تبیان، دستیار زندگی
خداوند متعال سوره انبیاء را با دعوت به توحید و اینكه پیامبر رحمة للعالمین است، تمام كرد و این سوره را با دعوت مردم به اجتناب از شرك و مخالفت دین، آغاز مى‏كند. این سوره هفتاد و هشت آیه دارد. عدد كلمات آن: هزار و دویست و نود و یك كلمه و عدد حروف آن: پنج ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارت خانه خدا با تلاوت سوره حج

قرآن حکیم

سیماى سوره حج‏

خداوند متعال سوره انبیاء را با دعوت به توحید و اینكه پیامبر رحمة للعالمین است، تمام كرد و این سوره را با دعوت مردم به اجتناب از شرك و مخالفت دین، آغاز مى‏كند.

این سوره هفتاد و هشت آیه دارد. عدد كلمات آن: هزار و دویست و نود و یك كلمه و عدد حروف آن: پنج هزار و صد و هفتاد حرف است.(تفسیر ابوالفتوح رازى، ج 8)

نام این سوره از آیه 27 گرفته شده است. كلمه حج هفت بار در سوره بقره، یك بار در سوره توبه و یك بار در همین سوره آمده و بنظر میرسد آیه 27 این سوره، نخستین آیه اى باشد كه در موضوع حج نازل شده است.

در محل نزول این سوره اختلاف است. طبرى و كشف الاسرار و جمعى از علماى بزرگ اعتقاد دارند كه این سوره در مدینه نازل شده و طبرسى صاحب مجمع البیان و گروهى دیگر نیز آنرا فرود آمده در مكه میدانند.

مونته مترجم معروف فرانسوى قرآن و گروهى دیگر از قبیل او، عقیده دارند كه اگر این سوره را مكى بدانیم باید آنرا از نوع سوره‏هاى دوره دوم مكه فرض كنیم و اگر آنرا مدنى بدانیم باید نزول آنرا درست پیش از جنگ(بدر) فرض كنیم.

كلمه‏ى «حج» در لغت به معناى قصد و آهنگ انجام كارى است، ولى در شریعت اسلامى به مراسم خاصّى كه هر ساله در مكّه برگزار مى‏گردد گفته مى‏شود. حدود سیزده آیه از این سوره (از آیه 25 تا 37) در باره‏ى كعبه و تاریخ آن و آثار سیاسى و اجتماعى حج سخن مى‏گوید.

البته در این سوره دعوت پیامبران الهى نسبت به اقوام بسیارى مطرح گردیده و سرنوشت آنها نیز بیان شده است.

فضیلت سوره حج

در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) مى‏خوانیم:

«من قرء سورة الحج اعطى من الاجر كحجة حجها، و عمرة اعتمرها، بعدد من حج و اعتمر فیما مضى و فیما بقى»: هر كس سوره حج را بخواند، خداوند به تعداد كسانى كه در گذشته و آینده حج و عمره به جا آوردند، به او پاداش حج و عمره مى‏دهد.(تفسیر مجمع البیان)

و نیز ابن بابویه به سندهاى خود از حضرت صادق (علیه السلام) روایت نموده كه ایشان فرمودند: هر كس سه روز یك بار این سوره را بخواند، از سال خارج نمیشود، مگر اینكه بزیارت خانه خدا برود و اگر در سفر بمیرد، اهل بهشت خواهد بود.

راوى گوید: عرض كردم پس اگر خواننده مخالف باشد؟! فرمود: بعضی عقوبتى كه در او است تخفیف می یابد. (ثواب الاعمال، باب ثواب قرائة سورة الحج، ص 135)

بدون شك این ثواب و فضیلت عظیم تنها براى تلاوت لفظى نیست، بلكه تلاوت مورد نظر تلاوتى است اندیشه‏ساز، و اندیشه‏اى است عمل‏پرور.

در حقیقت كسى كه این سوره و محتواى آن را از مبدا و معاد گرفته، تا دستورات عبادى و اخلاقى، و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران را در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملى خود سازد، پیوندى با تمام مؤمنان گذشته و آینده از نظر معنوى و روحانى پیدا مى‏كند، پیوندى كه او را در اعمال آنها شریك، و آنها را نیز در اعمال او شریك و سهیم مى‏سازد، بى آنكه از پاداش آنان چیزى كاسته شود و حلقه اتصالى خواهد بود بین همه افراد با ایمان در تمام قرون و اعصار.

با این اوصاف  شرایط ثواب و پاداشى كه در حدیث فوق آمده عجیب به نظر نمى‏رسد.

در حقیقت كسى كه این سوره و محتواى آن را از مبدا و معاد گرفته، تا دستورات عبادى و اخلاقى، و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران را در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملى خود سازد، پیوندى با تمام مؤمنان گذشته و آینده از نظر معنوى و روحانى پیدا مى‏كند، پیوندى كه او را در اعمال آنها شریك، و آنها را نیز در اعمال او شریك و سهیم مى‏سازد، بى آنكه از پاداش آنان چیزى كاسته شود و حلقه اتصالى خواهد بود بین همه افراد با ایمان در تمام قرون و اعصار

سجده همه موجودات در پیشگاه خدا

سجده

أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ كَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ وَ كَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذابُ وَ مَنْ یُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ ما یَشاءُ (حج18)

آیا ندیدى كه سجده مى‏كنند براى خدا تمام كسانى كه در آسمانها و زمین هستند و همچنین خورشید و ماه و ستارگان و كوه‏ها و درختان و جنبندگان، و بسیارى از مردم، اما بسیارى ابا دارند و فرمان عذاب در باره آنها حتمى است، و هر كسى را خدا خوار كند كسى او را گرامى نخواهد داشت، خداوند هر كار را بخواهد (و صلاح بداند) انجام مى‏دهد.

