تبیان، دستیار زندگی
بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه پنج شنبه همزمان با عید غدیر خم طی مراسمی در تالار بزرگ كشور گشایش یافت. به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، در این مراسم كه علاوه بر محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره ی فیلم فجر آغاز به کار کرد .


بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه پنج شنبه همزمان با عید غدیر خم طی مراسمی در تالار بزرگ كشور گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، در این مراسم كه علاوه بر محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا جعفری جلوه معاونت سینمایی ، محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم به عنوان یكی از حمایت كننده‌های اصلی جشنواره حضور داشت پس از اعلام تحویل سال سینمایی ایران، هنرمندان و دست‌اندركاران سینما در پیام‌هایی تصویری این جشن را تبریك گفتند و امیدها و آرزوهای خود درباره سینمای ایران را در قالب دعا مطرح کردند.

معاون امور سینمایی در این مراسم گفت: نسبت سینما با توسعه ملی و چشم‌انداز برنامه توسعه كشور مبتنی بر تكامل در قالب "سینمای هویت" و "سینمای امید " و "سینمای واقعیت" است.

وی، حمایت از تولید، توزیع و نمایش و توجه جدی به‌افزایش پردیس‌ها (سالن و مكان نمایش) را برای پیشرفت هنر صنعت سینمای كشور ضروری عنوان كرد.

وی دستیابی به سینمای ملی، تقویت زیرساخت‌ها و تحكیم بنیان‌های صنعت فیلم كشور را آرمانی دانست كه در برنامه مدیریت فرهنگی كشور گنجانده شده است.

علیرضا رضاداد، دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینكه هیات انتخاب جشنواره به دلیل رشد كیفی فیلم‌ها و نزدیكی آنها به هم و حضور فیلم سازان با سابقه در كنار جوانان روزهای پركاری را پشت سرگذاشت اظهار داشت: در بخش سینما گران آسیایی هم استقبال بسیار خوبی شد كه روند روبه رشد این بخش را نشان می‌دهد.

در ادامه مراسم پس از اهدای لوح تقدیر توسط شهردار تهران به علی مزین فر و شاپور كیایی مدیران سینما سپیدرود رشت دكتر قالیباف در جواب ژاله صادقیان مجری مراسم درباره اینكه فكر می‌كنید تا سال دیگر چند سینما به ما تهرانی ها هدیه كنید گفت: سوال به حقی است و از شهرداری توقع می‌رود كه در فضاهای سینمایی اقداماتی را انجام دهد. دو حركت خوب در شهرداری به همت شورای شهر انجام شده كه یكی توجه به بخش خصوصی برای سالن سازی و طراحی مكان های تجاری در كنار آنان است و دیگری توافقی كه با سازمان تبلیغات اسلامی برای ساخت سینما آزادی صورت گرفته كه آن سینما را به بهترین شكل در آن نقطه داشته باشیم. این تصمیمات گام های بسیار مهمی در توسعه سالن سازی خواهد بود.

به گزارش ایسنا در آیین گشایش بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر از خسرو سینایی، گلاب آدینه و مجید انتظامی نیز تجلیل بعمل آمد.

پس از پخش كلیپی از سینایی و صحبت‌های همسرش وی به همراه علیرضا رضا داد بر روی صحنه حاضر شد و بعد از دریافت لوح تقدیرش خطاب به جوان علاقمند به سینما گفت: اگر واقعا عاشق این پدیده هستید هرگز از زمین خوردن‌ها نترسید چراکه محكم‌تر خواهید شد.

گلاب آدینه هم پس از نمایش كلیپ معرفی‌اش به همراه مهدی هاشمی و محمدرضا جعفری جلوه بر روی صحنه رفت و بعداز دریافت لوح تقدیر از مهدی هاشمی و دیگر اساتید ش كه به او اعتماد كردند و افرادی كه با تشویق‌هایشان او را به ادامه راه امیدوار نمودند تشكر كرد.

به گزارش ایسنا مجید انتظامی آخرین فردی بود كه در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.

وی بعداز سخنان عزت‌الله انتظامی و دریافت لوح تقدیرش از محمدحسین صفار هرندی خطاب به حاضران گفت: 50 سال پیش وقتی در كمد ساز می‌زدم هیچ وقت فكر نمی كردم آن نواها با عموم مردم ارتباط برقرار كند. این ارثی بود كه خانواده‌ام به من داد و من آنرا به فرزندانم هدیه می‌كنم.

مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با سخنان معاونت سینمایی و پخش فیلم شهر آشوب به پایان رسید.

از ویژگی‌های این مراسم كه با حدود 40 دقیقه تاخیر آغاز شد می‌توان به اختصاص جای مناسبی برای خبرنگاران در جلوی سالن اشاره كرد


آرزوی 10 كارگردان سینما برای سینما

تصویر این آرزوها در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر به همراه آرزوهای بازیگران سینما روی پرده نمایش داده شد كه بیان آن خالی از لطف نیست.

ابراهیم حاتمی‌كیا: امیدوارم شخصیت شهید چمران را بتوانم به تصویر بكشم.

جمال شورجه: در جهت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب حركت كنم و آنها را به تصویر بكشم.

فریدون جیرانی: حال سینما در سال آینده خوب باشد و همه بپذیرند سینما یك هنرمدرن است.

مسعود كیمیایی: سینما با استقبالی كه در جهان پیدا می‌كند مطرح شود و آرزو دارم بتوانم فیلم عین القضات را بسازم.

علیرضا داودنژاد: سیف‌الله داد به عرصه فعالیت‌های صنفی برگردد.

فریدون حسن‌پور: مردم زود به آرزوهایشان برسند.

رسول ملاقلی‌پور: بتوانم بخشی از دوران كودكی‌ام را بسازم.

محمدعلی نجفی:فیلم خداوند الموت را بسازم.

محسن امیریوسفی: خط قرمز سینمای تجاری و فرهنگی روز به روز كمرنگ‌تر شود، جوانان برای كار اول با تهیه كنندگان حرفه‌ای كار كنند و خداوند همه ما را بیامرزد.

رسول صدرعاملی:به سینمای مورد علاقه‌ام برسم.

همچنین در بخش دیگر این برنامه بازیگران سینمای ایران آرزو كردند؛

عزت‌الله انتظامی:آرزو می‌كنم سینما آزادی ساخته شود.

جمشید مشایخی: نقش حكیم طوس و یا حافظ را بازی كنم.

نیكی كریمی: آرزویم ساخت فیلم بلند بعدی ام است.

رضا بابك:در یك فیلم فانتزی بازی كنم.

فرهاد آییش: تا آخر عمر بازی كنم.

گلشیفته فراهانی: هنر زنده بماند.

جواد هاشمی:دوست دارم نقش شهید همت را بازی كنم.

محمدرضا فروتن: قبل از اینكه جایزه بگیریم انسان‌تر باشیم.

حبیب‌ رضایی: همه نقش‌هایی كه بازی نكردم را بازی كنم.

علیرضا خمسه: براساس شاه لیر فیلمی ساخته شود و من نقش دلقك آن را بازی كنم.

فتحعلی اویسی: دوست داشتم طنز بازی كنم كه كردم، امیدوارم این عرصه را ادامه دهم.

رضا كیانیان : وقتی من را به جشنواره دعوت می‌كنند با زن و بچه ام دعوت كنند.

بهرام رادان: نقش لطفعلی خان زند را بازی كنم