تبیان، دستیار زندگی
موفقیت انسان در این تعامل در گرو رشد اجتماعی است. مهم‌ترین مولفه رشد اجتماعی، رشد سیاسی است که در مجموعه‌ای از آگاهی‌ها، توانمندی‌های ذهنی، روحیات و رفتارها، متجلی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه شخصیت جامعی داشته باشیم؟

قسمت دوم

چگونه شخصیت جامعی داشته باشیم؟ 2

قسمت اول این مطلب را در اینجا ببینید.

به دنبال مقاله و مبحث گذشته، ابعاد دیگری که برای تنومند شدن شخصیت یک طلبه نیاز است، در این جا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. بخشی ازاین ابعاد متناسب روح و گروه دیگری از آنها متناسب جسم است و همه آنها در مسیر تعالی و پیشرفت و پرورش یک شخصیت کامل، استفاده می‌شود.

این مطالب از کتاب آقای محمد عالم نوری زاده برگرفته شده است.

2 ـ بعد علمی

رشد شخصیت ما در هر یک از ابعاد شش‏گانه در گرو به‏دست آوردن آگاهی‏هایی است. این آگاهی‏ها باید به‏مرور زمان در ذهن ما حضور یابد و پس از آن به دایره عمل نفوذ کند و به کار گرفته شود. در میان همه این آگاهی‏ها شاید مهمترین‌ها این امور باشد.

* آشنایی با محتوای دین در دوره تحصیل

* ارتباط مستمر با قرآن

* ارتباط مستمر با احادیث

* مطالعه آثار اندیشمندان اسلامی

موفقیت انسان در این تعامل در گرو رشد اجتماعی است. مهم‌ترین مولفه رشد اجتماعی، رشد سیاسی است که در مجموعه‌ای از آگاهی‌ها، توانمندی‌های ذهنی، روحیات و رفتارها، متجلی می‌شود.

3 ـ بعد جسمی

حفظ تندرستی و نشاط جسمی، لازمه حرکت به سوی کمال است. به این منظور اهتمام به ورزش، استراحت کافی، تغذیه مناسب و حفظ بهداشت، ضروری است. طلبه باید برای انجام این وظیفه ضروری، آگاهی‏های لازم را در هر مورد کسب کند و پس از آن به کار گیرد.

4 ـ بعد اجتماعی

ارتباط با اجتماع ضرورت زندگی انسان است. در این ارتباط هم جامعه بر انسان اثر می‏گذارد و هم فرد فردِ انسان‌ها ـ به اندازه ابعاد وجودی خود ـ بر جامعه.

موفقیت انسان در این تعامل در گرو رشد اجتماعی است. مهم‌ترین مولفه رشد اجتماعی، رشد سیاسی است که در مجموعه‌ای از آگاهی‌ها، توانمندی‌های ذهنی، روحیات و رفتارها، متجلی می‌شود. کسب هوشمندی سیاسی، قدرت تجزیه و تحلیل، زمان‌شناسی، آشنایی با نظام‌ها و نهادهای اجتماعی کلان و نیز تحولات عمده جهانی قدر متیقن وظایف ما در این بعد است.

5 ـ بعد هنری

وجود ذائقة جوشان و حس سرشار هنری که نشان از توازن و انسجام روحی دارد، موجب بهره‏مندی شخص از مظاهر زیبایی و نوعی نشاط و انبساط خاطر می‏گردد. علاوه بر این بهرة شخصی از جلوه‏های هنر، فوران ذوق و سلیقه و نیز قدرت خلاقیت هنری از دارایی‏های ارزش‏مند یک طلبه است که در قلم و بیان او سرازیر می‏گردد و آثار علمی او را جان بخشیده و به جریان می‏اندازد. لذا تقویت لطافت روحی و ظرافت هنری تا اندازة ممکن در دستور کار او قرار می‏گیرد.


منبع:

برگرفته از کتاب محمد عالم نوری زاده

 محمد حسین امین - گروه حوزه علمیه تبیان