تبیان، دستیار زندگی
رسانه های اپوزیسیون معتقدند این پروژکتور برای نورانی جلوه دادن چهره ایشان است!!اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای پروژکتور ماشین رهبری

بخش سیاسی- 1-از پایان جنگ سرد و آغاز فصل نویی از فرایند جهانی شدن و رشد شتابان وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها ،ماهیت قدرت و رقابتهای سیاسی ها از شکل سخت و نظامی به اشکال نوین تری تغییر ماهیت داد. بازیگران  سیاسی برای تامین منافع و امنیت خود نمی توانند از ابزارهای سنتی مانند جنگ و دیپلماسی به تنهایی استفاده کنند و ابزارهای جدیدی که برآمده از مقتضیات انقلاب اطلاعات و ارتباطات است وارد این عرصه شده اند. قدرت سخت جای خود را قدرت نرم داده  و ابزارهای جنگ نرم مانند شایعه،بمباران اطلاعاتی،شبکه های اجتماعی و ....جایگزین بمب وموشک و تانک شده است. جنگ رسانه ای از مهم ترین ابزارهای توسعه قدرت نرم در عصر جهانی شدن است.

مقام معظم رهبری در قم

2-در دهه ابتدایی انقلاب ترور فیزیکی از مهمترین روشهای حذف متفکران و رهبران انقلاب بود.ضد انقلاب وابسته، از ابزارهای قدرت سخت مانند بمب و یا سلاح گرم برای حذف فیزیکی شهدایی مانند مطهری،بهشتی،رجایی،باهنر و.... استفاده میکرد.اگرچه در آن ایام نیز برای ترور شخصیت این بزرگان نیز از ابزارهای شایعه و دروغ استفاده می شد اما با توجه به ماهیت غیر تعاملی رسانه هایی مانند روزنامه و یا رادیو این عملیات از کارایی کمتری برخوردار بود. اما پس از انقلاب اطلاعات و ارتباطات، غرب یکی از مهمترین ابزارهای خود در زمینه جنگ روانی را رسانه های جدید بویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی قرار داد. در جنگ نرم بر خلاف جنگ سخت ، ترور فیزیکی جای خود را به ترور شخصیت داده است. در زمانی که نمی توان و یا نباید فردی مورد ترور فیزیکی قرار گیرد با استفاده از نظام رسانه ای و انواع تاکتیک ها از جمله بزرگ نمایی، دروغسازی ، پاره حقیقت گویی و... وی را ترور شخصیت می کنند و از این طریق باعث کاهش محبوبیت وی می شوند.

اولین عملیات  با دیکته ستادهای جنگ روانی دشمن طراحی و توسط کارگردان ضد انقلاب و فراری یعنی محسن مخلمباف اجرایی شد و دومی ...

3-یکی از مهمترین اهداف جنگ های روانی کاهش مشروعیت نظام سیاسی است.در نظام جمهوری اسلامی مشروعیت نظام مردمسالاری دینی از ولایت فقیه ناشی می شود.در واقع ولایت فقیه عمود نظام مردم سالاری دینی است و مقوم وحدت ملی و ثبات سیاسی ایران است.لذا یکی از اهداف مهم جنگ نرم دشمن علیه نظام اسلامی، فضا سازی منفی علیه رهبری نظام است.در واقع اصل ولایت فقیه به عنوان یک تئوری و شخص ولی فقیه به عنوان تجلی نظریه مورد حملات جنگ نرم قرار گرفته است.

4- اگرچه در ماههای اخیر به صورت مداوم جبهه رسانه ای معارض نظام به صورت مداوم به محتواسازی علیه ولایت فقیه اقدام کرده اما به نظر می رسد دو عملیات رسانه ای غیر رسمی را به صورت خاص به اجرا درآورده است. اولین عملیات  با دیکته ستادهای جنگ روانی دشمن طراحی و توسط کارگردان ضد انقلاب و فراری یعنی محسن مخلمباف اجرایی شد و دومی نیز اخیرا بر مبنای یک عکس که در جریان مونیتورینگ ستاد جنگ روانی دشمن از سفر قم رهبر معظم انقلاب طراحی و اجرا شد.

