تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌هایی كه برگزار شده تا به حال موفق شده به سه عنوان قهرمانی دست یابد كه از این حیث ایران در كنار تیم‌های عربستان سعودی و ژاپن پرافتخارترین تیم‌های آسیا هستند اما عربستان به خاطر سه عنوان نایب قهرمانی در وضعیت بهتری در مقایسه با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترین های جام ملتهای آسیا

جام ملتهای آسیا

اگرچه عربستان با 3 عنوان قهرمانی و 3 نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم آسیایی به حساب می‌آید اما آماری كه از تمامی ادوار جام ملت‌ها بر جای مانده از قدرت بی چون چرای فوتبال ایران در سال‌های گذشته خبر می‌دهد.

از روز جمعه پانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملتهای آسیا آغاز می‌شود.

مروری بر عملكرد تیم ملی ایران در دوره‌های برگزار شده نشان می‌دهد كه فوتبال ایران از سابقه بزرگی در فوتبال آسیا برخوردار بوده و به پشتوانه همین سابقه درخشان، در قطر هم تمامی 15 حریف ایران به دیده احترام به سربازان آریایی نگاه می‌كنند.

تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌هایی كه برگزار شده تا به حال موفق شده به سه عنوان قهرمانی دست یابد كه از این حیث ایران در كنار تیم‌های عربستان سعودی و ژاپن پرافتخارترین تیم‌های آسیا هستند اما عربستان به خاطر سه عنوان نایب قهرمانی در وضعیت بهتری در مقایسه با ایران و ژاپن قرار دارد.

با این حال دیگر آمارها كاملا به سود فوتبال ایران است. علی دایی بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی جهان با 14 گلی كه در رقابت‌های جام ملتهای آسیا به ثمر رسانده بهترین گلزن تمامی ادوار تاریخ این رقابتهاست. پس از علی دایی لی دونگ كوك بازیكن تیم ملی كره جنوبی با 4 گل كمتر از كاپیتان سابق تیم ملی ایران در جایگاه دوم قرار دارد. ضمن اینكه او با به ثمر رساندن 4 گل در یك بازی در دیدار تاریخی ایران برابر كره جنوبی كه با نتیجه 6 بر دو به سود مردان مایلی كهن به پایان رسید، بهترین آمار را در بین تمامی گلزن‌های تاریخ این رقابت‌ها در اختیار دارد.

یكی دیگر از نكات جالب در مورد دایی این است كه او با 8 گلی كه در جام ملت‌های 96 به ثمر رساند، بیشترین گل را در تاریخ این رقابتها در یك دوره از مسابقات به ثمر رسانده است. در سال 2007 كه آخرین دوره جام ملت‌های آسیا هم به حساب می‌آید سه بازیكن عراقی، ژاپنی و عربستانی با 4 گل عنوان بهترین گلزن را كسب كردند و علی كریمی هم در سال 2004 در كنار اعلا هوبیل از بحرین با 5 گل در رده نخست بهترین گلزنان قرار گرفتند.

مهدی مهدوی كیا كاپیتان تیم ملی ایران در رقابت‌های جام ملتهای 2007 هم با 4 حضور در سالهای 96، 2000، 2004 و 2007 بیشترین حضور را در این رقابتها داشته است. لی نینگ از چین و عدنان التالیانی از كویت هم وضعیتی مشابه با مهدی مهدوی كیا دارند.

نكته جالب توجه دیگر به تعداد بردهای ایران باز می‌گردد. در شرایطی كه عربستان به عنوان پرافتخارترین تیم این رقابتها 18 برد در كارنامه خود دارد، تیم ملی ایران با 31 برد بهترین شرایط را در میان تمامی تیم‌های آسیایی در كل ادوار تاریخ جام ملتها ثبت كرده است.

این در حالی است كه تیم ملی ایران در تمامی دوران حضورش در این رقابتها 106 گل به ثمر رسانده كه از این حیث هم فوتبال ایران با اختلافی فاحش نسبت به سایر تیمهای آسیایی در رده نخست ایستاده است. پس از ایران، كره جنوبی با 27 گل زده كمتر در جایگاه دوم قرار دارد.

نكته جالب توجه دیگر اینكه هر سه عنوان قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا با مربیان ایرانی كسب شده است. محمود بیاتی، محمد رنجبر و سرانجام حشمت مهاجرانی مربیان ایرانی بودند كه توانستند به همراه تیم ملی ایران در سالهای 1968، 1972 و 1976 با تیم ملی ایران قهرمان آسیا شوند.

نكته جالب توجه دیگر آنكه پس از قهرمانی عربستان در سال 1974 كه با هدایت خلیل الزیانی به دست آمد هیچ مربی آسیایی دیگر نتوانسته تیمی را در قاره كهن به قهرمانی برساند.

مربیان ایرانی در رده ملی پرافتخارترین مربیان قاره آسیا در رقابتهای جام ملتها هم به حساب می‌آیند و پس از ایران كه با سه مربی بومی‌اش به قهرمانی در آسیا رسیده دو مربی كره‌ای هم این افتخار را داشتند كه در دو دوره نخست تیم ملی كره جنوبی را قهرمان آسیا كنند.

بیشترین گل زده در یك بازی هم به بازی ایران برابر یمن شرقی باز می‌گردد كه در سال 1976 تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه 8 بر صفر این تیم را از پیش رو بردارد.

همه این آمارها از قدرت فراوان فوتبال ایران در سال‌های گذشته خبر می‌دهد و حالا پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا پیش‌روی تیم ملی است. این بار قطبی است كه می‌تواند پس از سال‌ها سنت شكنی كند و ضمن كسب عنوان قهرمانی در آسیا نام خود را به عنوان اولین مربی بومی به ثبت برساند كه توانسته پس از 27 سال یك تیم آسیایی را قهرمان آسیا كند.