تبیان، دستیار زندگی
آب درمانی شاید در نگاه اول آب تنی کردن در چشمه های معدنی به نظر برسد. اما تنوع و تفاوت چشمه های معدنی آنقدر زیاد است که می توان گفت هر کدام از این چشمه ها به شیوه های خاصی برای بهره بردن از تمام مزایایشان نیاز دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام آب، کدام خواص؟

آب درمانی


آب درمانی شاید در نگاه اول آب تنی کردن در چشمه های معدنی به نظر برسد. اما تنوع و تفاوت چشمه های معدنی آنقدر زیاد است که می توان گفت هر کدام از این چشمه ها به شیوه های خاصی برای بهره بردن از تمام مزایایشان نیاز دارند.

به طور کلی آبهای معدنی بر حسب تركیبات شیمیایی موجود در آنها به چند دسته بندی می شوند:


1- آبهای گوگردی: این آبها را می توان از طریق تنفسی، به صورت بخور و نوشیدن به كار برد و اكثرا در مورد بیماری های تنفسی، جلدی و رماتیسمی به كار می روند. نمونه این آب ها،چشمه سادات محله در سخته سر تنکابن است که برای استفاده از آب آن باید به شرق رامسر و شهر سادات محله سفر کنید.

2- آبهای سولفاته: آبهای سولفاته، كاتیونهای سدیم و منیزیم دارند، ملین و صفرا آورند و برای دفع مواد زائد بدن مانند اوره کاربرد دارند. این آبها در صورتی که همراه با آبهای كلریددار باشند خاصیت تسكین دهندگی، ضد خارش و ملین پیدا می کنند. نمونه این آب های سولفاته را می توانید در چشمه آب گرم سراب ببینید که در جنوب غربی شهر سراب قرار دارد.

آب درمانی

3- آبهای بیكربناته:آب های بیکربناته هم در صورت نوشیدن و هم در صورت آب تنی و شستن تن و بدن می توانند مفید باشند. این آبها گازدار هستند و آب تنی در آنها باعث ازدیاد ادرار، كند شدن نبض و باز شدن عروق می شود. نوشیدن آنها هم سبب ازدیاد ترشحات معدی، ازدیاد صفرا، بهبود فعالیت كلیه، دفع اسیداوریک و بهبود متابولیسم پروتئیدها، گلوسیدها و كلسترول خواهد شد. نمونه این چشمه ها را می توانید در قزوین (چشمه های کربناته خرقان) و چشمه بیکربناته سرعین اردبیل ببینید.

4- آبهای كلروره: این آبها به خوراکی یا تماسی برای درمان بیماری های رماتیسم، راشیتیسم و یا تورم موضعی به كار می روند. استحمام با آبهای كلروره باز شدن عروق محیطی را در پی دارد و در صورت غرغره و شست و شوی بینی می تواند در درمان بیماری های دستگاه تنفسی موثر باشد. این آبها همچنین محرک، مدر و تسكین دهنده اند و سبب تحریک دستگاه گوارش می شوند. برای استفاده از این چشمه ها می توانید سری به کرمان بزنید و در بخش لاله‌زار شهرستان بردسیر، سراغ چشمه قلعه عسکر را بگیرید.

آب درمانی

5- آبهای آهن دار:این آبها تركیبات مختلف آهن دارند و سبب ازدیاد گلبول های قرمز و هموگلوبین می شوند و به این ترتیب می توانند در درمان كم خونی، بهبود گوارش و رشد بدن موثر باشند. چشمه های آهن آبعلی و آب گرم لاریجان از چشمه های معروف این دسته هستند.

6- آبهای پرتوزا: این آبها گازهای رادیواكتیو به ویژه گاز رادون دارند و آب تنی در آنها فعالیت بافت ها را افزایش می دهد. این چشمه ها در درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و عصبی موثرند و در مورد بیماری های جلدی مانند اگزمای پرخارش و بیماری های زنانگی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. نوشیدن از آب این چشمه ها دفع اسیداوریک موجود در ادرار و در نتیجه تسكین دردهای مفصلی را در پی دارد. نمونه این چشمه ها را می توانید در رامسر (چشمه آب سیاه) و البته بیشتر آب گرم  های اردبیل ببینید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از:

درمان با آبهای معدنی.نوشته تورج مهدی زاده،مریم پنجعلی اصل.انتشارات باغ اندیشه 1382