تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل موزه گردی های مفرح و جالب هستید پیشنهاد می کنیم یکی از همین روزها سری به موزه تاریخ طبیعی در مجموعه دار آباد بزنید و از حیوانات تاكسیدرمی شده این موزه بازدید کنید. موزه ای که غنی ترین مجموعه تاریخ طبیعی ایران به شمار می رود و می تواند شگفت انگیزتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سافاری در شمال تهران!

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش


اگر اهل موزه گردی های مفرح و جالب هستید پیشنهاد می کنیم یکی از همین روزها سری به موزه تاریخ طبیعی در مجموعه دار آباد بزنید و از حیوانات تاكسیدرمی شده این موزه بازدید کنید. موزه ای که غنی ترین مجموعه تاریخ طبیعی ایران به شمار می رود و می تواند شگفت انگیزترین نمونه های کمیاب جانوری را از سراسر دنیا برای شما نمایش دهد!


موزه تاریخ طبیعی تهران در شهریور ماه سال 1372 افتتاح شد. در کاخی که در دوره پهلوی به شمس پهلوی تعلق داشت و برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت. این کاخ 2500متری بعد از انقلاب، با تغییراتی برای استفاده عموم به موزه‌ای با محوریت طبیعت ایران تبدیل شد.

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش

این موزه هزاران گونه از پستاندارن، پرندگان، آب زیان، خزندگان و حشرات تاکسیدرمی شده یا زنده را برای شما نمایش می دهد. آن هم در دو طبقه مجزا و در سالن هایی که به قاره های مختلف جهان تعلق دارند. به این ترتیب گشت و گذار در این موزه می تواند شما را به یک سفر جهانگردی ببرد تا حیات وحش کشورهای دیگر را بی واسطه تماشا کنید. یک سافاری تمام عیار!

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش

آبزیان، پرندگان و پستان‌داران ایرانی، اروپایی، آسیایی، افریقایی و امریکای شمالی، سالن آبزیان و خزندگان (زنده و تاکسیدرمی شده)، قفس‌های گربه‌سانان بزرگ زنده، سالن پرندگان و قفس‌های پرندگان و پستانداران کوچک هر کدام در بخشی از سالن های این موزه محبوس هستند.

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش

اگر گذارتان به موزه تاریخ طبیعی ایران بیفتد، می توانید از بخش زمین‌شناسی که در آن ویژگی‌دوران های مختلف زمین‌شناسی با دیدگاه محیط زیست جانوری و گیاهی به همراه صدها نمونه از سنگها، کانی‌ها و سنگواره‌های ایران، به نمایش گذاشته شده‌است، دیدن کنید.

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش

سالن پروانه‌ها با نمونه‌هایی از انواع پروانه‌ها، عنکبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها بخش دیگری از این موزه است و از همه جالب تر، کارگاه تاکسیدرمی است که موزه گردی تان بدون تماشای آن کامل نمی شود! در این کارگاه ضمن تاکسیدرمی نمونه‌ها زیر نظر استاد بین‌المللی این فن، چگونگی حفظ و نگه‌داری نمونه‌های موجودات هم قابل دیدن است.

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش

موزه تاریخ طبیعی همچنین بخش‌هایی برای نگهداری جانوران زنده  در همه گروه های پرندگان،خزندگان و دوزیستی‌ها، آبزیان،پستانداران بخصوص گربه‌سانان بزرگ دارد و در بخش غیر زنده آن شما می توانید با انواع کم‌یابی از پوست ببر مازندران که منقرض شده و دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران در حال انقراض، یعنی گور ایرانی و یوزپلنگ آسیایی دیدن کنید.

موزه تاریخ طبیعی، موزه حیات وحش

برای بازدید از این موزه کافیست یکی از روزهای غیر تعطیل هفته، به ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه بروید و گنجینه تاریخ طبیعی ایران را در خیابان موزه ببینید. مقابل در ورودی، دایناسور گیاهخواری از دوران ژوراسیک که مجسمه آن در سال 80 توسط هنرمندان یزدی ساخته شد، ورود شما را به موزه خوش آمد می گوید!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی