تبیان، دستیار زندگی
شما بهتر از هرکس دیگری فرزندتان را می‌شناسید و تنها کسی هستید که می‌تواند بهترین اسباب بازی را برای او انتخاب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان


شما بهتر از هرکس دیگری فرزندتان را می‌شناسید و تنها کسی هستید که می‌تواند بهترین اسباب بازی را برای او انتخاب کند. اما برخی از والدین فقط اسباب بازی‌های به ظاهر شگفت انگیز را برای فرزندشان می‌خرند که کار اشتباهی است، زیرا کودکان به برخی از چنین اسباب بازی‌هایی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.


اسباب بازی

آیا کودکی خودتان را به یاد می‌آورید؟ در آن زمان سرگرمی اصلی شما چه بود؟ مطمئنا کارکردن نبود! شما در آن زمان تنها به بازی کردن می‌پرداختید و هیچ گونه نگرانی نداشتید. شما در کودکی به اسباب بازی نیاز داشتید و والدینتان آن‌ها را برای‌ شما می‌خریدند. آن‌ها باید اسباب بازی‌های مناسب را انتخاب می‌کردند که البته کار آسانی نبود. اکنون شما خودتان دارای فرزند شده‌اید و باید برای او به دنبال اسباب بازی مناسب بگردید.

بهترین اسباب بازی

برای یافتن اسباب بازی مناسب باید شخصیت کودکان را به دقت در نظر بگیرید.

سن کودک

سن کودک در انتخاب اسباب بازی برای او اهمیت زیادی دارد. اگر یك اسباب بازی‌ بخرید که مناسب کودکان بزرگ‌تر از سن فرزندتان باشد، او ممکن است به خودش صدمه بزند. کارخانه‌های تولید اسباب بازی تلاش می‌کنند تا حد امکان محصولات بی خطری تولید کنند، ولی شما هم باید مراقب باشید.

از سوی دیگر اگر اسباب بازی خریداری شده، مناسب کودکان کوچک‌تر از فرزندتان باشد، او حوصله‌اش سر می‏رود. بهترین کار این است که دقیقا مناسب با سن کودکتان برایش اسباب بازی بخرید.

جنسیت کودک

والدین باید جنسیت کودک خود را در نظر بگیرند، درغیراین صورت نمی‌توانند اسباب بازی دلخواه او را بخرند.

اسباب بازی دوستان

وقتی فرزندتان با دوستانش درحال بازی کردن است، دقت کنید که به کدامیک از اسباب بازی‌های آن‌ها توجه خاصی نشان می‌دهد. احتمال زیادی وجود دارد که او بخواهد همان اسباب بازی را داشته باشد.

اظهارات خود کودک

گاهی کودک، خودش به والدین می‌گوید چه چیزی می‌خواهد و کار آن‌ها را آسان می‌کند. اما بر روی این مسئله حساب نکنید، برخی از کودکان اشتیاق چندانی برای نام بردن از اسباب بازی مورد علاقه خود ندارند.

ایمنی

مهم‌ترین مسئله هنگام خرید اسباب بازی برای کودک، حفظ ایمنی اوست که متأسفانه غالبا نادیده گرفته می‌شود و معمولا والدین اهمیت این مسئله را فراموش می‌کنند.

یک نکته مهم را از یاد نبرید، اینكه اختلاف سنی شما با فرزندتان حداقل بیست سال است. اگر شما در زمان کودکی یک اسباب بازی را دوست داشتید، دلیل نمی‌شود فرزندتان نیز به همان اسباب بازی علاقه داشته باشد.

مفید بودن

بهتر است اسباب بازی‌ای که برای کودکتان انتخاب می‌کنید مهارت‌های او را تقویت کند. در ضمن یک نکته مهم را از یاد نبرید. اختلاف سنی شما با فرزندتان حداقل بیست سال است. اگر شما در زمان کودکی یک اسباب بازی را دوست داشتید، دلیل نمی‌شود فرزندتان نیز به همان اسباب بازی علاقه داشته باشد. کودکان نسل‌های مختلف، اسباب بازی‌های مختلف را دوست دارند.

نحوه دادن اسباب بازی

هرگز به کودک خود نگویید: «این اسباب بازی مال توست. برو و با آن بازی کن». این کار باعث می‌شود آن اسباب بازی در گوشه‌ای خاک بخورد!

شما باید در دادن اسباب بازی به کودکتان ابتکار به خرج دهید. به عنوان مثال اسباب بازی را در گوشه‌ای پنهان کرده و از کودکتان بخواهید آن را پیدا کند. ضمن خنده و شوخی، همراه با او به دنبال اسباب بازی بگردید. وقتی اسباب بازی را پیدا کردید، کودک نباید به تنهایی با آن بازی کند. یادتان باشد کار شما هنوز تمام نشده است!

والدین اولین و بهترین دوستان کودک هستند. پس والدین و دوست خوبی برای فرزندتان باشید. این کار، چندان سخت نیست ولی در عین حال آسان هم نخواهد بود. با این حال قطعاً بسیار سرگرم‏کننده است!

کلاه قرمزی

می‌دانیم که بازی کردن غیر از سرگرم‏کردن، فواید بسیار زیادی دارد. بنابراین انتخاب یک اسباب بازی مناسب می‌تواند باعث آموختن مهارت‌های ضروری به کودکان شود و در زندگی آینده آن‌ها نیز به کار ‌آید. از جمله این اسباب بازی‌ها می‌توان به لگو اشاره کرد. در هر سال اسباب بازی‌هایی از شخصیت‌های فیلم‌های کودکان به بازار می‌آید که مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرد. در ضمن؛ خرید کامپیوتر برای کودکان، در واقع سرمایه گذاری مهمی است که والدین برای آن‌ها انجام می‌دهند.

والدین باید توجه خاصی به بهداشت کودکان نشان دهند. هرچند برخی از کودکان علاقه‌ای به حمام کردن ندارند، اما شما می‌توانید با خرید اسباب بازی‌های مناسب، این کار را برای آن‌ها لذت‏بخش کنید. به علاوه شما می‌توانید استخر کودکان بخرید زیرا همه آن‌ها آب‏تنی را دوست دارند.

از آنجا که برخی از کودکان مدام در حال شکستن اسباب بازی‌های خود هستند، والدین باید از مقاومت آن‌ها مطمئن شوند. توصیه می‌شود برای چنین کودکانی اسباب بازی‌های چوبی خریداری شود تا مدت بیشتری دوام آورند. به علاوه وجود جعبه‌های چوبی به تمیز ماندن اتاق کمک می‌کند!


باشگاه کاربران تبیان – ارسالی از: moradyzade