تبیان، دستیار زندگی
علی بن موسی الرضا (ع) است. در صفحات نخست کتاب مطالبی درباره چگونگی و زمان خوردن و آشامیدن درج می‌شود، سپس از ویژگی فصل‌ها و ماه‌های مختلف سال و تاثیرات خاص آن بر بدن سخن می‌رود. در ادامه نیز رهنمودهایی در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابشناسی امام رئوف علیه السلام

کتاب شناسی امام رئوف

در مکتب عالم آل محمد امام علی بن موسی الرضا(ع)/ علی قائمی/ نشر امیری

مولف با تجزیه و تحلیل زندگانی امام علی بن موسی‌الرضا(ع) سعی دارد مطالب کتاب را با استناد به منابع متعدد تاریخی تدوین نماید دوران پیش از  امامت، زمامداران عصر امامت، حالات وعبادات، شرایط سیاسی، مردم و امام، امام در ایران، آغاز توطئه‌ها، و شهادت امام و   آثار آن از جمله مباحث این کتاب هستند .

زندگانی ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا (ع)/ سیدمحمدتقی مدرسی/ نشر محبان الحسین (ع)

آیت الله سید محمدتقی مدرسی استاد فقه و حقوق حوزه‌های علمیه تهران هستند. ایشان در تالیف و تدوین کتاب صاحب همت و سبک خاص خود هستند.

زندگی سیاسی هشتمین امام: حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)/ سیدجعفرمرتضی عاملی/ مترجم: سیدخلیل خلیلیان/  دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نگارنده این اثر در 4 بخش زندگی سیاسی امام رضا (ع) را بررسی و ارزیابی کرده است. وی در بخش اول کتاب، چگونگی پدید آمدن دولت عباسی و سیاست‌های آن را تشریح می‌کند و در بخش دوم بحث علل و شرایط بیعت امام رضا(ع) را به میان می‌آورد .مواضع امام رضا (ع) در ارتباط با مامون, و اقدامات مامون و شهادت امام رضا (ع) مباحث بخش‌های چهارم و پنجم کتاب هستند.

امام علی بن موسی الرضا (ع) منادی توحید و امامت/ محمدجواد معینی/نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی

نویسنده در کتاب حاضر کوشیده است زوایای گوناگون زندگانی امام رضا(ع) را با استناد بر منابع گوناگون اسلامی تشریح کند.

پاره‌ای از بهشت (سیره رضوی) از غربت مظلومانه تا شهادت غریبانه/ محسن غفاری/ نشر پیام آزادی

در این مجموعه پس از شرح مختصری از زندگینامه امام علی بن موسی الرضا (ع), احادیث و روایات متعدد, همچنین اندرزها, رهنمودها و حکایت‌هایی از  سیره عملی آن حضرت در ارتباط با موضوعات و مسائل مختلف, در قالب  عناوینی از این قبیل, گرد آمده است" :در برابر متبکران با غرور و تکبر  برخورد کنید", "مردم را مسخره نکنید",پذیرایی میزبان مایه افتخار   مهمان نیست", "با نفس شیطانی خود مبارزه کنید", "با خردمندان و کریمان  دوستی کنید", "برای پدر و مادر خود دعا کنید و صدقه بدهید", "حماقت  و نادانی نزدیکان خود را تحمل کنید", "پیام امام (ع) به شتربان",  "آداب نماز جماعت "و مباحثه امام (ع) با یکی از منکران روز معاد"

تحفه شاهیه عباسیه/ حسین رضوی‌برقعی/ نشر باورداران

خلاصه کتاب :نوشتار حاضر ترجمه و شرح "الرساله الذهبیه الطیبه "منسوب به امام

علی بن موسی الرضا (ع) است. در صفحات نخست کتاب مطالبی درباره چگونگی و زمان خوردن و آشامیدن درج می‌شود، سپس از ویژگی فصل‌ها و ماه‌های مختلف سال و تاثیرات خاص آن بر بدن سخن می‌رود. در ادامه نیز رهنمودهایی در خصوص  حفظ سلامت بهداشت و درمان بیماری‌های مختلف به طبع می‌رسد.

این کتاب را البته محمد نصیرالدین حموی یزدی به زیبایی شرح نموده است.

