تبیان، دستیار زندگی
ادامه‌ی اتوبان كردستان به سمت اتوبان چمران بار دیگر حیات مجهزترین مجموعه‌ی ورزشی كشور را به مخاطره انداخت تا آنجا كه طبق آخرین تصمیم شهرداری مرگ شش زمین تنیس بی‌نظیر دنیا حتمی است. اكنون درب جنوبی مجموعه‌ی ورزشی انقلاب بسته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاجعه در انتظار مجهزترین مجموعه‌ی ورزشی كشور


ادامه‌ی اتوبان كردستان به سمت اتوبان چمران بار دیگر حیات مجهزترین مجموعه‌ی ورزشی كشور را به مخاطره انداخت تا آنجا كه طبق آخرین تصمیم شهرداری مرگ شش زمین تنیس بی‌نظیر دنیا حتمی است. اكنون درب جنوبی مجموعه‌ی ورزشی انقلاب بسته شده و این جدی بودن تصمیم شهرداری بر تخریب قسمت با ارزشی از این سرمایه ملی را نشان می‌دهد.

سال گذشته و با حضور مهندس مهرعلیزاده در مسند ریاست سازمان تربیت بدنی و دكتر احمدی‌نژاد در مسند ریاست شهرداری تهران مقرر شده بود تا برای ادامه‌ی اتوبان كردستان به سمت اتوبان چمران قسمتی از با ارزش‌ترین بخش مجموعه‌ی ورزشی انقلاب كه شامل زمین‌های تنیس می‌شود، تخریب شود؛ اما، با پی‌گیری‌های مدیر این مجموعه و مهندس مهرعلیزاده، در پی بازدیدی كه دكتر احمدی‌نژاد از اماكن ورزشی این مجموعه به عمل آورد مقرر شد، این طرح به صورت زیر گذر انجام شود و از روی مجموعه هیچ تخریبی صورت نگیرد، حتی دكتر عارف معاون اول وقت رییس جمهور نیز اعلام كرد كه بخش اعظمی از هزینه‌ی پل زیرگذر از سوی دولت پرداخت شود.

از آن زمان تقریبا یك سال می‌گذرد. ظاهرا هیچ كدام از تصمیم‌گیری‌های فوق عملی نشده است و همان اقداماتی كه قبلا قرار بود صورت بگیرد، حالت جدی به خود گرفته است، چرا كه درب جنوبی مجموعه‌ی ورزشی انقلاب هم اكنون بسته شده و خاك برداری تا این نقطه ادامه یافته است.

البته به دلیل بارندگی هوا طی روزهای اخیر تخریب مجموعه با تاخیر انجام شده در غیر این صورت كار به سرعت پیش می‌رفت. از طرفی با وجود سابقه‌ی محمد علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی در شهرداری تهران، سكوت وی مقابل انجام چنین اقدامی قابل توجه است. چرا كه هیچ واكنشی از سوی سازمان تربیت بدنی نسبت به ادامه‌ی فعالیت شهرداری در مجموعه‌ی ورزشی انقلاب صورت نگرفته است و شهرداری به راحتی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. حتی مسوولان مجموعه ورزشی انقلاب اطلاعی ندارند كه شهرداری از چه زمان می‌خواهد كار تخریب را آغاز كند!

در این رابطه صفتی دبیر هیات تنیس تهران به خبرنگار ایسنا توضیح داد: «امتداد اتوبان جنوب به شمال كردستان تقاطع نیایش شرق به غرب را قطع كرده و به درب جنوب باشگاه انقلاب رسیده است، با توجه به نقشه‌، ادامه‌ی اتوبان كردستان كه تا شمال به خیابان شهید چمران منتهی می‌شود، از سمت شرق مجموعه‌ی ورزشی انقلاب می‌گذرد.»

وی ادامه داد: «حریم مجموعه در شرق متشكل از تعداد متعددی از سالن (سالن اسكواش) و زمین‌های تنیس است. با این توصیف از شش زمین تنیس كه در این منطقه قرار دارد، دو و نیم استادیوم تخریب می شود و نصف حریم تماشاچیان یك استادیوم دیگر نیز گرفته می‌شود. البته با این شرایط زمین‌های تنیس دیگر نیز از سیستم خارج می‌شود چرا كه به اتوبان نزدیك‌تر می‌شوند و در كنار اتوبان نیز كسی نمی‌تواند به مسابقه بپردازد.»

صفتی با اشاره به حریم در نظر گرفته شده برای زمین‌های مسابقه تا اتوبان به خبرنگار ایسنا گفت: «حریم در نظر گرفته شده برای زمین‌های روباز تا اتوبان حداقل یك تا دو كیلومتر است. با این توصیف شش زمین تنیس از بین می‌رود. این درحالی است كه زمین‌های فوق مثل زنجیره به هم وصل هستند و از نكات ویژه‌ی آن به بی‌نظیر بودن زمین‌های تنیس از لحاظ پیوستگی‌شان به یكدیگر بازمی‌گردد. در همه‌ی نقاط دنیا یك استادیوم بزرگ و یك زمین كوچك‌ در كنار یكدیگر قرار دارد؛ اما، استادیوم‌های مجموعه‌ی ورزشی انقلاب پیوستگی‌شان به گونه‌ای است كه اگر در كوریدورهای آن بایستی چهار مسابقه را به صورت همزمان می‌توان نگاه كرد. البته این زمین‌ها تا استادیوم مركزی از طریق تونل به یكدیگر وصل هستند.»

