تبیان، دستیار زندگی
یک سوال مهم: دورکاری از چه طریقی می تواند به کارکنان و مدیران شرکت ها کمک کند؟ این مقاله در صدد است که به سادگی به این سوال پاسخ دهد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منافع حاصل از دورکاری چه هستند؟

دورکاری

بخش اقتصاد- دور کاری در کشور ما موضوع جدیدی به حساب می آید و این در حالی است که دورکاری در سایر کشورها تجربه شده و مورد تایید است.

دورکاری دارد به یکی از روشهای معمول بنگاه ها ( تشکیلات اقتصادی) برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری کارکنان و نظارت بر آنها تبدیل می شود.

( منافع دورکاری را در دو بخش بنگاه ها و کارکنان می توان به شرح زیر توضیح داد)

منافع دورکاری برای بنگاه ها

اول: کاهش هزینه های دفاتر کاری

بدون نیاز به حضور کارکنان در دفاتر و تامین نیازهای آنان، بنگاه ها می توانند هزینه های مرتبط با الکتریسیته، آبدارخانه و مدیریت کارکنان خود را کاهش دهند.

دوم: کاهش هزینه های مرتبط با دارایی ها

با تعداد کمتر کارکنان در دفاتر کاری بنگاه ها می توانند فضای دفتر خود را ساده کنند و امکان استفاده چندین کارمند از یک سیستم را فراهم کنند و به علاوه اگر لازم باشد به یک ساختمان ارزانتر و کوچکتر برای دفتر کاری نقل مکان کنند.

سوم: افزایش بهره وری

تحقیقات نشان داده که بهره وری آن دسته از کارکنانی که در خانه و دور از شلوغی دفتر کار به فعالیت می پردازند، به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

چهارم: محرک و انگیزه ای برای کارمندان

در شرایطی که بنگاه ها به دنبال کاهش هزینه ها هستند دورکاری می تواند یک انگیزه غیر پولی معمول و پرطرفدار برای تشویق کارکنان باشد.

پنجم: اثرات محیطی

با کاهش تعداد افرادی که در دفتر حاضر می شوند می توان اثرات مضر محیطی را کاهش داد.

کارکنانی که برای دورکاری انتخاب می شوند باید جزء افرادی باشند که با موفقیت کار را به طور کامل انجام داده و وقت را تلف نمیکنند.

منافع دورکاری برای کارمندان

الف: بهبود تعادل میان کار و زندگی

کارکنانی که از طریق دورکاری فعالیت می کنند فرصت بیشتری دارند تا درکنار فرزندان کوچکتر  همسر و خانواده خود باشند و به دلیل افزایش بهره وری ممکن است که به زمان کمتری در طول روز برای انجام وظائف محوله احتیاج داشته باشند.

ب:محیط کار آرام تر

با خارج شدن از فضای کار کارکنان می توانند سطح عمومی استرس را کاهش داده و احساس راحتی و کنترل بیشتری بر محیط اطراف داشته باشند.

ج: پایانی بر مشکلات ناشی از رانندگی در شهر

کاهش زمانی که کارمندان در مسیر بین خانه و محل کار در خیابان طی می کنند، به کاهش استرس کمک می کند و باعث می شود که روحیه عمومی کارمندان بهبود یابد

دورکاری

چند نکته مهم

در تماس نگه داشتن افراد به منظور جلوگیری از ایجاد حس بیگانیگی

با وجود توضیحات بالا ممکن است مشکلاتی هم از دورکاری منتج شود. مثلا کارکنان ممکن است خود را از سایر همکاران خود جدا تصور کنند و با سایرین بیگانه بدانند. این برای بنگاه هایی که دورکاری را به کار می برند خیلی مهم است که کاری کنند تا کارکنانشان خود را از سایرین در شرکت غریبه ندانند. این مسئله می تواند از طرق مختلف تامین شود.مثل ایجاد شبکه ارتباطات گسترده از طریق خدمات پیام رسان و ایجاد شرایطی برای همکاری آنلاین کارکنان که از این طریق می توانند مدارک را به اشتراک بگذارند و به کمک هم کارشان را انجام دهند

دورکاری دارد به یکی از روشهای معمول بنگاه ها ( تشکیلات اقتصادی) برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری کارکنان و نظارت بر آنها تبدیل می شود.

مسئله اعتماد و فرآیند نظارتی

این موضوع هم مهم است که چه کسانی برای دورکاری انتخاب می شوند.کارکنانی که به این منظور انتخاب می شوند باید جزء افرادی باشند که با موفقیت کار را به طور کامل انجام داده و وقت را تلف نمیکنند. فقدان نظارت روزانه می تواند نگرانی هایی را برای مدیریت منابع انسانی ایجاد کند. باید اهداف مشخص، متمایز و قابل اندازه گیری تعیین شود تا مطمئن شویم که کارمندان اهداف مورد نظر را تامین می کنند و وظایف کاری محوله را به درستی انجام می دهند.

این خیلی ساده است که با کارکنان مشمول دورکاری از طریق کانالهای ارتباطی متعدد در تماس باشیم و این مسئله به مدیریت منابع انسانی اجازه می دهد که به آسانی با کارمندان در ارتباط باشد و در صورت لزوم وضعیت کار بروز رسانی شده و گزارش پیشرفت کار را از انها دریافت کند تا مطمئن شود که وظایف محوله به خوبی انجام می شود حتی اگر کار به صورت خارج از سایت و محل کارانجام شود .

دورکاری مخصوصا در شرایطی خطرناک است که کارکنان به داده های شرکت در خارج از شرکت دسترسی دارند و بدون وجود کنترل و مراقبت لازم مدارک به صورت آنلاین در دسترسشان است. به علاوه همیشه مسئله خطاهای انسانی در بین است. هر روزه راجع به CD ها و یا درایور ها و یا USB هایی که مفقود می شوند می شنویم.

مسئله امنیت

بنگاه ها باید شرایط دورکاری را با ایجاد یک سیستم امنیتی قوی و فن آوری های امن فراهم کنند تا مطمئن شوند که اطلاعات مربوط به شرکت دارای امنیت است و حتی اگر دستگاه هایی مفقود شوند شرکت در امنیت به سر می برد.

امروزه اَشکال خاصی از فن آوری وجود دارد که به صاحبانشان رسمیت می دهد و امکان رمز گذاری برای آنها وجود دارد. در این صورت حتی در صورت مفقود شدن USB کسی نمی تواند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند. چنین امکاناتی را می توان برای دستگاه های مربوط به دورکاری هم فراهم کرد و تمام اطلاعات روی انها را در صورت لزوم پاک کرد.( درست مثل سوزاندن یک کارت اعتباری)

استراتژی دورکاری

با به کار بردن مراحل اولیه دورکاری و استفاده از فن آوری های مناسب بنگاه ها می توانند استراتژی دورکاری را به کار برند و از امنیت اطلاعاتی خود مطمئن باشند و با یک استراتژی مناسب مسائل مربوط به از دست رفتن داده ها و اطلاعات را کم کنند.به علاوه اگر این فن آوری ها به سادگی و ارزانی در دسترس باشند به بنگاه های کوچک هم این فرصت را می دهند تا بدون نیاز به برخورداری از بخش آی تی خیلی قوی و یا بدون هزینه بالا به هدف خود یعنی ایجاد دورکاری دست یابند.

ترجمه: ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات