تبیان، دستیار زندگی
ممکن است در این کار اشاره‌ای به فضای انتخاباتی داشته باشیم ولی اخباری که تا به حال درباره این مقوله منتشر شده و کاراکترهای داستان را با شخصیت‌های انتخابات سال گذشته مقایسه می‌کنند، کاملا اشتباه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ کس به اخراجی ها نه نمی گوید !

مسعود ده نمکی

ده‌نمکی: برای بازی در "اخراجی‌ها" هیچ‌کس به من نه نمی‌گوید

ممکن است در این کار اشاره‌ای به فضای انتخاباتی داشته باشیم ولی اخباری که تا به حال درباره این مقوله منتشر شده و کاراکترهای داستان را با شخصیت‌های انتخابات سال گذشته مقایسه می‌کنند، کاملا اشتباه است.

شبکه ایران-سمیرا جعفری: مثل همیشه چندان دل و حوصله گفت‌و‌گو ندارد ولی بالاخره با اصرار ما مجاب به گفت‌و‌گو می‌شود. مسعود ده‌نمکی خالق مستندهای "فقر و فحشا" و "کدام استقلال کدام پیروزی" که با ساخت این دو اثر در سال‌های85- 83 حسابی جنجال به پا کرد. سال 86 خبرهایی از ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش داد. "اخراجی‌ها" که با گلچینی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون با پرداختی متفاوت به مقوله جنگ و دفاع مقدس همه را شوکه کرد و واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت، با فروش یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در تهران و 1میلیارد تومان در شهرستان‌ها به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران تبدیل شد. این استقبال ده‌نمکی و عوامل اخراجی را بر‌آن داشت هر چه سریعتر ساخت "اخراجی‌های 2" را آغاز کند که این‌بار نه‌تنها به باشگاه میلیاردی‌ها پیوست بلکه عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را نیز از آن خود کرد. پس از اکران "اخراجی‌های2" که ده‌نمکی خبر از ساخت سری سوم این سینمایی را داد، همه منتظر بودند تا بینند این‌بار کدام بخش از جنگ قرار است دستمایه‌ کار وی شود. ولی با ساخت سریال نوروزی "دارا و ندار" توسط این کارگردان، این انتظار طولانی شد تا این‌که دهم آذر ماه آغازی شد بر روایت سومین قسمت از این تریلوژی و اخراجی‌ها در محیطی شهری.

جنگ تمام شده و قطار زمان حرکت کرده و این آدم‌ها که در آن زمان در جنگ حضور داشتند، سوار براین قطار شده‌اند و ما می‌بینیم که هر کدام از این آدم‌ها دستخوش چه تغییراتی شده‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند.

تغییر آدم‌ها بعد از جنگ

ده‌نمکی درباره طرح اولیه "اخراجی‌های 3"می‌گوید: اخراجی‌ها قصه آدم‌های جنگ است و به نوعی در بستر زمان قرار می‌گیرد. هدف "اخراجی‌های 1" نشان دادن آدم‌های متفاوت درون جنگ بود و این‌که آدم‌ها در برخی شرایط دستخوش چه تغییراتی می‌شوند. در "اخراجی‌های 2" بحث اسارت و همین‌طور هجو دشمن در دستور کارمان بود و در نهایت ایجاد روحیه وحدت در میان مردم؛ اما "اخراجی‌های3" به شرایط بعد از جنگ برمی‌گردد. جنگ تمام شده و قطار زمان حرکت کرده و این آدم‌ها که در آن زمان در جنگ حضور داشتند، سوار براین قطار شده‌اند و ما می‌بینیم که هر کدام از این آدم‌ها دستخوش چه تغییراتی شده‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند.

آنهایی که نمی‌خواستند "اخراجی‌های 3" ساخته شود

خالق سه‌گانه "اخراجی‌ها" با بیان این موضوع که طرح اولیه این مجموعه به زمان حال بر می‌گشت، ادامه داد: در ابتدا  قرار بود داستان "اخراجی‌های 1" با زمان حال شروع شود و در ادامه جبهه را در فلش بک‌ها ببینیم ولی به دلیل طولانی شدن زمان فیلم از این کار منصرف شدیم به همین خاطر بعد از "اخراجی‌های 2" تصمیم گرفتیم سری سوم آن را با همان طرح اولیه جلوی دوربین ببریم. البته بعد از اکران "اخراجی‌های1" کسانی که نمی‌خواستند سومین فیلم آن ساخته شود، قسمت‌هایی از سکانس‌های ضبط شده‌ای که در فیلم کار نشده بود را در قالب سی دی در سطح کشور پخش کردند.