مقام معظم رهبری در سفر قم

4- به شهادت دوست و دشمن شخص رهبر معظم انقلاب و خانواده درجه اول ایشان زندگی ساده و طلبگی دارند.در دهه اول انقلاب اگر منافقان و رسانه های نزدیک به بنی صدر شهید مظلوم آیت الله بهشتی را به بهانه زندگی در غرب و آیت الله هاشمی را به بهانه مسائل اقتصادی آماج حملات رسانه ای قرار می دانند اما سبک حضرت آیت الله خامنه ای اینان نمی توانستند از این حربه ها برای حمله به ایشان استفاده کنند. در جریان فتنه اخیر ستاد جنگ روانی دشمن با اتخاذ "تاکتیک" دروغ بزرگ کوشید چهره ایشان را مخدوش کند. این تاکتیک قدیمی که هنوز هم مورد استفاده فراوان است، عمدتاً برای مرعوب کردن و فریب ذهن حریف مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند و مدام بر «طبل تکرار» می کوبند تا ذهن مخاطب آن را جذب کند. معروفترین استفاده این تاکتیک در زمان آدولف هیتلر و توسط رئیس دستگاه تبلیغاتی نازی ها، گوبلز بوده است. گوبلز می گوید: «دروغ هرچه بزرگتر باشد، باور‌ آن برای مردم راحت تر است». در واقع بر پایه این سناریو مخملباف که دارای سابقه حضور در محافل فرهنگی و هنری نظام را در دهه 60 بود و کارگردان مطرحی برای افکار عمومی داخلی و خارجی است به نوشتن مطلبی در پایه جنبه های مخفی رهبر معظم انقلاب اقدام می کند و در آن در باره ثروت چند میلیارد دلاری!!!!،کاخ های متعدد،خانه های مجلل،کلکسیونهای اجناس قیمتی و بیزینسهای متعدد دروغ سازی می کند.

مقام معظم رهبری در سفر قم

5-طراحان این راهبرد کوشیدند که با بهره مندی از تاکتیک دروغ بزرگ افکار عمومی داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار دهند . این استراتژی می کوشید در فضای غبارآلود فتنه 88 با مشابهت سازی میان رهبر معظم انقلاب و یک رهبر اشرافی زمینه را برای ایجاد فضای دوقطبی خیر و شر سیاسی برای فریب خوردگان فتنه فراهم سازد.اما جنس این دروغ این قدر دور از واقعیت بود که چندان جدی گرفته نشد و نتوانست راهی در افکار عمومی بیابد.لذا نیاز به نوع دیگری از فضاسازی روانی علیه رهبری بود که در مرحله دوم این عملیات به شرح زیر عملیاتی شد.