طب الرضا / تدوین:نصیرالدین امیرصادقی/ نشر معراجی

سیصد و بیست صفحه در شرح و توضیح مبانی پزشکی بزرگ طبیبی که آخرین ملجا بیماران لاعلاج است و عادت اوست که احسان کند.... توضیح بیشتری نداریم.

ستاره من/ ناصر   نادری / نقاش:محمدحسین  صلواتیان / نشر پیام محراب

در این کتاب چهل داستان کوتاه از زندگی امام‌رضا(ع) برای نوجوانان

به تحریر در آمده که عناوین برخی از آنها بدین قرار است: "همه در انتظار"، "شانه  امام"، "میهمان"، "لانه گنجشک"،"مزد کارگر"، "شرم"، "سیب نیم  خورده"، "کوچه‌های مدینه"، "چند مرغ دریایی"، "سکوت دلنشین"، "هوای  داغ"، "روز دوشنبه"، "آن شب تلخ" و "پرنده در قفس".

عاشقان بپاخیزید/ رضا شیرازی/ نقاش: مرتضی  امین/نشر پیام آزادی

استاد رضا شیرازی به حق خود را وقف کودکان کرده است. ایشان به همت انتشارات پیام آزادی  برای دورانی که که کتاب کودک کشور لبه پرتگاه غربی شدن راه می‌رود واقعا غنیمت و نعمت است. راستی جناب آقای مرتضی امین هم از طراحان گمنام و مخلص عرصه تصویرسازی کتاب کودک‌اند.

داستان زندگی امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را اگر برای کودکی می‌خواهی بخوانی این کتاب را از دست نده!

خلاصه‌ای از زندگانی حضرت رضا (ع)/ علی اکبرزاده/نشر سلسله

این کتاب به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی و فضایل امام هشتم، علی بن موسی الرضا (ع) تهیه شده و  شامل این مطالب است: ولادت، هجرت از مدینه به ایران، حدیث سلسله الذهب، شهر مرو در انتظار ورود امام رضا (ع)، دلایل دعوت مامون از امام رضا (ع)، برخی فضایل ومناقب امام رضا (ع)، شهادت علی بن موسی الرضا (ع)، معجزات  و کراماتی از امام رضا (ع)، سخنان گهربار ایشان و اشعاری در مدح امام رضا (ع) و تاریخچه بقعه مبارک.

دیگر از یک کتاب کودک چه انتظاری داری؟

کرامات الرضویه (ع)/ علی میرخلف‌زاده/  نشر مهدی‌یار

اگر لیست‌های قبلی ما را دیده باشی حتما با کتاب‌های علی میرخلف زاده آشنا شده ای. خصوصیت جالب کتاب‌های او در این است که معمولی‌ترین افراد جامعه هم می‌توانند بفهمندش.

کرامات الرضویه حکایاتی از معجزات بعد از شهادت حضرت رضاست.

شفا یافتگان از متوسلین به امام رضا (ع)/ محمد غفوری/ نشر شفا

در این مجموعه ماجرای کسانی نقل می‌شود که برای رفع مشکلات و مصائب خود به امام رضا(ع) متوسل شده‌ و حاجت روا شده‌اند. دو جلد کتاب از ماجراهای خواندنی شفاگرفتگان پنجره فولادین امید به آستان رضوی!

هرچند بامعرفت شاعری سروده باشد:

تو بنده گی چو گدایان به شرط مزد مکن

که خواجه خود روش بنده‌پروری داند

صحیفه الرضا (ع(/جواد قیومی‌اصفهانی/ دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین

یک کتاب مرجع از احادیث متنوع حضرت رضا علیه السلام. اگر کتابخانه داری و اهل مراجعه به حدیث هستی این کتاب جمع و جور عربی فارسی را داشته باش!

ترجمه جلد دوازدهم بحارالانوار/ محمدباقربن‌محمدتقی مجلسی/ مترجم: موسی خسروی نشر کتابفروشی اسلامیه

باز هم در یکی از لیست‌ها به بحار رسیدیم. کم نظیرترین دائرة المعارف شیعی در حوزه احادیث ائمه اطهار علیهم السلام. کتابی که نیازی به معرفی ندارد.

