تبیان، دستیار زندگی
یک فرد وقتی صبح از خانه بیرون می‌رود و شب بازمی‌گردد، فقط می‌تواند بخوابد. مناسبات و برقراری روابط و گفتگو و آن چیزی که هم اصل زندگی اجتماعی و هم نیاز انسانی است، بیرون از خانه و با دیگری اتفاق می‌افتد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باشید ، خوابگاهی نشوید!

خانواده

تعامل در خانواده ، توجه به گفتگو و همنشینی خانوادگی ، ارتباطات گسترده چشمی و کلامی کارکرد بسیار مهمی در جامعه پذیری فرد از سویی و استحکام درونی وی دارد .در عین حال این مسئله بر استحاکم خانواده هم تاثیر می گذارد.

یکی از مؤلفه‌‌هایی که در قدیم امکان انسجام خانواده را ممکن می‌ساخت و همانندسازی برای بچه‌ها انجام می‌داد، سر یک سفره نشستن بود. همین که اعضای خانواده با هم غذا می‌خوردند و صحبت می‌کردند، موجب همدلی و وحدت بیشتر می‌شد. نه تنها این روابط امروز وجود ندارد، بلکه برقراری ارتباطات و مناسبات انسانی در بیرون از خانه شکل می‌گیرد.

فواید این‌كه همه افراد خانواده دور یك میز یا دور یك سفره جمع شوند و با هم غذا بخورند، حتی از تغذیه سالم هم فراتر است. این كار كیفیت بودن افراد خانواده در كنار هم را بیشتر و به تحكیم و تقویت روابط خانوادگی كمك می‌كند.

یکی از مشکلات جامعه این است که خانه به خوابگاه تبدیل شده است. مناسبات و روابط انسانی بیرون از خانه صورت می‌پذیرد.

بعضی والدین بیشتر از این‌كه به نحوه و چگونگی غذاخوردن فرزندانشان توجه كنند، به ارزش و مقدار غذا توجه می‌كنند؛ غافل از این‌كه بچه‌ها به احساس و فضای مثبت غذاخوردن با خانواده نیاز دارند و سبك و نحوه غذاخوردن به اندازه ارزش غذایی آنچه می‌خوریم، اهمیت دارد.

خانواده

احساس لذت و رضایت، شادابی و نشاط، تغذیه سالم و وزن متناسب، یاد گرفتن آداب غذا خوردن، گفتگو درباره اتفاقات و اطلاع از برنامه‌های روزانه تك‌تك افراد خانواده همه از فواید غذاخوردن افراد خانواده دور یك میز است.

غذاخوردن افراد خانواده در كنار هم برای همه افراد خانواده لذتبخش و مفید است، اما این لحظات در ذهن بچه‌ها خیلی زیبا و به‌یادماندنی‌تر است.اما این روزها به دلیل مشغله ی زیاد ، هر کدام از اعضا در زمانی غذا می خورند.رفتن به فست فود ها ،خوردن غذا مقابل تلویزیون ،دیر آمدن به منزل و عوامل اینچنینی باعث شده است این فرصت کوتاه برای دور هم جمع شدن هم از بین برود.

یک فرد وقتی صبح از خانه بیرون می‌رود و شب بازمی‌گردد، فقط می‌تواند بخوابد. مناسبات و برقراری روابط و گفتگو و آن چیزی که هم اصل زندگی اجتماعی و هم نیاز انسانی است، بیرون از خانه و با دیگری اتفاق می‌افتد. کم‌کم به سمتی می‌رویم که با اعضای خانواده‌مان احساس بیگانگی می‌کنیم و با بیگانه احساس خویشاوندی داریم.

کم‌کم به سمتی می‌رویم که با اعضای خانواده‌مان احساس بیگانگی می‌کنیم و با بیگانه احساس خویشاوندی داریم.

آرام آرام به سمتی می‌رویم که بسیاری از کارکردهای خانواده، یعنی نیاز آدمی به تأمین مناسبات صمیمانه از دست می‌رود و دیگر برای برقراری روابط صمیمانه با خانواده فرصتی وجود ندارد. این فرصت توسط روزنامه، تلویزیون و اینترنت گرفته شده است. هر کس برای خودش زندگی می‌کند. حذف مناسبات صمیمانه، افزایش بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی آشکارترین پیامد این واقعه به شمار می‌آید. وقتی انسان کسی را دوست دارد و با او حرف می‌زند، نه فقط تعادل شخصیتی پیدا می‌کند ، بلکه از لحاظ روانی نیز تخلیه می‌شود و اضطراب‌هایش را بیرون می‌ریزد. آرام‌تر می‌خوابد و انرژی‌اش برای کار بیشتر است.

تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی، اگر درست و به آرامی صورت نگیرد سبب تغییر کارکردهای خانواده خواهد شد،

مانند پذیرش ارضای نیازهای جنسی در خارج از چارچوب خانواده، کم رنگ شدن وظیفه مرد در حمایت از همسر، ضعف کنترل و نظارت خانواده بر فرزندان و نادیده گرفتن تفاوت‌های جنسیتی در پذیرش نقش‌ها. که همه ی این عوامل خود باعث زیاد تر شدن تنش های فردی و اجتماعی می شوند.

خانواده بهترین محل برقراری روابط و مناسبات صمیمانه است. انسان نیاز دارد با کسانی زندگی کند که واقعاً دوستشان دارد. تنها نهادی که می‌تواند به بهترین وجه و بهتر از بقیه ساختارهای اجتماعی، این کارکرد را داشته باشد، خانواده است.

نمی توان مقابل تغییرات ایستاد و زندگی امروز بدون تکنولوژی غیر ممکن است اما می توان ارزش های فرهنگی را حفظ کرد. و با استفاده ی صحیح از تکنولوژی از آن کمک گرفت در جهت زندگی آرام تر در کنار آن هایی که دوستشان داریم.

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان - فرآوری : ندا داودی

منابع : مجله حورا- سایت جهان - کتاب : تقویت نظام خانواده

شما می توانید کتاب «کارکردهای خانواده از منظر اسلام و فیمینیسم »را در کتابخانه تبیان مطالعه بفرمائید.

مقالات مرتبط :

نهاد خانواده

وقتی خانواده جهانی می شود

نقش خانواده در بهداشت روانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.