تبیان، دستیار زندگی
سریالی در کویت و فعالیت وهابیون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتنه وهابیت برای به تصویركشیدن حسنین(ع)

بخش ارتباطات- بنابراین گزارش، سریال «حسن و حسین» كه پیش از این نام‌هایی هم‌چون «الاسباط»، «معاویه و دوران فتنه» و «مشعل‌های نور» داشته است؛ سریالی كویتی است كه به دلایل فنی و همچنین مخالفت شیعیان كویت با آن، در اردن فیلمبرداری شد.

در حالی كه مخالفت‌ و دسیسه وهابیت علیه سریال مختارنامه ادامه دارد، منابع خبری از پخش قریب‌الوقوع سریال «حسن و حسین» با تصویر چهره نورانی حسنین علیهم‌السلام در برخی كشورهای عربی خبر دادند.

وهابیت

به گزارش فارس، یكی از بازیگران سریال «الاسباط» كه به نام «حسن و حسین» تغییر نام یافته است، از پخش قریب‌الوقوع این سریال خبر داد.

«خلیفه عبدالباسط» بازیگر الجزایری این سریال كه این روزها به خاطر نقش‌آفرینی در این سریال مورد انتقاد وسیع قرارگرفته است، گفت: این سریال هم‌اكنون در حال تدوین است و به زودی پخش می‌شود.

بنا بر این گزارش، سریال «حسن و حسین» كه پیش از این نام‌هایی هم‌چون «الاسباط»، «معاویه و دوران فتنه» و «مشعل‌های نور» داشته است؛ سریالی كویتی است كه به دلایل فنی و همچنین مخالفت شیعیان كویت با آن، در اردن فیلمبرداری شد.

در سریال «حسن و حسین» قرار است بر مبنای فتوای یك مفتی اردنی كه تحت تأثیر افكار وهابیت قرار دارد، چهره امام حسن و امام حسین (ع) تصویر شوند.

كانون هنرمندان اردن، خرداد امسال اعلام كرد: پس از درخواست سازندگان سریال «الاسباط» برای فیلمبرداری در اردن و با نظر به اینكه ممكن است این سریال باعث جدل شود؛ این كانون با مراجعه به قاضی‌القضات اردن «احمد هلیل» توانست مجوز به تصویر كشیدن این دو شخصیت برجسته صدر اسلام را به دست آورد.

این اقدام قاضی‌القضات اردن در حالی بود كه پیش از آن این سریال با نگرانی شدیدی از سوی كشورهای اسلامی دنبال می‌شد.

پس از درخواست سازندگان سریال «الاسباط» برای فیلمبرداری در اردن و با نظر به اینكه ممكن است این سریال باعث جدل شود؛ این كانون با مراجعه به قاضی‌القضات اردن «احمد هلیل» توانست مجوز به تصویر كشیدن این دو شخصیت برجسته صدر اسلام را به دست آورد

این سریال كه قرار بود رمضان امسال توسط شبكه ماهواره‌ای قطر پخش شود؛ قبل از آن مورد انتقاد شیعیان این كشور واقع شده بود؛ به گونه‌ای كه حجت‌الاسلام مهری از علمای برجسته این كشور، طی فتوایی عدم جواز شرعی این سریال را صادر كرده بود.

وی كه وكیل مراجع عظام قم و نجف در كویت است، این كار را توهینی به شیعیان و سادات دانسته است.

مهری همچنین به فتاوای آیات عظام سیستانی، مكارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و صافی گلپایگانی بر حرمت تولید این سریال تاكید كرده و می‌گوید: از دولت كویت می‌خواهیم از ساخت و پخش این سریال در كویت جلوگیری به عمل آورد.

*ادامه رفتار دوگانه وهابی‌ها درباره سریال‌های مذهبی ایران

خبر پخش قریب‌الوقوع سریال «حسن و حسین» كه در آن،‌ چهره این دو امام همام به تصویر كشیده شده، در حالی منتشر می‌شود كه محافل وهابی‌ از پخش سریال مختارنامه به علت تصویر شدن بخش‌هایی از تاریخ اسلام انتقاد كرده‌اند.

در همین راستا، «محمود عاشور» از اعضای مجمع مطالعات اسلامی الازهر با اشاره به فتوای سابق الازهر گفت: الازهر نسبت به نقش‌آفرینی افراد به جای انبیاء و اصحاب پیامبر (ص) در هر فعالیت هنری و دراماتیك، فتوای حرمت صادر كرده است.

همچنین، الازهر خواستار دخالت سازمان تقریب مذاهب اسلامی برای جلوگیری از پخش سریال مختارنامه در آستانه پخش آن از شبكه «آی‌فیلم» شده است.

در همین حال، «نبیل حموده» از مسئولان شبكه آی‌فیلم، ضمن تاكید بر حفظ احترام شخصیت‌های والامقام صدر اسلام درخصوص مطرح شدن برخی از اشخاص مانند «عبدالله بن زبیر» در این سریال می‌گوید: هیچ‌كدام از فرقه‌های اسلامی برای وی قائل به عصمت نبوده و نیستند؛ بنابراین نقد رفتارهای آنها در برخی از مقاطع تاریخی زندگی آنها نمی‌تواند مشكلی داشته باشد.

خبرگزاری فارس به دلیل حفظ حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام و جلوگیری از اشاعه تصاویر منتشر شده از این سریال از درج منبع این خبر معذور است.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: امیر رضوانی