عیون اخبار الرضا علیه‌السلام/ محمدبن‌علی ابن‌بابویه/ مترجم: علی‌اکبر غفاری / نشر دار الکتب الاسلامی

"عیون اخبار الرضا (ع) "کتابی است که "محمد بن علی ابن بابویه "(311ـ 381ق)  ملقب به شیخ صدوق آن را گردآوری کرده است. این کتاب شامل مجموعه احادیث،  روایات، دعاها، و مناظرات حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که شیخ صدوق آن  را در دو جلد تدوین نموده است. اصل کتاب به زبان عربی است ولی علاوه بر آن ترجمه فارسی‌اش هم در زیرنویس آمده است. عین یعنی چشمه. عیون اخبار امام رضا چشمه‌ای است که وقتی از آبش می‌نوشی، تو را به یاد سقای با صفای صحن عتیق می‌اندازد!

هشتاد و هشت کلام از هشتمین امام حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) / حسین حائری‌کرمانی/ نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی

این هشتاد و هشت جمله زیبا به چهار زبان ترجمه شده است و به نظر می‌رسد در این ایام بهترین هدیه برای موالیان ر خارج از کشور حضرت رضا ع باشد. همان‌ها که با شنیدن نامش یا زنده شدن خاطره زیارتش اشک می‌ریزند.

قبله هفتم/ تدوین: عباس مشفق‌کاشانی/ نشر اسوه

استاد عباس کی منش متخلص مشفق کاشانی در سال 1304 در شهر کاشان به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا گرفتن فوق‌ لیسانس از دانشگاه تهران ادامه داد و مدت 37 سال در آموزش و پرورش به‌کار مشغول بود. او هم‌اکنون ریاست هیأت مدیره‌ی انجمن شاعران ایران را به‌عهده دارد.

چه زیباست که این شاعر پیشکسوت همه ذوق و هنر خود را در انتخاب مدایح و مراثی برتر شاعران خرج کرده است.

خورشید ولایت/ گرداورنده :اداره ‌کل‌ارشاداسلامی‌خراسان/  نشرجلیل

آنچه در این مجموعه گردآمده گزیده‌ای است از آثار شاعران شرکتکننده در مسابقه ادبی "خورشید ولایت "که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان برگزار گردید. این سروده‌ها در توصیف، مدح و غم امام رضا(ع) به نظم کشیده  شده است .

قرآن حکیم از منظر امام رضا (ع)/ عبدالله جوادی‌آملی/ مترجم: زینب کربلایی/نشر اسراء

در این کتاب ابتدا درباره قرآن علمی و قرآن عینی و نکات افتراق و اشتراک آن بحث شده و پس از آن شرایط و موانع معرفت قرآن بررسی می‌شود. درادامه نیز از فرق بین تدبر در قرآن و استنطاق قرآن و مباحث مربوط، سخن به میان می‌آید و به بحث ترغیب و تشویق قرآن به تحقیق، و طرد پندار و آرزو اشاره می‌شود. در پایان کتاب نیز راه‌های تشویق قرآن برای تحصیل برهان عقلی و دریافت شهود قلبی توضیح داده می‌شود . در این اثر مباحثى که به نحوى به قرآن مربوط است، تحت عنوان "روضه" بیان شده و آنچه حاوى شرایط و موانع معرفت قرآن و معارف مستفاد از قرآن از زبان حضرت ثامن الأئمّه (علیه السّلام) است، تحت عنوان "جنان" آمده است.

فضایل و سیره امام رضا (ع) عالم آل محمد در آثار حسن‌زاده آملی/ عباس عزیزی/ نشر صلاه

در این کتاب کوچک گفتار و سخنان استاد علامه حسن‌زاده آملی در باب فضایل و سیره امام رضا(ع) گرد آمده است. در این کتاب پنج فصل با این عناوین تدوین شده است" :فضایل امام رضا (ع)"،  "عبادت امام رضا (ع)"، "احتجاجات امام رضا (ع)" ،"سخنان امام رضا (ع) " و "عشق و علاقه حسن زاده به امام رضا (ع)".

کتاب "انسان در عرف عرفان" آقای حسن زاده آملی را اگر خوانده باشی، در همان ابتدایش فهمیده‌ای میزان معرفت ایشان به حضرت رضا در چه پایه‌ای است و حضرت سلطان نیز  چگونه برخی از خواص را می‌نوازد. چه گونه؟


تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی