبی ثابت می‌كند كه 90 بی فردوسی‌پور لطفی ندارد. با این همه در كنار شایعاتی كه پیرامون دستور مقامات شبكه سه برای توقف سه هفته‌ای این برنامه به گوش می‌رسد، بی انصافی است كه از سعه صدر مدیران صدا و سیما و شبكه سوم در قبال هجمه‌هایی كه به  خاطر 90 از سوی برخی افراد به صدا و سیما وارد شد بگذریم؛ به هر حال در این یازده سالی كه از عمر 90 می‌گذرد مدیران صدا و سیما و شبكه سوم مدافع سرسخت فردوسی‌پور و برنامه پرطرفدار و بالتبع آن پولساز 90 بوده‌اند و همین واقعیت همه را امیدوار كرده كه تعطیلی 90 موقتی باشد و نه همیشگی.

گروه جامعه و ارتباطات