دعوت مردم به اتحاد

ده‌نمکی در ادامه خاطرنشان کرد: "اخراجی‌های 3" قصد دارد مردم را به همرنگی و اتحاد دعوت کند و در این راستا شوخی‌هایی با سیاست‌مدارانی می‌کند که در انتخابات دست به هر کاری می‌زنند و در کنار آنها افرادی ساده‌انگار هم وجود دارند؛ البته این قسمت تنها یکی از داستان‌های "اخراجی‌های 3"را در بر می‌گیرد چون فیلم سوم از این مجموعه از سه داستان تشکیل شده است که به موازات یکدیگر پیش می‌روند و دو داستان دیگر به "اخراجی‌های‌3" بر می‌گردد و برخی از شخصیت‌ها از آن دوران در اینجا حضور دارند.

ما تمام سعی خود را می‌کنیم که کار برای شرکت در جشنواره آماده شود ولی کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم. به مخاطبان "اخراجی‌های 3" هم پیشنهاد می‌کنم با پیش‌زمینه حاصل از اخبار حاشیه‌ای، به دیدن فیلم نروند چون این حواشی مخاطب را از خط اصلی داستان منحرف می‌کند.

سیاستمداران خودشان را در  این فیلم می‌بینند

وی درباره اینکه داستان "اخراجی‌های3" تا چه اندازه به اتفاقات و شخصیت‌های انتخابات سال گذشته بر می‌گردد، گفت: ممکن است در این کار اشاره‌ای به فضای انتخاباتی داشته باشیم ولی اخباری که تا به حال درباره این مقوله منتشر شده و کاراکترهای داستان را با شخصیت‌های انتخابات سال گذشته مقایسه می‌کنند، کاملا اشتباه است. البته ممکن است بسیاری از رجال سیاسی خودشان را به گونه‌ای در این فیلم ببینند چون این فیلم واقعیت‌های ملموس سیاسی جامعه است.

کسی به من "نه" نمی‌گوید

ده‌نمکی درباره استفاده از بازیگرانی که در اخراجی‌های 1 و 2 با آنها کار کرده بود، گفت‌‌‌‌‌‌‌: تعدادی از شخصیت‌ها از اخراجی‌های 1و 2 با ما همراه هستند به همین خاطر از همان بازیگران استفاده کرده‌ایم ولی در این بین تعدادی بازیگر هستند که به تناسب شخصیت‌ها برای اولین بار در اخراجی‌ها حضور پیدا می‌کنند مانند آقای رویگری، بهنوش بختیاری و... .

وی در خصوص اخباری که حکایت از عدم تمایل برخی بازیگران به همکاری با وی در "اخراجی‌های3" حکایت داشتند، گفت: هیچ کس به من نه نمی‌گوید و تا به امروز از هر کسی دعوت کرده‌ام به گروه پیوسته است.

مردم در انتظارند

این کارگردان درباره سکانس‌هایی که مربوط به هواداران کاندیدای انتخاباتی است، توضیح داد: ما روزهای سختی را برای ضبط این سکانس‌ها پیش رو داشتیم چون در کنار بازیگران و هنروران مردم هم به این صحنه‌ها اضافه می‌شدند و این مسأله جدای از سختی کار، امیدوارکننده بود چون همکاری و انتظار مردم را برای ساخته شدن این اثر نشان می‌داد.

پیشنهادم به مخاطبان

ده‌نمکی در پایان ضمن اشاره به تلاش گروه برای حضور در جشنواره فیلم فجر، پیشنهادی هم برای طرفداران "اخراجی‌ها" و مخاطبان داشت: ما تمام سعی خود را می‌کنیم که کار برای شرکت در جشنواره آماده شود ولی کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم. به مخاطبان "اخراجی‌های 3" هم پیشنهاد می‌کنم با پیش‌زمینه حاصل از اخبار حاشیه‌ای، به دیدن فیلم نروند چون این حواشی مخاطب را از خط اصلی داستان منحرف می‌کند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی