تبیان، دستیار زندگی
یی شیدا در تبریز سریال کلاه قرمزی و سرو ناز پر فروش ترین فیلم سال فرش باد ، بهترین فیلم تا پایان روز سوم نکو داشت استاد یحیی شیدا در تبریز تهران - آیین نکوداشت استاد « یحیی شیدا» ، نویسنده و شاعر تبریزی روز سه شنبه در تالار ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکو داشت استاد یحیی شیدا در تبریز

سریال کلاه قرمزی و سرو ناز پر فروش ترین فیلم سال

فرش باد ، بهترین فیلم تا پایان روز سوم

نکو داشت استاد یحیی شیدا در تبریز

تهران - آیین نکوداشت استاد « یحیی شیدا» ، نویسنده و شاعر تبریزی روز سه شنبه در تالار فرهنگی - هنری تبریز برگزار شد.

استاد « یحیی شیدا» در سال 1303 هجری شمسی در تبریز دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم حسن یوزباشی چرندابی از مجاهدین مشروطه و از محله چرنداب تبریز بود.

وی از سال 1327 همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد و در نخستین قدم در روزنامه « آذر مرد» به عنوان سر دبیر مشغول به کار شد.

استاد ، مدتی در مدرسه طالبیه تبریز رشته علوم دینی را تحصیل کرد ، او به زبانهای آلمانی، عربی، ترکی و فارسی آشنایی کامل دارد.

وی عضو انجمن نویسندگان باکو بوده و دارای دکترای افتخاری ادبیات از این مرکز دانشگاهی است.

از آثار و تالیفات وی می توان فرآورده ها، در زوایای تاریخ « نثر» ، « تلواسه ها » ،  قصاید ، غزلیات ، پسر خان ( رمان ) ، دریای متلاطم ، جنایات زن یا شاهکارهای طبیعت (در زوایای ادبیات ) ، ادبیات اوجاغی در سه جلد ، اودلار وطنی، اودلی سوزلر ، اون جزوه، میرزا علی معجزین یا «پیلمامیش» شعر لری و بی ریانین اورهک سوزلری اشاره کرد.

استاد شیدا در زمان حاضر چندین کتاب آماده چاپ دارد که از آن جمله می توان به «معجز شبستری نین » چاپ «اولمامیش » اثر لری «جلد چهارم» و «فضولی نین غزللری تدقیقی» و «علمی صورتده» اشاره کرد.

سریال کلاه قرمزی و سرو ناز پر فروش ترین فیلم سال

فروش روزانه فیلم های ایرانی و خارجی نمایش اول تهران ، تا تاریخ 11 بهمن ماه اعلام شد.

به گزارش ایسنا ، فروش کلاه قرمزی و سرو ناز بعد از 44 روز نمایش در روز 23 سینما به مرز 400 میلیون تومان رسید.

خاکستری بعد از 17 روز نمایش در 16 سینما 64 میلیون تومان فروخت.

ازدواج غیابی بعد از 3 روز نمایش در 10 سینما با بازی احمد رضا عابدزاده به فروشی معادل 10 میلیون تومان رسید. بوی بهشت بعد از 15 روز نمایش در 9 سینما 20 میلیون تومان فروخت . بمانی به گارگردانی داریوش مهرجویی بعد از 36 روز نمایش در 2 سینما ،45 میلیون تومان فروش داشت.

تنها فیلم خارجی این دوره یک میلیون و 191 هزار و 393 نفر و پرفروشترین فیلم روز و این دوره «کلاه قرمزی و پسرخاله» و پرفروشترین سینما به ترتیب ممتاز ، درجه یک و دو عبارتند از : قدس ، بولوار، المپیا.

در پایان ، لازم به ذکر است این آمار مربوط به قبل از برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر است.

فرش باد ، بهترین فیلم تا پایان روز سوم

فرش باد و بولینگ برای کلمباین بهترین فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران و بین المللی تا پایان روز سوم ، نتیجه آرای تماشاگران در دو بخش مسابقه سینمای ایران و بین المللی نیز به شرح زیر می باشد:

سینمای ایران:

1-  فرش باد/ 78 ،72 درصد آرای خوب

2-   واکنش پنجم/ 35 ، 67 درصد آرای خوب

3-  شبهای روشن/ 44 ، 62 درصد از آرای خوب

بین المللی :

1-  ک: 19 تله خود کار/ 05، 82 درصد آرای خوب

2-  بولینگ برای کلمباین 73 درصد آرای خوب

3-  حصار ضد خرگوش