تبیان، دستیار زندگی
تهران – شأن همه مولفان و پژوهشگران درجای خود محفوظ است و آنچه مهم است نقش پژوهش، اندیشه ورزی و تلاش فکری است. به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای خاتمی در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایرا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از برگزیدگان کتاب سال با حضور رئیس جمهوری

تهران – شأن همه مولفان و پژوهشگران درجای خود محفوظ است و آنچه مهم است نقش پژوهش، اندیشه ورزی و تلاش فکری است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای خاتمی در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با بررسی کارشناسانه دقیق و استفاده از نظر صاحب نظران ، ساز و کار و نظام جدید در امر کتاب ، نشریه و رسانه را تهیه کند و به صورت قانون درآورد.

رئیس جمهوری ، جایگاه کتاب در زندگی انسان را مهم دانست و با اشاره به اشکال جدید کتاب مانند کتاب دیجیتالی و رایانه ای گفت: به نظر نمی رسد این ابزار جدید ،  کتاب را به مفهوم سنتی آن بی رونق و یا از صحنه زندگی بشر خارج کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نکوداشت کتاب در هر جامعه را نشانه  عزت اندیشه در آن جامعه دانست و گفت: در هر جامعه هر اندازه ، آگاهی بیشتر و فراگیرتر باشد بازار کتاب نیز پر رونق تر است و هر چه کتاب فراوانتر و دسترسی به آن آسانتر باشد ، آگاهی جامعه نیز بالاتر می رود.

رئیس جمهور با تاکید برضرورت توجه به همه جوانب امنیت در جامعه گفت : امنیت در عرصه اندیشه، کتاب و فکر از همه عرصه ها مهمتر و حیاتی تر است.

آقای خاتمی گفت: همه ما مسوول گفتار و رفتار خود هستیم و هر چه بلوغ  فکری اخلاقی و معنوی جامعه بیشتر باشد این مسوولیت در جامعه روشن تر خواهد بود.

وی بر ضرورت تطبیق قانون با نظر و تشخیص آگاهان متعهد و اندیشمند جامعه، تاکید کرد و گفت : اگر قانون مطابق  نظر اندیشمندان متعهد و با در نظر گرفتن معیارهای ارزشی، اعتقادی و مصالح جامعه وضع شود ، این قانون بیشتر مورد قبول جامعه و مناسب تر، مفیدتر و کارآمدتر خواهد بود.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که در دنیای امروز مهار اندیشه امری محال محسوب می شود، تصریح کرد: در دنیای کنونی نمی توان اندیشه را محدود کرد یا آن را از بین برد. آقای خاتمی برضرورت و سواس و احتیاط بیشتر در رسیدگی به امور مربوط به اندیشه و فکر تاکید کرد و گفت: این به آن معنی است که

حتی المقدور رسیدگی به پرداختن به امر فرهنگ و اندیشه، در اختیار دستگاههای فرهنگی جامعه باشد.

رئیس جمهور افزود: ما حکومتی ها و اصحاب فکر و نظر و همه مردم باید زندگی در فضای جدید را بیاموزیم و نهال نوپای مردم سالاری دینی را در فضایی متناسب با جامعه  مردم سالار حفظ کنیم.

در این مراسم از 22 نفر از مولفان و مترجمان کتاب های برگزیده سال در 10 گروه قدردانی و جوایزی به آنان هدا شد.