تبیان، دستیار زندگی
کشتی ها جهت انجام تعمیرات و نگه داری، سوار و پیاده نمودن مسافر، بار و یا سوخت گیری به بندر مراجعه می کنند. یک بندر باید به راه های اصلی و همچنین راه آهن نزدیک باشد تا افراد و کلاهای آن ها بتوانند به راحتی و با سرعت جابه جا شوند و به مقصد برسند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنادر

بنادر

کشتی ها جهت انجام تعمیرات و نگه داری، سوار و پیاده نمودن مسافر، بار و یا سوخت گیری به بندر مراجعه می کنند. یک بندر باید به راه های اصلی و همچنین راه آهن نزدیک باشد تا افراد و کالاهای آن ها بتوانند به راحتی و با سرعت جابه جا شوند و به مقصد برسند.

بنادر بزرگ دنیا معمولاً مساحت بسیار زیادی دارند و همیشه تعداد زیادی کشتی در حال پهلو گرفتن و یا ترک کردن آن ها می باشد. برای مثال سالانه بیش از 35000 کشتی در بندر کشتی رانی سنگاپور تردد می کنند یعنی روزانه حدود 100 عدد کشتی! که تعداد زیادی می باشد. در شکل زیر یک بندر را مشاهده می کنید:

بنادر

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- مارینا: مارینا محل پهلو گرفتن قایق های مسابقه ای و کوچک می باشد.

2- محل ورود خودرو به داخل کشتی ها.

3- ترمینال نفتی مخصوص بارگیری نفت کش ها.

4- واحد کنترل ترافیک: در این واحد، حرکت تمامی کشتی ها به صورت دقیق توسط رادارها کنترل می شود و لذا از به وجود آمدن ترافیک و یا تصادف های احتمالی جلوگیری می گردد. رادارهای واحد کنترل ترافیک مانند سیستم های سونار کار می کنند با این تفاوت که از امواج رادیویی برای مکان یابی استفاده می کنند.

5- کشتی های حاوی کانتینر در این محل پهلو می گیرند. کانتینرهای داخل کشتی ها بوسیله جرثقیل های موجود از کشتی پیاده می شوند و در محل مناسب قرار داده می شود.

6- محل پارک هاورکرافت ها: هاورکرافت ها می توانند بر روی آب و یا خشکی حرکت نمایند، لذا از شیب های مخصوص این قسمت بالا می آیند و روی زمین مستقر می شوند.

7- برخی از بنادر محلی برای پهلو گرفتن کشتی های نظامی نیز دارند.

8- کشتی ها در این منطقه های بدون آب جهت تعمیرات و نگه داری قرار می گیرند و در انتها، آب را به درون این مناطق پمپ می کنند و سپس از پر شدن آن و بالا آمدن کشتی، آن را به درون آب هدایت می کنند.

برخی از کشتی ها برای حمل و نقل بارهای خیلی سنگین طراحی شده اند. این بارها ممکن است شامل سایر کشتی ها نیز می شود. یک نوع از این کشتی ها برای بارگیری به زیر آب می رود، سپس به زیر کشتی مورد نظر رفته و به بالا می آید. با این روش، بار به راحتی روی آن سوار می گردد. مراحل عملکرد این کشتی ها را در شکل زیر مشاهده می کنید. مرحله اول حالت عادی کشتی را نشان می دهد. در مرحله دوم کشتی به داخل آب فرو می رود و بار بر بالای آن روی آب قرار می گیرد و در مرحله سوم کشتی باربر از آب بیرون می آید و بار را بر خود سوار می کند.

بنادر
بنادر
بنادر

بندر روتردام بزرگ ترین بندر دنیا می باشد. ساخت این بندر در سال 1958 شروع شده و امروزه طول اسکله آن بیش از 100 کیلومتر می باشد و انواع مختلف کشتی ها می توانند در آن پهلو بگیرند. این بندر هر ساله حدود 300,000,000,000 کالا را جابه جا می کند که شامل زغال و نفت نیز می شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی