تبیان، دستیار زندگی
حضرت علی(ع) شنید مردی قنبر را دشنام می دهد. قنبر خواست پاسخ گوید حضرت او را صدا کرد که آرام باش بگذار تا این فحش دهنده خوار شود. همانا با خاموشی خود خداوند بخشنده را خشنود می کنی و شیطان را به خشم می آوری و دشمن خود (دشنام دهنده) را شکنجه می دهی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدی را با نیکی بران
حضرت علی اصغر سلام‏الله علیہ

حضرت علی(ع) شنید مردی قنبر را دشنام می دهد. قنبر خواست پاسخ گوید حضرت او را صدا کرد که آرام باش بگذار تا این فحش دهنده خوار شود. همانا با خاموشی خود خداوند بخشنده را خشنود می کنی و شیطان را به خشم می آوری و دشمن خود (دشنام دهنده) را شکنجه می دهی به خدایی که دانه را شکافت و مردم را آفرید سوگند، که مؤمن خدا را به چیزی مانند بردباری خشنود و شیطان را به چیزی مانند خاموشی خشمناک نمی سازد و احمق را به چیزی مانند سکوت در پاسخش شکنجه نمی دهد.

(حضرت علی(ع) فرمودند: به خدایی که دانه را شکافت و مردم را آفرید سوگند، که مؤمن خدا را به چیزی مانند بردباری خشنود و شیطان را به چیزی مانند خاموشـی خشمناک نمیسازد و احمق را به چیزی مانند سـکوت در پاسخش شکنجه نمیدهد.)

اگر بتواند در پاسخ دشنام و سخن ناروا، صحبت شیرین کرده و او را نصیحت کند یعنی در برابر بدی نیکی کند مقام ارجمندی را دارا گردیده چنانکه در قرآن مجید می فرماید: کردار نیک و بد با هم برابر نیست، بدی را به نیکی بران(با کسی که با تو بدی کرد نیکی کن) در این هنگام دشمنت چنان با تو دوست می گردد که می پنداری دوستی خویشاوند است. اما این خصلت پسندیده را ندهند مگر به کسانی که صبرکننده و صاحب بهره ی بزرگ از خیر و ثواب باشند.

در کتاب کشف الغمّة نقل کرده مردی از اهل شام وارد مدینه شد و دید مردی بر استر نیکویی سوار است. گفت نیکوتر از آن مرد ندیدم دلم به او مایل شد خواستم او را بشناسم پرسیدم این شخص کیست؟ گفتند: حسن بن علی(ع) است پس خشمناک شدم و حسد ورزیدم که چرا علی(ع) چنین فرزندی داشته باشد پس به سوی او رفتم و گفتم تو پسر علی بن ابیطالب هستی فرمود بلی من پسر علی هستم گفتم توی پسر کسی که مشرک بود و چنین و چنان بود تا توانستم ناسزا و دشنام به خودش و پدرش گفتم و او ساکت بود تا این که خودم شرمنده شدم و چون سخن من تمام شد خندید و فرمود گمانم غریبی و شامی هستی گفتم بلی فرمود اگر نیاز به منزل داری ما تو را جای می دهیم و اگر به مال نیازمندی ما به تو  می دهیم و اگر گرفتاری داری ما تو را یاری می کنیم پس از آن حضرت شرمنده شدم و از خلق کریم او به شگفت آمدم و از نزد او برگشتم درحالیکه نزد من از همه محبوب تر بود.

(قرآن مجید می فرماید: کردار نیک و بد با هم برابر نیست، بدی را به نیکی بران(با کسی که با تو بدی کرد نیکی کن) دراین هنگام دشمنت چنان با تو دوست میگردد که می پنداری دوستی خویشاوند است.)

جهت خرید کتاب گناهان کبیره کلیک نمایید.

تنظم: آقایی


برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.

برای خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.

برای خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.