تبیان، دستیار زندگی
یک معبد 1000 ساله قدیمی پیچیده (همراه با تعداد زیادی مردم قربانی شده که گویی به مرگ دسته جمعی مبتلا شده بودند) یافت شد این معبد که در شمال پرو قرار دارد در ماه ژانویه کشف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10کشف باستانی 2010

(2)

در حالی که  سال 2010 میلادی هم به پایان رسید معرفی برترین های سال 2010 و بحث بر سر آنچه گذاشت همچنان وجود دارد در مقاله قبلی به معرفی رتبه های 6 تا 10 برتر باستانی پرداختیم در ادامه 5 نمونه اول را معرفی می نماییم.

10©4a ('3*'fì 2010

رتبه 5: معبد اسطوره ای

یک معبد 1000 ساله قدیمی پیچیده (همراه با تعداد زیادی مردم قربانی شده  که گویی به مرگ دسته جمعی مبتلا شده بودند) یافت شد این معبد که در شمال پرو قرار دارد در ماه ژانویه کشف شد.

10کشف باستانی 2010  acient lost amazon complex found; shapes seen by satellite

یک کشف پیچیده نزدیک به مکان فوق وجود دارد که در میان سالهای 2006 تا 2009 اتفاق افتاده است و بقایای یک شهر قدیمی است که باستان شناسان معتقدند این عکس دیجیتالی نیز قسمتی از آن شهر می باشد که مردمانش به خدایان تقدیم شده اند، این عکس و کشف جدید سال 2010 وقایعی بیشتر و گسترده تری را نسبت به آنچه موسوم بوده و عقاید این قوم و قبیله نشان می دهد

تمدن قبیله فوق الذکر مربوط به افسانه Naylamp خدای تمدن آن زمان در شمال شرقی پرو می باشد که در قرن 8 پایه گزاری شده است .

منبع:http://news.nationalgeographic.com/news/2010/01/photogalleries/100129-peru-temple-mythical-naylamp-pictures

رتبه 4: لیزر شهر مایا را نمایان کرد

بردهای هوایی لیزری به داخل جنگلهای بارانی راه یافتند  و به این ترتیب باستان شناسان کشفیات جدیدی را در مورد شهر کهن مایا کشف نمودند آنان با استفاده از به نقشه برداری لیزریبه این مهم دست یافتند.

10کشف باستانی 2010  acient lost amazon complex found; shapes seen by satellite

این اتفاق که در ماه آوریل سال 2009 رخ داد این هواپیما که مجهز به سیستم نقشه برداری لیزری است بر فراز آسمان مایا به پرواز در آمد و به نقشه برداری و عکس برداری سه بعدی پرداخت، این شهر که در غرب بلیز واقع شده شده است کشفیات جدیدی را به دانشمندان و محققان نشان داد آنها با انجام این عمل و در حین این پروژه در یافتند که کنند مایا بسیار بزرگ تر از آن چیزی است که قبلا تصور می کردند این برنامه 4 روزه آشکار کننده بشیاری از ابهامات و جزئیات این شهر همچون ساختمان‌ها، جاده‌ها و دیگر خصوصیات آن بوده است یافته های آنان که رتبه 4 کشف باستانی سال 2010 را به خود اختصاص داد در ماه می گزشته در کنفرانس بین المللی باستان شناسان تامپا راوه گردیده است.

رتبه 3: دنیای گمشده آمازون

صدها دایره ، مربع و اشکال هندسی دیگر در زیر انبوه درختان جنگلهای آمازون پنهان شده اند و با دیدن آنها (مانند شکل زیر) باستان شناسان را متقاعد ساخت که در روزگاران کهن در این انبوه درختان جامعه ای زندگی کرده است.

