تبیان، دستیار زندگی
اگر یک شب از پشت تلسکوپتان به ماه نگاه کنید و متوجه شوید که یکی از مصنوعات ساخته شده تسوط بشر بر روی آن قرار گرفته است چه حسی خواهید داشت!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستگاه فضایی بر روی ماه

اگر یک شب از پشت تلسکوپتان به ماه نگاه کنید و متوجه شوید که یکی از مصنوعات ساخته شده تسوط بشر بر روی آن قرار گرفته است چه حسی خواهید داشت!

ایستگاه فضایی بر روی ماه

یک منجم فرانسوی به نام Theirry Legault موفق شد هنگام گذر ایستگاه فضایی بین المللی از مقابل ماه تصویری  مناسب با جزییات دقیق از این اتفاق تهیه کند. مدت زمان گذر ایستگاه از مقابل ماه با توجه به سرعت 7.5 کیلومتر بر ثانیه  ای آن تنها 0.55 ثانیه بوده است.  وی این عکس را در روز 20 دسامبر و در ساعت 21:34 به وقت جهانی گرفته است. همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید به نظر می رسد که ایستگاه فضایی بین المللی بر روی ماه فرود آمده است و آنجا ساکن شده است!

ایستگاه فضایی بر روی ماه

یکی از علایق منجمین آماتوری که عکاسی نجومی نیز می کنند این است که از مصنوعات دست بشر در فضای خارج از جو زمین تصاویر زیبا و منحصر به فردی تهیه کنند. گذر ایستگاه بین المللی فضایی از رو به روی خورشید یا ماه، گذر شاتل های فضایی از مقابل خورشید، قرار گرفتن ایستگاه فضایی و شاتل ها در کنار هم، دنبال کردن مسیر ماهواره در آسمان و ... همگی مواردی هستند که سوژه های مناسبی برای عکاسان به حساب می آیند. آن‌چه کمک می‌کند ساختار ایستگاه بین المللی فضایی را حتی با دوربین دوچشمی ساده‌ای تشخیص داد، سلول‌های خورشیدی بسیار وسیع آن است که طول این ایستگاه را از 100 متر بیشتر کرده است.

تصویر زیر شاتل آتلانتیس و ایستگاه فضایی را در مقابل خورشید در تاریخ 16 ماه می سال 2010 نشان می دهد.

ایستگاه فضایی بر روی ماه

ساخت ایستگاه بین المللی فضایی از سال 1998 آغاز شده و انتظار می رفت در سال 2003 به اتمام برسد اما تاخیرها و تعلیقهای مداوم باعث شد تاریخ تکمیل این آزمایشگاه بزرگ فضایی تا سال 2011  امتداد پیدا کند. البته ایستگاه بین المللی پایان تلخی خواهد داشت و با همه هزینه ها و تلاشهایی که برای تکمیل آن صورت گرفته است در اوایل سال 2016 میلادی از مدار خارج شده و در جایی از اقیانوس اطلس برای همیشه مدفون می شود زیرا در حال حاضر ناسا هیچ برنامه سرمایه گذاری طولانی مدتی برای ادامه فعالیت ایستگاه بین المللی فضایی تا بعد از سال 2015 ندارد.

ایستگاه بین المللی گامی موثر و مهم در ایجاد مراکز فضایی خارج از جو زمین به حساب می آید. ایجاد این مراکز فضایی و بحث قابل سکونت ساختن سایر سیارات یا اقمار منظومه شمسی وقتی با اهمیت می شود که بدانیم دانشمندان اعلام کرده اند اگر همین گونه پیش برویم نیمی از زمین تا 300 سال دیگر غیرقابل سکونت می شود.

ایستگاه فضایی بر روی ماه

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر