تبیان، دستیار زندگی
بارش کم در 100 روز اخیر سال آبی باعث نگرانی در مورد کمبود منابع آبی شده است.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران آب جدی است

کم آبی

بخش اقتصاد- مجید نامجو وزیر نیرو در یکصد و نهمین نشست هفتگی شورای آب وزارت نیرو با اشاره به وضعیت خشکسالی ها و کاهش شدید بارش‌ها در کشور را بسیار بحرانی عنوان کرد و گفت: مدیریت منابع آب باید بر اساس بدبینانه ‌ترین شکل آن تدوین و برنامه‌ریزی شود.

نامجو همچنین افزود: نشست‌های تخصصی و کمیته‌های فنی و کارشناسی در این زمینه باید با حساسیت و به صورت منظم تشکیل و وضعیت آب کشور را رصد کنند.

وی از مدیران بخش‌های آب و برق با توجه به فرارسیدن فصل بودجه کل کشور، گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مناسبی را صورت دهند.

اما چرا وزیر نیرو به این شکل بر وجود معضل کم آبی تاکید دارد؟

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بارش‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش قابل توجه 82 درصدی را نشان می ‌دهد. كاهش بارش‌ها در سال جاری به گفته مقامات وزارت نیرو سبب كاهش زمین‌های زیر كشت در برخی از استان‌ها شده است.

هر چند مقامات وزارت نیرو اعلام كرده‌اند علیرغم كاهش قابل توجه بارش‌ها مشكلی در تامین آب شرب كشور وجود ندارد اما پیش‌بینی می‌شود با تداوم این وضعیت آب شرب شهرهای مشكل دار و در معرض خطر كم آبی نیز با بحران تامین روبرو شوند.

آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت نیرو نشان می ‌دهد حجم بارش‌های كشور از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته به 18 میلی متر بوده است. حجم بارندگی‌های كل كشور در هفته گذشته با افزایش یک میلی متری در مقایسه با هفته پیش از آن 18 میلی متر به ثبت رسید. این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و دوره مشابه درازمدت 42 ساله به ترتیب 82 و هفتاد و شش درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، در هفته گذشته بیشترین بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه با چهار میلی متر اتفاق افتاد و حجم بارش‌های این حوضه را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 19 میلی متر رساند.

حجم بارش‌ها در حوضه خلیج فارس نیز با یک میلی متر افزایش در مقایسه با هفته پیش از آن 23 میلی متر گزارش شد که این میزان در مقایسه با زمان مشابه پارسال 87 درصد کمتر بوده است.

تصفیه آب

همچنین در هفته گذشته حوضه آبریز دریای خزر بدون تغییر نسبت به هفته پیش از آن 61 میلی متر بارش را به خود اختصاص داده است. حوضه مرکزی و سرخس نیز بدون بارش باران به ترتیب حجم بارش هشت و 11 میلی متر را ثبت کردند. مچنین حوضه مرزهای شرقی از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون شاهد هیچ بارشی نبوده است.

سوال اساسی این است که چه باید کرد؟

پاسخ چیزی جز مصرف بهینه و جلوگیری از اسراف نیست. به این منظور طرحی با عنوان طرح ملی دانش آموزی نجات آب ارائه شده است. به گزارش خبرگزاری کار، علیرضا الماسوندی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشستی با رییسان و معاونان آموزش متوسطه سازمان‌های آموزش و پرورش سراسر کشور، گفت: آموزش راهکارهای مصرف بهینه و اشاعه فرهنگ صحیح مصرف آب و نشان دادن قبح تخلفات آبی، از جمله اهداف طرح ملی دانش آموزی نجات آب است.

الماسوندی سپس با ارایه گزارشی از منابع و مصارف آب در کشور، گفت: منابع آب تجدید شونده در ایران حدود  25 درصد متوسط جهانی آن است و از 411 میلیارد مترمکعب آب موجود در کشور، 130 میلیارد مترمکعب آن تجدید شونده است.

وی اضافه کرد: سرانه آب کشور از 14هزار مترمکعب در ابتدای قرن حاضر، به حدود 1800 مترمکعب در شرایط کنونی رسیده است و با ادامه این وضعیت، پیش بینی می‌شود در سال 1410 شمسی به 1360مترمکعب برای هر نفر برسد که به معنای قرار گرفتن کشور در مرحله تنش آبی خواهد بود.

وی گفت: میزان بارندگی کشور ما حدود یک سوم متوسط جهانی آن است یعنی متوسط جهانی بارندگی 880 میلی متر و متوسط بارندگی در ایران 240 میلی متر است.

وی عمده اسراف منابع آب را در دو بخش سرانه خانگی و مصارف کشاورزی دانست و افزود: مصرف ایرانیان در بخش شرب خانگی، دو برابر متوسط جهانی است و در بخش کشاورزی نیز بازدهی آب مصرف شده، خیلی پایین است.

وی گفت: سرانه مصرف آب مستقیم و غیرمستقیم که به آن "آبرانه " گفته می‌شود، در ایران به ازای هر نفر 4450 لیتر است در حالی که سرانه جهانی آن به طور متوسط 3400 لیتر است و به عبارتی، ما حدود 1050 لیتر نسبت به متوسط سرانه آبرانه جهانی افزایش مصرف داریم که باید هم در ارتباط با مصارف خانگی و صنعتی و هم مصارف کشاورزی، الگوی مصرف را اصلاح کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان بار دیگر بر نقش بی بدیل معلمان و دانش آموزان در حفاظت از منابع آب کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت آنان در اجرای موثر و هدفمند این طرح شد.

نتیجه اینکه ما در یک کشور خشک و نیمه خشک زندگی میکنیم و همواره با مشکل کم آبی روبرو هستیم. در سال جاری خشکسالی هم به این مشکلات دام میزند و چاره ای نیست جز رعایت اصول مصرف بهینه.

خبرهای مختلف از خبرگزاری کار

فرآوری : حمیدی فر