10کشف باستانی 2010  acient lost amazon complex found; shapes seen by satellite

شروع این عکس برداری ها و تصاویر ماهواره ای در سال 1999 بود و در این زمان 11 ساله محققان 200 منطقه جغرافیایی را که در آنها عملیات خاکریزی و خاکبرداری و به بیانی امکان زندگی وحود داشته است، کشف کرده اند فاصله این مناطق حدود 250 کیلومتر برآورد شده است دانشمندان بر این باورند که بیش از آنچه آنها یافته اند مناطق کشف نشده در این جنگل وجود دارد و میزان  آن را 10 برابر آنچه کشف شده تخمین زده اند اگرچه علت ساخت آنها هم همچنان برای باستان شناسان و محققان این رشته مبهم است.

منبع:http://news.nationalgeographic.com/news/2010/01/100104-amazon-lost-civilization-circles.html

رتبه 2: کشتی نوح کشف شد؟

تیمی از مسیحیان پروتستان ادعا کردند که آنها بقایای کشتی نوح را زیر برف و بقایای آتشفشانی کوه‌های آرارات ترکیه در ماه آوریل یافته اند.

10کشف باستانی 2010  acient lost amazon complex found; shapes seen by satellite

اگرچه برخی از باستان شناسان و مورخان این ادعا را جدی نگرفته اما مستندات مدعیان کسب رتبه 2 کشفیات 2010 را به دنبال داشت.

منبع:http://news.nationalgeographic.com/news/2010/04/100428-noahs-ark-found-in-turkey-science-religion-culture/

رتبه 1: راز کتیبه بحرالمیت

"طومارهای بحرالمیت" حدود نیم قرن قبل در 11 غار قمران در شمال غربی بحرالمیت کشف شدند. از آن زمان دانشمندان و باستان شناسان در تلاش برای کشف و رمزگشایی این دست نوشته و کشف خاستگاه واقعی آنها بوده اند اکنون گروهی از محققان موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا با استفاده از یک برخورد دهنده ذرات موفق شدند راز خاستگاه بخشی از این دست نوشته را فاش کنند.

10کشف باستانی 2010  acient lost amazon complex found; shapes seen by satellite

این دست نوشته محتوی 900 سند است که بر روی پوست شتر نوشته شده است. تاریخ تدوین این طومارها بین 200 قبل از میلاد تا 70- 60 بعد از میلاد محاسبه شده اما تاکنون مشخص نبود که آیا این متون در همان منطقه نوشته شده اند و یا درجای دیگری ایجاد و سپس منتقل شده اند. تجزیه های کروم و بروم در آب بحرالمیت کاملا با میزان عناصر بازمانده در این پوستها سازگاری داشت این مقایسه با استفاده از دسته پرتوهای پروتون 3/1 مگاولت که توسط برخوردهنده ذرات "تاندم" در موسسه فیزیک هسته ای ایتالیا تولید شده بودند، انجام شد و تائید کرد که خاستگاه این دست نوشته های در همان منطقه بحرالمیت بوده است.  همچنین رمزگشایی فنجانی مرموز که در تونل‌های اورشلیم (بیت‌المقدس) از زیر خاک بیرون آمده، ممکن است به حل یکی از بزرگ‌ترین معماهای کتاب مقدس کمک کند. چه کسی طومارهای بحرالمیت را نوشته است؟

سرنخ‌های جدیدی که در گذشته به دست آمد، این طور نشان می‌دهد که این طومارها که شامل برخی از قدیمی‌ترین متون شناخته‌شده انجیل است، گنجینه‌های متنی چند گروه بوده‌اند که در طی دوران جنگ مخفی شده‌اند. آن‌ها حتی ممکن است گنجینه بزرگ معبد اورشلیم باشند که طبق افسانه‌ها، «صندوق عهد» که یادگار موسی (ع) است، در آن‌جا نگهداری می‌شود.

منبع:http://news.nationalgeographic.com/news/2010/07/100727-who-wrote-dead-sea-scrolls-bible-science-tv/

گروه دانش و زندگی تبیان

نوشته : فائزه سیدخاموشی