وی ادامه داد: «هیچ قیمتی را نمی‌توان روی زمین‌های كه قرار است تخریب شوند گذاشت چرا كه این سرمایه‌ای ملی است و بزرگ‌ترین كشورهای صاحب تنیس دنیا نیز فاقد چنین سیستمی هستند.»

صفتی در پایان گفت: «به غیر از زمین مركزی استادیوم‌های دیگر هر كدام 1530 صندلی ظرفیت دارند كه تا سقف 2500 نفر نیز قابل افزایش است. اما استادیوم مركزی دارای ظرفیت 4139 صندلی است كه تا 8500 نفر نیز قابل افزایش است.»

هادیانی مدیرعامل شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی در رابطه با اقداماتی كه شهرداری قرار است برای تخریب قسمتی از مجموعه ورزشی انقلاب انجام دهد به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز شهرداری با ما مذاكرات نهایی را در این رابطه انجام نداده و مشخص نیست كه در نهایت چه نیتی دارد؛ اما، این قضیه را به عنوان مسوول در این زمینه به صورت جدی دنبال می‌كنیم.

وی در رابطه با این كه شهرداری چه برنامه‌ای برای ادامه‌ی اتوبان كردستان به سمت اتوبان چمران دارد گفت: یكی از ایده‌ها این است كه قسمتی از ورزشگاه انقلاب برای ادامه‌ی این اتوبان تخریب شود كه در صورت انجام چنین كاری هزینه‌های ساخت آن چه را كه خراب می‌شود، پرداخت خواهد شد. در این رابطه زمین‌ها قیمت‌گذاری می‌شود و ما نیز در گوشه‌ای دیگر از باشگاه زمین‌های تنیس را برای ورزشكاران تاسیس خواهیم كرد.

هادیانی ادامه داد: ما باید با سایر دستگاه‌های خدماتی تعامل داشته باشیم و نباید بگوییم كه دیگران تنها باید از حرف ما تبعیت كنند. بنابراین ما در دستگاه ورزش نباید به صورت جزیره‌ای عمل كنیم. از طرفی شهرداری از جایی عبور نمی‌كند، مگر این كه پول آن قسمت را به قیمت روز به ما پرداخت كند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا نمی‌توان ادامه‌ی این اتوبان را از كنار مجموعه ورزشی انقلاب امتداد داد به ایسنا گفت: نمی‌توان این كار را انجام داد، چرا كه با ادامه‌ی این اتوبان چند ساختمان خیلی بزرگ كه تخریب آن هزینه‌ی سنگینی به جای خواهد گذاشت، از بین می‌رود. البته طی جلساتی كه شهرداری با صدا و سیما انجام داده است، مسوولان ذیربط برای واگذاری 37 تا 38 هزار متر زمین به توافق رسیده‌اند كه به نظر می‌رسد همین میزان زمین نیز باید از باشگاه انقلاب گرفته شود.

وی در این رابطه كه زمین‌های تنیس نیز از ارزش بسزایی برخوردار است و ظاهرا مجموعه‌ای بی‌نظیر در میان دیگر زمین‌های تنیس دنیا به شمار می‌رود اظهار كرد: هر آنچه كه مربوط به كل جمعیت است سرمایه‌ی ملی به حساب می‌رود و اگر این زمین‌ها تخریب شود قابل ساخت خواهند بود. ما در اجرا مشكلی نداریم. مضاف بر این كه طرح دیگری وجود دارد كه اتوبان به صورت زیرگذر عبور كند. ما در اینجا در تلاشیم كه به حفظ تمام منافع ورزشی‌ها بپردازیم و سعی خود را انجام می‌دهیم كه كمترین لطمه به اماكن ورزشی وارد شود؛ اما، نمی‌توانیم به صورت یك طرفه قضاوت كنیم، چرا كه باید دست به دست هم دهیم تا رفاه حال مردم را ایجاد كنیم تا آنها بتوانند در فضایی راحت تنفس كنند و سپس بقیه‌ی مسایل مانند آموزش، ورزش و ... را برایشان فراهم آوریم.

هادیانی افزود: در شرایط فعلی شاید از همه چیز واجب‌تر ایجاد امنیت برای مردم باشد و تا امنیت نباشد نمی‌توانیم زندگی داشته باشیم. هم‌اكنون امنیت در دست سپاه و ارتش است و شهرداری تهران از بسیاری پادگان‌ها عبور كرده است، بنابراین نمی‌توان در دنیای ورزش در این زمینه تعامل نداشته باشیم.

مدیرعامل شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی كه سال گذشته و در زمان حضور دكتر احمدی‌نژاد در شهرداری تهران مدیر پروژه‌ی توسعه‌ی اتوبان كردستان بوده است، از نشستی مشترك با مهندس علی‌آبادی رییس سازمان تربیت‌بدنی و دنیا مالی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر داد تا هر چه سریع‌تر در رابطه با موضع سازمان تربیت‌بدنی در این زمینه به توافق برسند تا پس از آن مذاكرات نهایی را با شهرداری تهران انجام دهند.

وی در پایان تاكید كرد كه هیچ‌گاه قصدمان این نیست كه اماكن ورزشی به یغما برود و یا به آنها صدمه‌ای وارد شود و تا آخرین لحظه تلاش خواهیم كرد كه این پروژه با كمترین صدمه و یا به صورت زیرگذر از ورزشگاه انقلاب به پایان برسد.