6-یکی از اهداف ستاد جنگ روانی دشمن مخدوش نشان دادن رابطه ولایت میان رهبر و امت و مشروعیت خاص ولی فقیه است.برای مثال در جنگ نرم جبهه معارض با استفاده از تاکتیک "برچسب"می کوشد که تقلیل علاقه ملی و مذهبی مردم برای حضور در راهپیمایی ها آنان را به نام "ساندیس خور" تقلیل دهد. بر اساس این تاکتیک، رسانه ها، واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت می دهند. گاهی هدف از این عملکرد، آن است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند، بی آنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود.در همین راستا مشروعیت رهبر نیز هدف بعدی این جنگ روانی است واگرچه در گذشته حلقه کیان با طرح مشروعیتهای سه گانه وبری و نظریه سلطانیزم می کوشید برای نخبگان این مشروعیت را زیر سوال ببرد در فاز جدید جنگ روانی با ابزار "پاره حقیقت گویی" و تحریف جنس مشروعیت ولایت فقیه را تحریف کنند. پس از مدتها از سفر رهبری به قم یک عکس از ایشان که در ماشین نشسته اند و به استقبال کنندگان پاسخ می دهند دستمایه آن گونه مضمون سازی ها شده است. در این تصویر یک پرژوکتور در خودرو و پایین صندلی نصب شده است. آن‌ها معتقدند این پروژکتور برای نورانی جلوه دادن چهره رهبری است!!! آن دو سوراخی که با دستمال پرشده، داخلش اسلحه آماده‌ی شلیک است؛ افراد پشت شیشه هم از آدم‌کش‌های حوادث بعد از انتخابند؛ آن ورق تعبیه شده‌ی روی سقف (رفلکتور)، یک وسیله‌ی لامپ جدید است...این مضمون به سرعت در شبکه های اجتماعی مطرح شد و در تیراژ بالا در ایمیلها برای برخی کاربران ایرانی ارسال شد.

مقام معظم رهبری در سفر قم

7-اما واقعیت ماجرا چیست؟نویسنده وبلاگ طعم عسل می نویسد: درحالی که هر آشنایی با نورپردازی و عکاسی می‌داند که وقتی نور فضای خارج از ماشین، بیشتر از داخل ماشین باشد، برای تصویر برداری از سوژه داخل ماشین، (چه فیلم‌برادر یا عکاس، داخل ماشین باشد و چه از بیرون بخواهد تصویر بگیرد) بی‌شک دچار مشکل می‌شود. و بهترین راه برای برقراری تعادل نور داخل و خارج ماشین، استفاده از نورپردازی است. نورپردازی‌ای که با استفاده از رفلکتور (ورق روی سقف) نور را به صورت متعادل و غیر موضعی به تمام سوژه می‌تاباند.

در جریان سفر ایشان به یزد در سال 86 و سفر به شیراز در سال 87 به دلیل اینکه هوای این شهرها در روز استقبال ابری بود و اختلاف نور فضای بیرون و داخل ماشین کم بود، در نتیجه تصاویر بهتری از این مراسم ثبت شد؛ عکس‌های بیرون ماشین، در این دو سفر، نسوخته و به اصطلاح، اُوِر (over) نشده است. ولی درباره قم که آٰفتاب مستقیم می‌تابید، وضوح و کیفیت عکس‌ها پایین‌تر از دو سفر قبلی بود. و اگر نورپردازی داخل ماشین انجام نشده بود، کیفیت عکس و فیلم، از این هم بدتر می‌شد.  ایام سفر رهبر به قم، با دیدن این عکس، خوشحال شدم که به فکر حل مشکل نور افتاده‌اند و از پروژکتور و رفلکتور استفاده میشود و امیدوارم که فکری هم برای نورپردازی مراسم‌های حسینیه امام خمینی(ره) شود تا دوربین‌ها، تصاویر ایشان را با تقریبی نزدیک به واقعیت ثبت کنند.

سخن آخر:

جنگ نرم دارای مراتب و جهات مختلف است.جبهه فرهنگی معارض انقلاب برای نخبگان روشهای تخصصی ،علمی و شبه علمی را برای حمله به ولایت فقیه به کار می گیرد و برای توده ها و عموم مردم از روشهای رسانه ای استفاده می کند.بر ما به عنوان افسران جوان جنگ نرم فرض است که با شناخت کامل ابزارهای رسانه ای و ویژگی های جنگ نرم،روشها و تاکتیکهای رسانه ای جبهه معارض انقلاب اسلامی را شناسایی کنیم و ضمن بالابردن بصیرت خود ،بکوشیم برای هم نسلان خود آنرا تبیین و تحلیل کنیم. به نظر می رسد مهم ترین ابزار دفاع در جنگ نرم دشمن شناسایی تاکتیکهای دشمن است.

سیدحسین زرهانی

گروه جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم:سعید آقازاده