از آنجا كه در آیات گذشته (قبل از این آیه) سخن از مبدء و معاد بود، آیه مورد بحث با طرح مساله توحید و خداشناسى، حلقه مبدا و معاد را تكمیل مى‏كند و پیامبر(ص) را مخاطب قرار داده،  مى‏گوید:" آیا ندیدى تمام كسانى كه در آسمانها و زمین هستند براى خدا سجده مى‏كنند، خورشید و ماه و ستارگان و كوه‏ها و درختان و جنبندگان"؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ)

"و نیز بسیارى از مردم براى او سجده مى‏كنند، در حالى كه بسیارى دیگر ابا دارند و مستحق عذابند." (وَ كَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ وَ كَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذابُ)

سپس اضافه مى‏كند: "اینها نزد پروردگار بى‏ارزشند و هر كس را خدا بى ارزش سازد هیچ كس نمى‏تواند او را گرامى دارد و مشمول سعادت و ثواب كند."(وَ مَنْ یُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ)

آرى "خداوند هر كارى را بخواهد و مصلحت بداند انجام مى‏دهد" مؤمنان را گرامى و منكران را خوار مى‏سازد.(إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ ما یَشاءُ)

نكته‏های آیه

1- این سجود همگانى چگونه است؟

در قرآن مجید در آیات مختلف سخن از "سجود" عمومى موجودات جهان و همچنین "تسبیح" و" حمد" و" صلاة" (نماز) به میان آمده است و تاكید شده كه این عبادات چهارگانه مخصوص انسانها نیست، بلكه حتى موجودات ظاهرا بیجان نیز در آن شركت دارند.

با توجه به آنچه در آیه مورد بحث آمده موجودات عالم داراى دو گونه سجودند،"سجود تكوینى" و "سجود تشریعى."

خضوع و تسلیم بى قید و شرط آنها در برابر اراده حق و قوانین آفرینش و نظام حاكم بر این جهان همان سجود تكوینى آنها است كه تمام ذرات موجودات را شامل مى‏شود، حتى سلولهاى مغز فرعونها و نمرودها و منكران لجوج، و تمام ذرات وجود آنها مشمول این سجود تكوینى هستند.

به گفته جمعى از محققان تمامى ذرات جهان داراى نوعى درك و شعورند، و به موازات آن در عالم خود، حمد و تسبیح خدا مى‏گویند، و سجود و صلات دارند. و اگر این نوع درك و شعور را نپذیریم لا اقل تسلیم و خضوع آنها در برابر همه نظامات هستى به هیچوجه قابل انكار نیست
قرآن

به گفته جمعى از محققان تمامى ذرات جهان داراى نوعى درك و شعورند، و به موازات آن در عالم خود، حمد و تسبیح خدا مى‏گویند، و سجود و صلات دارند. و اگر این نوع درك و شعور را نپذیریم لا اقل تسلیم و خضوع آنها در برابر همه نظامات هستى به هیچوجه قابل انكار نیست.

اما "سجود تشریعى" همان نهایت خضوعى است كه از صاحبان عقل و شعور و درك و معرفت در برابر پروردگار تحقق مى‏یابد.

در اینجا این سؤال پیش مى‏آید كه اگر برنامه سجود عمومى موجودات همه انسانها را در بر مى‏گیرد چرا در آیه فوق به گروهى از انسانها تخصیص داده شده است؟.

اما با توجه به اینكه "سجده" در این آیه در یك مفهوم جامع میان "تشریع" و "تكوین" استعمال شده پاسخ این سؤال روشن مى‏شود، زیرا سجده در مورد خورشید و ماه و ستارگان و كوه‏ها و درختان و جنبندگان، تكوینیش منظور است، اما در مورد انسانها تشریعى است كه بسیارى آن را انجام مى‏دهند و گروهى سرپیچى كرده و مصداق" كَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذابُ" هستند.

2- آیا سجود فرشتگان تشریعى است؟

بى شك در جمله" یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ" فرشتگان داخلند، ولى آیا سجده آنها تكوینى است یا تشریعى؟

با توجه به اینكه آنها داراى عقل و شعور و معرفت و اراده‏اند، سجود آنها جنبه تشریعى دارد یعنى عبادت و خضوعى است كه با اراده و اختیار انجام مى‏گیرد قرآن در باره فرشتگان مى‏گوید: لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ: " آنها هیچیك از فرمانهاى الهى را عصیان نمى‏كنند و آنچه را كه او دستور داده انجام مى‏دهند" (تحریم- 6).

نوشته آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیان


منابع:

1- تفسیر نور، ج 8

2- تفسیر اثنی عشری، ج 9

3- ترجمه رهنما، ج 2

4- ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج 16

5- تفسیر نمونه، ج 14