تبیان، دستیار زندگی
تمامی قایق ها غیر از قایق های بادبانی برای حرکت نمودن بر روی سطح آب به موتور نیاز دارند. درصد کوچکی از قایق های بزرگ از واتر جت و درصد کوچکی نیز از موتورهایی با منبع انرژی هسته ای استفاده می کنند ولی اکثر قایق ها از موتورهای دیزل یا موتورهای توربین گاز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتاق موتور

اتاق موتور

تمامی قایق ها غیر از قایق های بادبانی برای حرکت نمودن روی سطح آب به موتور نیاز دارند. درصد کوچکی از قایق های بزرگ از واتر جت و درصد کوچکی نیز از موتورهایی با منبع انرژی هسته ای استفاده می کنند ولی اکثر قایق ها از موتورهای دیزل یا موتورهای توربین گاز و یا از ترکیب این دو موتور برای حرکت کردن استفاده می کنند.

موتورهای دیزل درون کشتی ها جاسازی می شوند و مشابه موتور لوکوموتیوها و کامیون ها می باشند ولی ابعاد بزرگ تری داشته و توان بیش تری تولید می کنند.

توربین های گازی نسبت به وزن خود نسبت به سایر انواع موتورها قدرت بیش تری تولید می کنند و لذا در صورت استفاده از توربین گاز، کشتی قادر خواهد بود تعداد بیش تری خدمه و مسافر حمل نماید. توربین های گاز طرز کاری مشابه موتورهای جت دارند.

هوا پس از ورود به یک توربین گاز فشرده می شود و در محفظه احتراق، سوخت با هوا مخلوط می شود. این مخلوط سپس آتش می گیرد و گازهای حاصل از احتراق پس از خروج از محفظه احتراق پره های توربین موتور را که به کمپرسور ورودی متصل می باشد به چرخش درخواهد آورد. در شکل زیر یک توربین گاز را مشاهده می کنید:

اتاق موتور

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- ورودی هوا

2- کمپرسور هوا

3- محفظه احتراق

4- گازهای خروجی

5- شافت توربین- خروجی موتور

6- گازهای حاصل از احتراق که پره های توربین را به چرخش درمی آورند

7- محفظه احتراق

8- ورودی توربین

پس از آشنا شدن با توربین گاز، اتاق موتور کشتی را به شما معرفی می کنیم.

شکل زیر اتاق موتور یک کشتی را نشان می دهد.

اتاق موتور

نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- ورودی هوا: در این نقطه هوا توسط پره های کمپرسور مکیده می شود و به داخل موتور راه می یابد.

2- محفظه احتراق: در این محل سوخت پس از مخلوط شدن با هوا آتش می گیرد و گاز حاصله از احتراق پره های توربین های قدرت را به چرخش درخواهند آورد. گازهای احتراق پس از خروج از توربین از دودکش کشتی خارج می شوند.

3- گیربکس: توربین های قدرت با سرعت بالایی می چرخند لذا با استفاده از یک گیربکس (مشابه گیربکس خودروها) سرعت چرخش شافت توربین پیش از انتقال به ملخ ها کاهش و قدرت آن افزایش می یابد.

4- شافت خروجی از موتور از داخل بدنه عبور نموده و به ملخ ها متصل می شود. چون چگالی آب از هوا بیش تر است، شافت کشتی ها نیز نسبت به هواپیماها قطر بسیار زیادتری دارد.

5- ملخ

6- سکان

اکثر کشتی های جنگی به وسیله موتورهای توربین گاز حرکت می کنند. کشتی نشان داده شده در شکل فوق یک کشتی جنگی با سایز متوسط می باشد که حدود 5000 تن وزن دارد و برای حرکت دادن آن تنها به یک یا دو عدد توربین گاز نیاز داریم.

تعداد کمی از کشتی ها و زیردریایی های بسیار بزرگ نظامی برای حرکت از انرژی هسته ای استفاده می کنند. مزیت این کشتی ها این است که می توانند بدون نیاز به سوخت گیری برای چند ماه حرکت نمایند. در این کشتی ها سوخت هسته ای تولید حرارت می کند و این حرارت باعث بخار شدن آب شده و بخار آب توربینی را به چرخش درمی آورد که قدرت مورد نیاز کشتی را تأمین می نماید.

اتاق موتور

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی